بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
در پی برنامه سهامدار عمده جهت عرضه بلوکی و خروج کامل از سهم

مدیریت "شلیا" از این پس با کیست؟/ لزوم مداخله سازمان بورس

شرکتی که در همان ابتدای امر صحبت بر سر گران فروشی آن مطرح بود تا سهمی را که طبق برخی گمانه زنی ها تنها در حدود چهار میلیارد تومان ارزش داشت، به بیش از دو برابر قیمت به فعالان و سرمایه گذاران بازار سهام بفروشند. پس از آن نیز طی کمتر از شش ماه حدود 80 درصد از این سهم توسط "وتوصا" به بازار فروخته شد و در عین حال ارزش بازار سهم به بیش از 20 میلیارد تومان رسید.
کد خبر : ۱۶۷۱۴۴
نویسنده :
کیوان فر

شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در حالی قصد دارد بلوک 20 درصدی "شلیا" را ابتدای شهریور ماه روی میز فروش بگذارد که با این عرضه "وتوصا" به طور کامل از سهم مذکور خارج خواهد شد.

به گزارش بورس نیوز، یکسال پیش بود که سهام شرکت مواد ویژه لیا به قیمت هر سهم 136 تومان و با ارزش بازاری حدود هفت میلیارد تومان پا به فرابورس گذاشت. شرکتی که در همان ابتدای امر صحبت بر سر گران فروشی آن مطرح بود تا سهمی را که طبق برخی گمانه زنی ها تنها در حدود چهار میلیارد تومان ارزش داشت، به بیش از دو برابر قیمت به فعالان و سرمایه گذاران بازار سهام بفروشند. پس از آن نیز طی کمتر از شش ماه حدود 80 درصد از این سهم توسط "وتوصا" به بازار فروخته شد و در عین حال ارزش بازار سهم به بیش از 20 میلیارد تومان رسید.

اما گویا برنامه فروش این سهم به دست سهامدار عمده به همین جا هم ختم نشده و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران بیش از برنامه عرضه سهم، قصد فروش کامل و خروج از این مجموعه تازه وارد فرابورسی را دارد. آنچنان که طی چند روز پیش شاهد انتشار آگهی عرضه باقیمانده سهام "شلیا" به صورت بلوک 20 درصدی به قیمت هر سهم 300 تومان و با ارزشی نزدیک به 4.5 میلیارد تومان بودیم تا با این عرضه، سهامدار اصلی که سال گذشته سهم را وارد بازار سهام کرد، به کلی از این شرکت خارج شود.

اما سوال اساسی پیرامون این عرضه ها اینجاست که از این پس و با خروج سهامدار اصلی از سهم چه کسی مدیریت این شرکت را به دست خواهد گرفت؟؟ چرا که سهم به صورت خرد و در دست تعداد زیادی سهامدار است و پس از "وتوصا" بالاترین درصد سهامداری متعلق به یک شخص حقیقی با در اختیار داشتن حدود 2 درصد از سهام است و مابقی اشخاص حقیقی و حقوقی هم همگی کمتر از این میزان سهام "شلیا" را دارا می باشند.

همچنین این سوال مطرح است که مگر نباید طبق قانون بازار اوراق بهادار تغییر مالکان اصلی شرکت و برنامه خروج آنها از سهم به بازار و سهامداران اطلاع رسانی می شد؟!

حال آنکه این اقدام سهامدار اصلی "شلیا" تنها به ضرر سهامداران حقیقی و خردی است که کمتر از یک درصد سهام شرکت را در اختیار دارند. چرا که معلوم نیست از این به بعد استراتژی های کلان مجموعه مذکور توسط چه کسی تعیین خواهد شد؟!

با این وضعیت چه کسی باید پاسخگوی سهامداران خرد باشد؟ نقش نظارتی سازمان بورس و نیز شرکت فرابورس در برخورد با چنین مواردی چیست؟ آیا این وظیفه سازمان بورس نیست که بر این گونه موارد نظارت کند؟ یا سازمان مذکور وظیفه خود می داند که تنها در معاملات چند سهامدار حقیقی زیر یک درصدی دخالت کند و از آنها مثل متخلفان و مجرمان در خصوص دلایل خرید و یا فروش تعدادی سهم از یک شرکت به نوعی بازپرسی کند؟

چرا فرابورس و ناظر بازار آن نسبت به این فروش ها هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد و سکوت اختیار کرده است؟

حال آنکه با این روال به نظر می رسد تنها هدف از عرضه سهام "شلیا" این بوده که سهم در فرابورس به خلق الله عرضه شود و در این میان تنها سودی به جیب شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران برود.

با این اوصاف بایستی منتظر ماند و دید سازمان بورس، فرابورس و سهامداران "شلیا" نسبت به این اتفاق چه واکنشی خواهند داشت؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهندس
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
ماها از خدامونه وتوصا از ترکیب سهامدارهای شلیا خارج بشه.....وتوصا از بدترین حقوقی ها بوده و خودمون میدونیم چطوری شرکت رو مدیریت کنیم....
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
چرا حرف بیخود میزنی ....شلیا یکی از باارزشترین سهمای بازاره ..... اگر جا موندی و نخریدی فردا قبل صف شاید یه کم عرضه کرد .... حواست باشه بخری ....کل ماشین آلات شلیا با دلار 1200 برآورد شده الان دلار چنده ؟!!! در کمتریین حالت 3500 ... اگر تجدید ارزیابی بده چند میشه ارزشش فک میکنی؟!!!
ضمنا سازمان بورس اگر به وظیفه ی نظارتیش عمل میکرد باید جلوی اون شخص حقیقی توی حریل رو بگیره که معلوم نیست کی و از کجا و با چه قیمتی 300 میلیون از این سهمو گیر اورده و الان شیرشو باز کرده و نزدیک یه هفتست از صف شدن و بالارفتن قیمت این سهم جلوگیری میکنه ....از تاریخ همین پیام برو حریل رو چک کن .... ببین کمتر از روزی 10 میلیون عرضه داشته ؟!!!! سازمان بورس الان کجاست ؟؟؟؟ چی کار میکنه ؟؟!!!
آکنتورو و خودرو و خساپا و ..... رو وقتی داشتن باد میکردن میدادن دست ملت سازمان بورس کجا بود !!! جوری میگی سازمان بورس .... مرغ پخته تو دیگ خندش میگیره چه برسه به فعالین بازار .... اونجایی که باید ورود کنه سازمان نمیکنه .... اسن سهم یه سهم کوچیکه که خیلی راحت میتونه جایگاه خودشو پیدا کنه ...به جای مقابله با روند بازار بهتره باش همجهت بشی. وسلام
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
باید قانونی در بورس تصویب شود که شناور بیش از 40درصد ممنوع شود و اگر سهامدر عمده ای بخواهد در سهامی که بیش از 40درصد شناور دارد عرضه کند این عرضه باید بلوکی باشد تا شیرازه سهام مثل قثابت و سفارود و برخی دیگه از هم نپاشد و شرکتها از بین نروند بر اثر بیمدیریتی...تشکر
رضا
-
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
انشالله با خرید یکی از حقوقی های خوشنام بازار در روز دوشنبه آینده، مدیریت این شرکت ارتقا خواهد یافت.