بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
کد خبر : ۱۶۶۴۹۴
مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بر اساس آخرین آمار استخراج شده تا پایان سال 1394 آمار میانسالان به 44 درصد افزایش و جوانان به 26.3 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر محزون اظهار کرد: در سال جاری "پایگاه اطلاعات جمعیت کشور" برای نخستین بار این قابلیت را پیدا کرده است که بتوان علاوه بر آمار چهار واقعه حیاتی، ترکیب و ساختار جمعیت را نیز به سرعت از آن استخراج کرد؛ به گونه‌ای که در آماری که به تازگی از این پایگاه استخراج کرده‌ایم 5.2 درصد از سهم جمعیت جوان کاسته و 4.7 درصد به جمعیت میانسال و 1 درصد به جمعیت سالمندان اضافه شده است، این در حالیست که برای بدست آوردن چنین آماری از طریق سرشماری باید میلیاردها تومان هزینه و میزان زیادی وقت صرف کرد، هر چند در اجرای سرشماری ها اهداف آماری دیگری نیز مانند مسکن و سایر ویژگی‌های جمعیتی برای اجرای هر چه بهتر برنامه ریزی های توسعه‌ای کشور دنبال می شود.

 مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: یکی از چالش های موجود نیز افزایش سرعت در به روزرسانی آدرس قانونی افراد در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و تبادل اطلاعات با پایگاه های اطلاعاتی سایر دستگاه های اجرایی است تا بر اساس آن بتوانیم با مکان محورکردن این اطلاعات، آمارهای روزآمد را به تفکیک تمامی سطوح جغرافیایی در اختیار مسئولان، برنامه ریزان و همچنین محققان قرار دهیم.

وی با اشاره به ترکیب جمعیتی سال 1390 گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال 1390 که توسط مرکز آمار ایران انجام شد، 23.4 درصد جمعیت کودک و نوجوان (زیر 15 سال) 31.5 درصد جوانان (15 تا 29 سال)، 39.3 درصد میانسالان (30 تا 64 سال)، 5.7 درصد سالمندان بالای 65 سال و همچنین 8.2 درصد سالمندان بالای 60 سال بود.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره ترکیب جمعیتی کشور در سال 1394 بر اساس آمار پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اظهار کرد: بر این اساس 23.1 درصد جمعیت کشور کودک و نوجوان و ‌26.3 درصد جوانان بوده که با توجه به اینکه در بین سال‌های 1385 تا 1390 شاهد آغاز کاهش سهم جمعیت جوان کشور بوده‌ایم، آمار جدید نشان دهنده تداوم این روند کاهشی از سال 1390 تا سال 1394 است.

محزون ادامه داد: با توجه به تعاریف جهانی که 60 سالگی را آغاز سالمندی تعریف کرده‌اند ما دو آمار از جمعیت سالمندان استخراج می‌کنیم که بر اساس آمار سال 1394، سالمندان بالای 60 سال 8.7 درصد و سالمندان بالای 65 سال 6.5 درصد بوده است.

وی تاکید کرد: ارتقای پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور موجب می‌شود که بتوان از این پس بخش نفوس در سرشماری‌ها را در حجم کمتر و کم هزینه‌تر انجام داد. در حال حاضر می‌توان با استفاده از این پایگاه در هر لحظه به اطلاعات مربوط به ترکیب و ساختار جمعیت دست یافت. تمام اطلاعات ایرانیان از دهه 70 به تدریج وارد پایگاه اطلاعات جمعیت کشور شده و گزارش‌های آماری به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر علاوه بر چهار واقعه حیاتی ولادت، وفات، ازدواج و طلاق می‌توانیم در زمینه ترکیب و ساختار جمعیت نیز آمار لازم را ارائه دهیم.

محزون در پایان با بیان اینکه دسترسی مقامات عالی کشوری به داشبورد مدیریتی جمعیت محقق خواهد شد، گفت: این اقدام به زودی انجام می‌شود و مسؤولان از طریق این داشبورد می‌توانند در هر لحظه که لازم باشد از آخرین تحولات کلان جمعیتی کشور مطلع شوند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
به دلیل بی اعتماد بودن مردم به آینده از زاد و ولد بیش از یک فرزند جلوگیری میکنن
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
باید تیتر میزدی جمعیت جوان که از بیکاری پیر شده اند چقد است