بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
مستطيل شيشه اي تالار

سرگیجه در تالار

همانطور که امروز نزول قیمت سهام خودرویی ها به ویژه با برگشت "ورنا" از مجمع افزایش سرمایه، سایر صنایع و سهام را برای حرکت در مدار منفی هم زبان کرده بود. آن هم در شرایطی که اکثراً از آزاد شدن حق تقدم های "ورنا" و احتمال کاهش قیمت ها نگرانند.
کد خبر : ۱۶۷۱۷۳
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.05.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 330 واحد کاهش به رقم 55054 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 427 واحد کاهش عدد 166720 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 134 واحد کاهش به رقم 27725 واحد رسيد.

همچنین در این روز "بترانس" با 26 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 70 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحدکاهش به رقم 813 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1909 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1513 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز در بازار سهام چنگی به دل نمی زد و بی رمقی از حجم نسبتاً پایین داد و ستد ها کاملاً مشخص بود تا بازاری نسبتاً خسته کننده را شاهد باشیم. ضمن اینکه در کنار این حجم معاملات، نوسانات منفی قیمت سهام در کلیت بازار دل و دماغی برای معامله گران و سرمایه گذاران باقی نگذاشت.

به گزارش بورس نیوز، این روزها آنچه بیش از هر موضوع دیگری بازار را می رنجاند، نبود یک لیدر پر قدرت است تا بتواند موتور محرک قطار بورس باشد. هرچند در زمان ریزش ها و روندهای منفی براحتی گروهی به عنوان رهبر انتخاب می شود؛ همانطور که امروز نزول قیمت سهام خودرویی ها به ویژه با برگشت "ورنا" از مجمع افزایش سرمایه، سایر صنایع و سهام را برای حرکت در مدار منفی هم زبان کرده بود. آن هم در شرایطی که اکثراً از آزاد شدن حق تقدم های "ورنا" و احتمال کاهش قیمت ها نگرانند.

با این شرایط امروز روند کلیت گروه خودرو امروز هیچ تمایلی برای مثبت شدن از خود نشان نداد تا رهآورد جاده مخصوصی ها تنها کاهش قیمت باشد.

بی رغبتی سرمایه گذاران در گروه فلزات اساسی و فولادی ها نیز در حدی بود که بازار به شفاف سازی مدیرعامل "ذوب" در خصوص برنامه راه اندازی پروژه نورد ریل طی مرداد ماه و فروش بخشی از دارایی های کم بازده و غیر مولد در سال جاری، که می تواند سود غیر عملیاتی شرکت را 90 درصد تعدیل دهد، واکنش خاصی نشان نداد تا با اقدام حقوقی ها در فروش بیش از دو میلیون سهم، قیمت "ذوب" نوسان چندان محسوسی را شاهد نباشد. بطوریکه تنها حدود 12 میلیون از این سهم در نوسانات گذرا پیرامون قیمت صفر تابلو معامله شد و نهایتاً قیمت سهم در پایان معاملات به سمت مدار منفی متمایل شد.

"فخوز" هم که چند روزی با اقبال خریداران مواجه شده بود، در ادامه روند منفی دو روز گذشته خود امروز صف فروش شد تا در اصلاح تکنیکالیست ها الگوی سه کلاغ سیاه در کندل های سهم مشاهده شود. این در حالی است که حقوقی های "فخوز" بر خلاف ذوب آهن در نقش خریدار ظاهر شدند و حتی یک سهم نیز فروشنده نبودند.

در کنار بزرگان گروه فلزی اما سهام "فلوله" حرکتی چشم نوازی داشت و از دامنه نوسان منفی توانست با قدرت خریدارانش به صف خرید برسد و از حمایت حدود 300 تومان خود به سمت بالا حرکت کند. سهمی که برنامه فروش املاک و زمین هایش را به بازار اطلاع رسانی کرده و می تواند از این محل منتفع گردد.

گروه صنعتی سپاهان هم با حجم معاملات نسبتاً اندکی و در ادامه روند روزهای گذشته خود برای هشتمین روز متوالی صف خرید بود. نکته جالب توجه در این سهم چرخش 180 درجه ای روند معاملات و اقبال سرمایه گذاران به آن است؛ بطوریکه این صفوف خرید به یکباره پس از مدت های طولانی مواجه با صف فروش و حرکت در مدار نزولی در این سهم رخ داده است.

امروز اما در میان نمادهای پر بیننده شاهد حضور نماد معاملاتی شرکت واسپاری ملت بودیم که همانند روند کلی بازار با افت قیمت سهم حتی تا نزدیکی کف قیمت های مجاز روزانه همراه شده بود. نمادی که حدود 17 درصد از 1.8 میلیون سهام معامله شده آن را حقوقی خرید و شایعاتی پیرامون عقد برخی قراردادهای جدید برای لیزینگ خودروهای سنگین را به دوش می کشد. حال بایستی منتظر ماند و دید طی روزهای آتی چه اتفاقی در این سهم رخ خواهد داد!

"بترانس" اما سهم دیگری بود که امروز صف خرید شد و با اقبال خریداران روبرو شد. آن هم در شرایطی که تا چند روز پیش صحبت ها بر سر اعتصاب و اعتراض کارگران این شرکت و طرح شایعاتی پیرامون بروز برخی فسادهای مالی در آن مطرح بود، اما به یکباره مدیر عامل "بترانس" از تلاش برای تسویه هزار میلیارد تومان بدهی مجموعه از طریق فروش اقلام و اموال مازاد و نیز وصول مطالبات خبر داد. با این روند واقعاً معلوم نیست در پشت پرده این شرکت چه قضیه ای مطرح است و نهایتاً کار سهامداران این مجموعه به کجا ختم خواهد شد؛ به بهشت کسب بازدهی مثبت یا جهنم از دست رفتن اصل سرمایه؟!

شاید وقت آن رسیده باشد که مدیران "بترانس" در خصوص وضعیت این مجموعه و روند معاملات سهام آن و نیز اخبار و شایعات اخیر شفاف سازی کنند.

در این نماد امروز یک معامله بلوکی هم انجام شد تا دو میلیون سهام "بترانس" از پرتفوی یک حقوقی به جیب یک سرمایه گذار حقیقی منتقل شود.

امروز گروه کاغذی هم با طرح مباحثی مبنی بر افزایش حدود پنج درصدی قیمت کاغذ در بازار همگی معاملات سبزی را سپری کردند. گرچه در نماد "چکارن" سهم در اواخر معاملات و در حالی که صبح صف خرید هم داشت، با افت قیمت تا دامنه نوسان منفی حدود دو درصدی مواجه شد.

دو سهم تازه وارد فرابورس یعنی "اپرداز" و "تلیسه" هم امروز با پایداری صف خرید همراه بودند و به نظر می رسد فعلاً عرضه قابل توجهی در نمادهای مذکور صورت نگیرد.

در گروه مواد غذایی نیز سه سهم "غمینو"، "غشان"، "غشصفها" معاملات خود را با صف خرید به پایان رساندند. البته قدرت خریداران برای سهام "غمینو" بیشتر از دو سهم دیگر بود.

در گروه سهام هلدینگ توکا فولا و زیر مجموعه هایش هم امروز شرایط بهتر از دیروز بود و برخی سهام آنها همچون "وتوکا" و "شتوکا" تمایل بیشتری برای رسیدن به سقف قیمت های مجاز روزانه از خود نشان دادند.

در میان شرکت های تحت تملک این هلدینگ، "توریل" با شایعه ای مبنی بر عقد قرارداد خرید 600 واگن مسطح با فاینانس 5 ساله با شرکت روسی UWC توسط آسیا سیر ارس همراه بود. آن هم در شرایطی که خود شرکت آسیا سیر ارس بزودی وارد بازار سهام خواهد شد که در صورت صحت عقد این قرارداد جدید بایستی منتظر جلب توجه سرمایه گذاران و خریداران به این سهم فرابورسی باشیم.

در مجموع اما آنچه مورد توجه بازار می باشد، انتخاب گروهی است که بتواند با جذب نقدینگی در بازار خود نمایی کند و سایر سهم ها را نیز به دنبال خود بکشد. اما فعلاً بدون حضور یک لیدر پر قدرت بازار همانند روز جاری دچار سرگیجه بوده و کم رمق سپری خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کاش یکی به من میگفت یک ربع آخر معاملات چی میشه که همه فروشنده میشن اونهم زیر قیمت. اگه اتش به سهام بگیره اینجوری قیمتش افت نمیکنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
واقعا بورس خسته کننده شده است .این حقوقی های ... هم به ریزش قیمت سهام دامن میزنند زمانی که یک سهم یک صف خرید چند ملیونی تشکیل دهد بلا فاصله حقوقی اقدام به عرضه سهام و سرکوب تقاضا میکند ولی زمانی که قیمت سهم سقوط میکند حقوقی حتی یک سهم هم برای حمایت نمیخرد.بورس ایران شده محلی برای ازبین رفتن سرمایه افراد خرد
مجتبی
-
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
حداقل زمان برای عرضه حق تقدم دو ماهه پس حداقل افزایش سرمایه تا آبان ثبت نمیشه بی خودی جو ندید
امیر
-
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
بورس نیوز انگار تو از همه گیج تری چون در مورد لیدر بور س که همان پالایشی چیزی نگفتی یا که به قصد نگفتی و دشمنی پدر کشتگی داری باهاش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
نماد بانکا بازشه لیدری رو اینبار در دست میگیرن، صادرات و تجارت با قیمتهای نازلی که دارن و احتمال افزایش سرمایه های سنگین محکوم به صعودن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
حقوقی ورنا قبل و بعد مجمع در حال فروش تخریبی سهم هستش تا تو نازلترین قیمت سهما جمع کنه خدا ازش نگذره که مارو به خاک سیاه نشوند
امپراتور بورس
ROMANIA
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد:
معاون امورصنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت:
صادرات 3 میلیارد دلار مواد غذایی و دارویی را هدف قرارداده ایم
صالحی نیا گفت: امسال صادرات 3 میلیارد دلار مواد غذایی و دارویی را هدف قرارداده ایم که تاکنون 1 میلیارد دلار و 250 میلیون دلار آن محقق شده است.

دارویی ها با پی به ای پایین همچنان مورد اقبال قرارخواهند گرفت.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
اونقدر آب بستن به سهام خودروییا و با افزایش سرمایه رقیقشون کردن که عملا حرفی برا گفتن ندارن اونقدر زیان انباشته دارن که تا دوسال دیگه هم قابلیت تقسیم سود در مجمع ندارن اونقت سهام بنیادی نظیر پتروشیمیا که انصافا سود خوبی هم تو مجامعشون میدن باp/e پایین کسی بهشون نگاه هم نمیکنه بازار الا کلنگی و سفته بازی همینه دیگه!!
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
همه این کارها که در این سه سال انجام شده دستوری بوده فقط برای پر کردن جیب یک عده از خدا بیخبر ونابودی سهامداران خرد آخر کسی به خدا اعتقاد داشته باشد با این جماعت ضعیف این کار را میکند