بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
در نشست خبری روز جاری بانک قوامین مطرح شد

دکتر نتاج: آینده درخشانی در انتظار قوامین است

نظام بانکی یکی از اولین پیش فرض هایی است که باید سعی کنیم که این ارتباطات را تسهیل کند و هر رابطه ای که بخواهد با اقتصاد جهانی اتفاق بیفتد نهایتاً باید در قالب دریافت و پرداخت صورت گیرد و این دریافت و پرداخت در حوزه نظام پولی و بانکی است و موسسات مالی نیز باید هر چه سریع تر بخش های ارزی و بین المللی و سرمایه گذاری خود را فعال کنند که بتوانند از این ظرفیت حداکثر بهره را ببرند.
کد خبر : ۱۶۶۹۷۸
نویسنده :
خاصه باف

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، نشست خبری بانک قوامین با حضور مدیرعامل و عوامل این مجموعه و اصحاب رسانه طی روز جاری برگزار شد.

در ابتدا دکتر نتاج ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران و تکریم جایگاه ویژه سفیران خبر در جامعه و تبریک به مناسبت روز خبرنگار اذعان داشت که توانایی پاسخگویی دو سویه و برآوردن پاسخ های مسئولین به نحو مناسب به مخاطبین و ذینفعان و فرآهم کردن زمینه قضاوت مخاطبین به بهترین نحو توسط این قشر از جامعه صورت می گیرد.

دکتر نتاج در ادامه عنوان کرد: مجموعه بانکی در چهارچوب کلی اقتصاد کشور در حال فعالیت است . درگذشته ای که با رویکرد درون گرایانه فعالیت های اقتصادی کشور انجام می شده و بخش قابل توجهی از زحمات اقتصادی کشور بر دوش نظام بانکی بوده که در این رویکر قرار بود از تمامی ظرفیت های بانکی کشور با وجود رنج و سختی های ناشی از تحریم ها برای ادامه امروز زندگی، رو به جلو حرکت کند. با وجود تمام این تحریم ها، اقتصاد کشور خود را سر پا نگه داشته است و برای برون رفت از این شرایط تحریم نباید توقع داشت که یک شبه مشکل را حل کرد چرا که این تغییرات طی مدت های طولانی رخ داده است و مساعد شدن مسائل در یک روند رو به جلو زمان بر خواهد بود و البته روز به روز اتفاق های امیدوارانه ای می افتد و ما شاهد این هستیم که هر چه سریع تر نواقص و معایب گذشته برطرف شوند و انشالله اقتصاد از نتایج تدریجی رفع تحریم ها بهره مند شود.

وی افزود: اینک که در شرایط رکود بازارهای اقتصادی جهان قرار داریم، این شرایط می تواند به نحوه مطلوبی از لحاظ سیاست بین المللی و با بهره گیری از سند ارزشمندی به عنوان سند اقتصاد مقاومتی، به عملیاتی کردن محورهای این سند در این شرایط ویژه رکود اقدام کند و این نیازمند این است که در درجه اول شناختی با اقتصاد داخل کشور و اقتصاد بین المللی اتفاق بیفتد و زمینه شناخت بیشتر اشخاص حقیقی و حقوقی ایران، با نظام اقتصادی جهانی صورت پذیرد، که همگی مستلزم زمان و توانمند سازی در سطح فردی و بنگاهی می باشد که از آن جمله می توان به روابط سیاسی و لغو رویدادهای بین ایران و کشورهای مختلف نیز اشاره کرد که البته این روابط باید حتماً بر پایه اعتمادی دو جانبه صورت پذیرد.

نتاج در ادامه افزود: ما باید زبان تجاری که در دنیا وجود داشته و داد و ستدهای دنیا بر اساس آن صورت می گیرد را فراگیریم و این فرصت در حوزه اقتصادی باید ایجاد شود تا بتوان از همدیگر بهره جست و در جایگاه برابری در اقتصاد بین المللی قرار گیریم همان مقدار که در این حوزه فرصت نهفته است، همانقدر نیز تهدید نهفته است و بهره جستن از این موقعیت به هوشمندی و زمان احتیاج دارد و در راستای این هوشمندی می توان تهدیدها را نیز به فرصت ها بدل کرد.

وی عنوان کرد نظام بانکی یکی از اولین پیش فرض هایی است که باید سعی کنیم که این ارتباطات را تسهیل کند و هر رابطه ای که بخواهد با اقتصاد جهانی اتفاق بیفتد نهایتاً باید در قالب دریافت و پرداخت صورت گیرد و این دریافت و پرداخت در حوزه نظام پولی و بانکی است و موسسات مالی نیز باید هر چه سریع تر بخش های ارزی و بین المللی و سرمایه گذاری خود را فعال کنند که بتوانند از این ظرفیت حداکثر بهره را ببرند.

دکتر نتاج همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برنامه ویژه بانک قوامین برای نیمه دوم سال به صورت خاص افزود: یکی از موضوعاتی که باید مطرح شود در خصوص برنامه بلند مدت بانک است که پس از بررسی آن باید به برنامه های کوتاه مدت توجه کرد.

یکی از آن اقدامات که طی یکسال گذشته انجام شد، سند تحولی است که از جنس سند راهبردی بانک می باشد و طبیعتاً باید 5 ساله آینده را در بخش های مختلف بانک ترسیم می کرد که برطرف کردن نقاط ضعف بانک و استفاده از فرصت های پیش بینی شده یکی از آن اقدامات می باشد. دیگر اقدامات آن، اعمالی است که در رابطه با خدمات بانکی باید اتفاق می افتاد. نظام بانکی ما بیشتر در بخش واسطه گری وجوه نشناخته شده است یعنی جذب سپرده ها و اعطای انواع وام ها و تسهیلات که متأسفانه نظام بانکی در این حوزه نه تنها سودآور نیست بلکه اگر در این زمینه حتی سر به سر نیز عمل کند بسیار موفق است. دلیل آن نیز این است که زمانی می توان از نرخ سود 18 درصدی استفاده کرد که سپرده های ما نیز با نرخ 15 درصدی باشند و حال اینکه این 15 درصد تازه ابلاغ شده و تا زمانی که این نرخ در ترازنامه بانک ها بنشیند، مدتی را زمان می برد بنابراین بانک ها باید به سمت خدمات بانکی به غیر از واسطه گری وجوه بروند و آن عرضه انواع خدمات بانکی الکترونیکی و غیر الکترونیکی می باشد که مورد نیاز مشتریان است و می تواند هزینه های اداری و عملیاتی بانک را نیز پوشش دهد. که بیشترین تمرکز بانک قوامین نیز بر توسعه انواع خدمات الکترونیکی و غیر الکترونیکی می باشد که ارتزاق بانک از فعالیت های ناشی از این خدمات که به آن درآمدهای غیر مشاع (درآمدهایی که تنها نصیب خود بانک خواهد شد ) می باشد و بازار بانکی نیز باید در خصوص تأمین هزینه های این خدمات، بودجه ای را تخصیص دهند و اگر هر شخصی هزینه این واسطه گری وجوه را بپردازد کمکی به تسهیل این نوع خدمات در بانک کرده است.

دکتر نتاج در خصوص ادامه فعالیت بانک در پروژه های فرهنگی گفت: با توجه به این که بانک قوامین سهامداران متعددی دارد، باید  نگاه سهامداران این بانک به این نوع پروژه ها را سنجید و در این مجموعه در حد خود فعالیت های بانک، این اقدامات انجام خواهد شد.

دکتر نتاج در خصوص وضعیت مطالبات معوق بانک و برنامه بانک برای کاهش این معوقات که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، اینطور پاسخ داد:

بحث معوقات بانکی موضوعی است که به طور عمیق باید به آن توجه کرد چرا که ابعاد مختلفی دارد، یک بعد آن، دفتری است که توسط رسانه ها و مراجع رسمی اعلام می شود. که مثلاً مجموعه معوقات بانکی را 90 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است و این عددی است که در ترازنامه ها عنوان می شود و این مبلغ که تقریباً 9 درصد از حجم نقدینگی کشور را در بر می گیرد رقم بسیار بالایی می باشد. این در حالی است که در شرایط فعلی و عادی ایران این نرخ باید چیزی حدود 3 تا 5 درصد باشد و ممکن است در ترازنامه بانک ها برخی تسهیلات جاری سازی نشده باشد که آن تسهیلات دیگر در این معوقات رسمی عنوان نخواهد شد و در راستای این معوقات، بانک قوامین با توجه به مدیریتی که دارد حتماً این معوقات را به حیطه وصول در خواهد آورد.

وی همچنین در خصوص افزایش سرمایه اعمال نشده بانک نیز عنوان کرد: در دی ماه سال 93 مجمع بانک، افزایش سرمایه 100 درصدی را مصوب کرد که تا دو سال از آن تاریخ باید ثبت شود. از این افزایش سرمایه تقریباً یک سوم آن عملیاتی نشده است و در واقع واریز مبلغی صورت نگرفته که در این خصوص تا به حال چندین بار آگهی در رسانه ها به سهامداران شده است که واریزی را انجام دهند، با توجه به آنکه 70 درصد از سهامداران واریزی را انجام دلده اند، 30 درصد مابقی از سهامداران این مبلغ را واریز نکرده اند بنابر این بانک قوامین به پذیره نویسی برای آن 30 درصد باقی مانده اقدام نمود و تا امروز از نظر ثبتی این افزایش سرمایه 400 میلیارد تومان است و زمانی که بانک مرکزی مجوز افزایش سرمایه را بدهد سود تقسیمی میان 100 درصد سهامداران یعنی هم پذیرنویسان و هم سهامداران تقسیم می شود و اگر بانک مرکزی این مجوز را ندهد، بانک قوامین سود آن 70 درصد سهامداران خود را می دهد و مبالغ واریزی پذیره نویسان را به آنها باز می گرداند. البته در خصوص این افزایش سرمایه، مجوز بورس کسب شده و بانک مرکزی با توجه به آن که مقررات خاص خود را دارد هنوز اقدام به اعطای مجوز ننموده است، البته ذینفع واحد سهامداری 10 درصد که بانک مرکزی الزام به رعایت آن دارد، در هیچ بانکی اعمال نشده است و یکی از اقداماتی که بانک مرکزی به درستی در حال انجام آن است رعایت همین ذی نفع واحد سهامداری می باشد. قوامین نیز اکنون برای دریافت این تأییدیه با بانک مرکز در تعامل است و زمانی که این افزایش سرمایه به ثبت برسد،حتماً تقسیم سود نیز صورت خواهد گرفت.

دکتر نتاج در پاسخ به سوالی در خصوص اعطای تسهیلات بانک قوامین به ناجا و برخی موسسات دیگر به این اشاره کرد که با توجه به این تسهیلاتی که داده شده، حتما بدهی این موسسات پرداخت خواهد شد و تعامل ما با این موسسات اینگونه است که این موسسات 20 درصد از بدهی خود را بپردازند به صورت نقدی و نسبت به مابقی آن مذاکره صوتر خواهد گرفت. البته از این موسسات به عنوان بدهی های معوقه املاکی نیز اخذ خواهد شد که با توجه به میزان قیمت این املاک از یک تا سه کارشناس آن را بررسی خواهند کرد.

در ادامه دکتر نتاج در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ایجاد صندوق سرمایه گذاری و میزان سپرده های بانک قوامین عنوان کرد که 40 درصد از منابع بانک به صورت بلند مدت و 60 درصد آن به صورت کوتاه مدت و زیر یکسال است.

همچنین صندوق سرمایه گذاری ارزی با همراهی سازمان بورس در دست تأسیس است که از ابزار مجوز آن اخذ شده و در حال انجام مابقی اقدامات آن هستیم.

دکتر نتاج احراز تأیید صلاحیت چهار نفر از اشخاص حقیقی هیئت مدیره جدید را اعلام کرد و گفت 5 نفر باقی مانده از اعضای هیئت مدیره، به زودی تأیید صلاحیت خواهند شد.

در پایان دکتر نتاج در خصوص ورود به صنعت بیمه اضافه کرد: بانک قوامین به عنوان مجموعه ای که 6 درصد از نقدینگی کل کشور را در دست دارد، بازار بزرگی است که حداقل در بیمه به خصوص در صنعت بانکی می تواند ایفای نقش کند و بدون وابستگی به بازار بقیه بانک ها ، در این حوزه می تواند فعالیت خود را به عنوان کار مکمل سرویس دهی کند و از مزایای آن بهره مند شود. مطمئناً در کنار این فعالیت بانکی، در بقیه حوزه ها نیز اگر ورود کند ،حتماً با محاسبات دقیق و قطعی ورود خواهد کرد و قطعاً این مطالبات بانک قوامین در خصوص صنعت بیمه  با سودآوری انجام خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
بنیاد تعاون بیش از 90% از منابع بانک را گرفته و اب تو اب کرده و ا بعنوان سهامدار عمده پول ندارد پدیره نویسی کند از کجا می تواند 45000 میلیارد بدهی اش را بپردازد . ؟؟؟ 5 ماه از سال مالی گذشته بانک هنوز هیچگونه گزارشی نفرستاده . این یک بانک عتیقه است و مدیرانش دست نشانده بنیاد تعاون هستند و هیچگونه مسئو لیتی در برابر بقیه سهامداران ندارند .
نتاج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
سلام
پاراگراف 12 فعل آخر جمله را اصلاح کنید لطفا:
مرکزی با توجه به...............،حتماً تقسیم سود نیز صورت خواهد گرفت.
مدیر سایت
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
اصلاح شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
خخخخخخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
از سال ۹۲ تا کنون, هیچ گونه قرعه کشی برای حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک قوامین انجام نشده ومشخص نیست منابع مالی حساب های قرض الحسنه در چه جایی خرج میشود