بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر : ۱۶۶۵۲۴
دولت ترکیه گذرنامه حدود ۵۰ هزار شهروندش را باطل اعلام کرده تا از خروج آنها در بحبوحه سرکوب‌های پیرو کودتای ناکام ممانعت کند.

 به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، «افکان الا»، وزیر کشور ترکیه گفته است که بیش از ۱۸ هزار تن تاکنون به اتهام تلاش برای برکناری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بازداشت شدند و هزاران تن از کارمندان دولتی تحت بازجویی قرار دارند.

پاکسازی‌ها در ترکیه همچنین هشدار جامعه بین‌الملل را هم برانگیخته است و آنها از آن به عنوان مانعی بزرگ در مسیر عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا یاد کرده‌اند. در بحبوحه درخواست‌های آمریکا و متحدان اروپایی ترکیه برای خویشتن‌داری، صدها تن از سربازان وظیفه بازداشتی آزاد شدند و اردوغان از پس گرفتن شکایت‌های شخصی‌اش از حدود ۲۰۰۰ تن که متهم به توهین به او بودند، خبر داد.

دانشجویان مدارس نظامی جزو ۷۵۸ تن از ۹۸۹ سربازی هستند که به درخواست دادستانی کل استانبول آزاد شدند. دولت‌های غربی و سازمان‌های حقوق بشری کودتای ناکام اخیر ترکیه را محکوم کرده‌اند؛ کودتایی که دست‌کم ۲۴۶ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی بر جای گذاشت. همچنین نگرانی‌هایی در مورد قدرت‌ گرفتن بیشتر اردوغان با ادامه سرکوب‌ها ایجاد شده است. اردوغان جمعه گذشته واکنش رهبران جهان را محکوم کرد و مدعی شد که آنها بیش از آنکه نگران سرنوشت دموکراسی در ترکیه باشند، به فکر حامیان کودتا هستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر