بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر : ۱۶۶۵۲۳
معاون وزیر صنعت از ارائه پیشنهاد طرح تغییر تعطیلات آخرهفته به منظور افزایش تعاملات تجاری ایران با دنیا خبرداد و گفت: تجارت محروم از ۴روز کاری است و در ۳روز دیگر هم اختلاف افق وجود دارد.

ولی‌الله افخمی‌راد گفت: به دلیل اینکه تعطیلات آخر هفته در ایران را روزهای پنجشنبه و جمعه تشکیل می‌دهند و سایر کشورهای دنیا نیز شنبه و یکشنبه را تعطیل هستند، عملا در امر تجارت خارجی، ۴ روز در هفته را بدون داشتن کوچکترین فرصتی برای کار با دنیا سپری می‌کنیم که بر این اساس ضرر و زیانی که متوجه صادرکنندگان و تجار کشور است، آمارهای تجارت خارجی را نیز دچار مشکل می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حتی در سه روز باقیمانده از هفته نیز که به صورت کامل، فرصت کار کردن با اروپایی‌ها وجود دارد، به دلیل اختلاف افق، برخی ساعات را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم با خارجی‌ها تماسی داشته باشیم، بنابراین در طرحی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارایه کرده است، درخواست کردیم تا تغییر تعطیلات صورت گیرد و به تجارت خارجی کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: در ماه های گذشته از سال جاری، صنعت و معدن با رشد بسیار مناسبی برخوردار بوده؛ به نحوی که در سه ماهه امسال، بخش صنعت ۱۲ درصد رشد و بخش معدن بالغ بر ۴۰ درصد رشد داشته است؛ البته اینکه آمارهای تجارت خارجی ایران به طور کلی کم شده است، ناشی از کاهش قیمت نفت خام بوده و با توجه به اینکه برخی کشورهای همسایه، در صد خریداران کالاهای ایرانی بوده و بودجه خود را با نفت اداره می‌کنند، میزان خریدهایشان کمتر شده است. ضمن اینکه عملیاتی عمرانی در برخی کشورهای همسایه نیز کاهش یافته است.

به گفته افخمی‌راد، دولت در راستای توسعه صادرات تلاش‌هایی را صورت داده به نحوی که بخشی از مشوق‌ها نیز پرداخت شده که به عنوان کمک سود تسهیلات صادراتی در نظر گرفته شده است، در این میان البته دولت همچنان برنامه‌ای برای پرداخت جوایز نقدی صادراتی ندارد و معوقاتی هم به صادرکنندگان پرداخت نخواهد شد؛ چراکه قیمت ارز در زمانی که صادرات انجام شده و دولت باید جوایز صادراتی می‌داده ۱۲۰۰ تومان بوده در حالیکه بعد از گذشت چند ماه دلار به نزدیک ۳ هزار تومان رسیده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
اگه میشد کشورهای دنیا خود را با ما هماهنگ میکردند بهتر بود یعنی 5شنبه و جمعه تعطیل میکردند
کریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
مواردی را که درارتباط با کشورهای خارجی است درادارات ذیربط بابرقراری کشیک واضافه کاری میتوان تاحدی مشکل راحل نمود