بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
ماجرا از این قرار است که در لحظات پایانی بازار، گروه مالی وابسته به یکی از بانک های کشور 15 میلیون سهام شرکت فولاد خوزستان را به صف خریداران عرضه کرد که این رقم بیش از 87 درصد کل حجم معاملات حدود 18 میلیونی سهم مذکور را تشکیل داد.
کد خبر : ۱۶۶۶۵۴
نویسنده :
بابک آموخته
طی دقایق پایانی معاملات امروز در یک نماد گروه فلزات اساسی اتفاق در خور توجهی افتاد که لازم است مدیران و مسئولان سازمان بورس و ناظران بازار در خصوص علت آن پاسخگوی سهامداران و سرمایه گذاران باشد.

به گزارش بورس نیوز، ماجرا از این قرار است که در لحظات پایانی بازار، گروه مالی وابسته به یکی از بانک های کشور 15 میلیون سهام شرکت فولاد خوزستان را به صف خریداران عرضه کرد که این رقم بیش از 87 درصد کل حجم معاملات حدود 18 میلیونی سهم مذکور را تشکیل داد.

این در حالیست که بارها دیده شده اگر دستور خرید یک سرمایه گذار بالای 20 درصد از کل حجم معاملات آن روز یک سهم باشد، از نظر نهاد ناظر تخلف بوده و به منزله جهت دهی به روند سهم محسوب می شود، از این رو سوالی که مطرح است اینکه پس چرا این رویه در خصوص فروش های پر حجم حقوقی بیش از درصد مذکور اعمال نمی شود؟ چرا که این رفتار نیز همانند زمان خرید سهم به منزله تخلف و جهت دادن به روند یک سهم می باشد. اما اینبار در جهت نزول.

به عبارتی سوال اصلی این است که چرا باید در اجرای قوانین و برخوردهای قانونی همچنان یکطرفه عمل کنیم؟

البته علت رفتار این حقوقی در عرضه 15 میلیون از کل 18 میلیون سهم معامله شده در نماد "فخوز" معلوم نیست. با این وجود هدف این حقوقی "فخوز" هر چه که بوده تداوم آن تنها موجب از بین رفتن اعتماد سهامداران و سرمایه گذاران خواهد شد.

از همین رو از مسئولان سازمان بورس و نهاد ناظر بر بازار تقاضا می شود به چنین مواردی نیز توجه کنند و تنها اجرای نظارت خود را برای طرف تقاضا به اجرا نگذارند؛ بلکه رفتار عرضه کننده و سهامداران عمده را نیز مورد توجه قرار داده و با چنین مواردی برخورد کند. چرا که لزوم رسیدگی به این موضوع آنجایی مشاهده می شود که سهام گروه بانکی با داشتن نسبت پی بر ای کمتر از پنج واحدی و به دلیل عرضه های آبشاری حقوقی هایشان، این روزها هیچ خریداری ندارد و به نظر می رسد اگر جلوی این اقدام سهامداران حقوقی در عرضه های سنگین به موقع گرفته نشود، همان اتفاقی که در میان بانکی ها رخ داد، بزودی در گروه فلزات اساسی نیز رقم خواهد خورد و این بدعتی می شود برای دیگر سهامداران حقوقی در شرکت های مختلف بورسی.

با این تفاسیر لازم است نهاد ناظر به این نکته توجه داشته باشد که مگر بازار چقدر توان آن را دارد که بخواهد از پس این عرضه های سنگین حقوقی ها برآید؟!

بر همین اساس از رییس سازمان بورس تقاضا می شود که نظارت خود را بر چنین مواردی بیشتر اعمال کند و اجازه ندهد که این بدبینی ها در دیگر گروه های بورسی نیز همانند بانک ها شکل گیرد. چرا که امروز بازار با نگاه به روند معاملات فولاد خوزستان کل گروه فولادی را با قدرت می خرید و چنین عرضه های سنگینی آنهم در لحظات پایانی، شاید فردایی متفاوت را برای این گروه رقم بزند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
مدتهاست حقوقی وهور هم بی پروا در حال فروش است و تا سهم میخواهد مثبت شود حقوقی سهم را منفی میکند!!!!!! و اجازه ای برای مثبت شدن سهم نمیدهد خواهشمند است با این حقوقیها برخورد شود چرا سهام به این با ارزشی حمایت نمیشود و حقوقی نفس سهم را میگیرد!!!!!!!!!! سازمان بورس چرا رسیدگی نمیکند؟؟؟؟؟؟؟
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
پس آذراب رو چی می گی
6 ماهه هر روز کد به کد می کنن و قیمتو بالا پایین می کنن و ناظر هم مثلا" تاحالا متوجهش نشده
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
الان دوسال و نیمه که حقوقی میدکو داره همین کارو میکنه و قیمت سهمو از 780 رسونده به 197 تومان !!!!!!!!!!!!!!! بورس نیوز عزیز ی گزارش از سهامدارای به خاک سیاه نشسته میدکو بنویس لطفا.
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
بله ما از ناظر محترم خواهش میکنیم که قوانینی که وظیفه اش اجرا کردن آنهاست و برای همین اجرا کردن قوانین است که اصلا آنجا نشسته و حقوق میگیرد را اجرا کند، وگرنه مجبوریم بهش التماس کنیم که قوانین را اجرا کند. یعنی واقعا کار قانون شکنی و عدم برخورد قاطع با متخلفینی که قوانین را نادیده میگیرند در بازار سرمایه بگونه ای است که بجای برخورد حقوقی قاطع با آنها بایستی به آنها التماس کنیم که به قوانین پایبند باشند؟!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
سلام حرف حساب زدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
اتفاقاً کار خوبی کرده. یکی از راه های برچیدن این صف نشینی های هیجانی و احساسی عرضه است. بالاخره یکی باید این صفها رو پاسخ بده و عرضه کنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
این چه تحلیلی است خوب سهم داشته می خواسته بفروشه خریدار حقیقی بد بخت هم که تو صف نشسته بوده خوب تو این بازار خراب چه از این بهتر ؟؟؟؟ دیروز ذوب رو بردن صف خرید چند میلیونئ فروختن به حقیقی های بدبخت از همه جا بی خبر بعد از ظهر یه تعدیل منفی خوب گزارش داد ؟؟؟ تا وقتی شفافیت نباشد آش همین است و کاسه همین !!!درود بر حقوقی زرنگ که در این بازار خراب ، صف های فروش راجمع می کنه از حقیقی بدبخت و صف های خرید رو عرضه می کنه باز به همون حقیقی بی چار !!!!
آستیا
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
دوست عزیز اشتباها به شما منفی دادم. منفی من را مثبت حساب کن.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
منم پول دارم میخام سهم بخرم نهاد نظارتی حق نداره زنگ بزنه بگه چرا سهم رو مثبت کردی !!!!
وقتی عرضه سنگین بکنی و بازار ار منفی کنی اشکال نداره اما خرید کنی و بازار را مثبت کنی اشکال داره !!!
مرگ بر آمریکا