بورس در حالت اتو پایلوت/ پوست تخمه زیر پای اهالی تالار
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.05.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 11 واحد افزایش به رقم 55075 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 80 واحد افزایش عدد 166918 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 8 واحد افزایش به رقم 27743 واحد رسيد.
همچنین در این روز "وغدیر" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.
شاخص فرابورس نیز با 5 واحدکاهش به رقم 803 واحد رسید.
گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1969 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1722 میلیارد ریال رسید.
بازار سرمایه در معاملات روز جاری همچون گذشته با روندی متعادل اما کسل کننده همراه بود و اغلب سهام شرکت ها با حجم معاملات غیر قابل قبول مواجه شدند اما این روند در حالی است که همچنان جو خوشبینی و انتظار روزهای سبز در بین اهالی تالار وجود دارد.
بر اساس گزارش بورس نیوز، روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.
بنابراین گزارش، نکته اصلی و مهم این روزهای بورس عدم تغییر جهت و روند بورس با تغییرات مدیریتی در سطح کلان این بازار است، به جرأت می توان گفت شاید بی برنامگی یا یکسان بودن برنامه های مدیران گذشته و حال بورس اصلی ترین علت یکسان بودن روند بورس در دوران مدیران جدید نسبت به مدیران دیگر است. گویی که بورس چند سالی می شود که بر حالت اتو پایلوت یا همان پایدار کننده حرکت قرار گرفته است در این حالت نیازی به سکاندار و انجام اقدام خاص وجود ندارد و وسیله نقلیه یا بهتر بگوییم هواپیما یا کشتی اقیانوس پیما مسیر از پیش تعیین شده را طی می کنند بی آنکه نیازی به سکاندار باشد.
امروز هم بورس همان حالت را به خود گرفته است، بلوک های شاخصی، رفتارهای قدیمی و نداشتن یک برنامه مشخصی و مدون از سوی سکانداران، یعنی امروز اهالی تالار سوار بر کشتی قرار گرفته در حالت اتو پایلوت هستند.
متأسفانه حلقه مفقوده بازار سرمایه طی سال های اخیر داشتن یک چشم انداز از پیش تعیین شده و مدون می باشد. اینکه امروز یک نفر پیدا شود و برای سهامداران مشخص کند امروز کجاییم و قرار است یکسال دیگر کجا باشیم، امروز چند شرکت داریم و سال آینده چند شرکت، امروز ارزش بورس چه رقمی است و قرار است سال دیگر کجا باشد، امروز چه ابزارهایی داریم و سال آینده چه ابزارهای جدید خواهیم داشت.
اصلاً برنامه نخواستیم لااقل یک زیر ساخت در حد نام بازار سرمایه داشته باشیم، امروز یکی از مهمترین اشکالات بورس همین سامانه معاملاتی دست ساز می باشد که حتی کشش حجم و ارزش معاملاتی در حد 1000 میلیارد تومان روزانه را هم ندارد.
عذای روزهای مثبت بازار همین سامانه معاملاتی است که خود دلیل مهمی است بر تغییر جهت مثبت به منفی بورس.
شاید امروز که زیرپای اغلب فعالان و کارگزاران و معامله گران بازار سرمایه پر است از پوست تخمه، بهترین زمان برای تقویت زیر ساخت ها و اصلاح برخی قوانین و فرآهم آوردن بستر لازم برای یک بازار پویا از سوی مسئولین ذیربط باشد واقعاً اگر به روزهای سبز و بازار سرمایه ای کارا اعتقاد داریم باید از همین فردا شروع کنیم اما اگر قرار است همچنان بورس به مسیر باری به هر جهت ادامه دهد که همین ابزارها و شرایط هم کار این بازار را راه می اندازد.
جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.
https://telegram.me/boursenews_ir
حالا شماها هی بگردید دنبال پرتقال فروش!