بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.
کد خبر : ۱۶۷۲۸۴
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.05.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 11 واحد افزایش به رقم 55075 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 80 واحد افزایش عدد 166918 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 8 واحد افزایش به رقم 27743 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحدکاهش به رقم 803 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1969 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1722 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری همچون گذشته با روندی متعادل اما کسل کننده همراه بود و اغلب سهام شرکت ها با حجم معاملات غیر قابل قبول مواجه شدند اما این روند در حالی است که همچنان جو خوشبینی و انتظار روزهای سبز در بین اهالی تالار وجود دارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

بنابراین گزارش، نکته اصلی و مهم این روزهای بورس عدم تغییر جهت و روند بورس با تغییرات مدیریتی در سطح کلان این بازار است، به جرأت می توان گفت شاید بی برنامگی یا یکسان بودن برنامه های مدیران گذشته و حال بورس اصلی ترین علت یکسان بودن روند بورس در دوران مدیران جدید نسبت به مدیران دیگر است. گویی که بورس چند سالی می شود که بر حالت اتو پایلوت یا همان پایدار کننده حرکت قرار گرفته است در این حالت نیازی به سکاندار و انجام اقدام خاص وجود ندارد و وسیله نقلیه یا بهتر بگوییم هواپیما یا کشتی اقیانوس پیما مسیر از پیش تعیین شده را طی می کنند بی آنکه نیازی به سکاندار باشد.

امروز هم بورس همان حالت را به خود گرفته است، بلوک های شاخصی، رفتارهای قدیمی و نداشتن یک برنامه مشخصی و مدون از سوی سکانداران، یعنی امروز اهالی تالار سوار بر کشتی قرار گرفته در حالت اتو پایلوت هستند.

متأسفانه حلقه مفقوده بازار سرمایه طی سال های اخیر داشتن یک چشم انداز از پیش تعیین شده و مدون می باشد. اینکه امروز یک نفر پیدا شود و برای سهامداران مشخص کند امروز کجاییم و قرار است یکسال دیگر کجا باشیم، امروز چند شرکت داریم و سال آینده چند شرکت، امروز ارزش بورس چه رقمی است و قرار است سال دیگر کجا باشد، امروز چه ابزارهایی داریم و سال آینده چه ابزارهای جدید خواهیم داشت.

اصلاً برنامه نخواستیم لااقل یک زیر ساخت در حد نام بازار سرمایه داشته باشیم، امروز یکی از مهمترین اشکالات بورس همین سامانه معاملاتی دست ساز می باشد که حتی کشش حجم و ارزش معاملاتی در حد 1000 میلیارد تومان روزانه را هم ندارد.

عذای روزهای مثبت بازار همین سامانه معاملاتی است که خود دلیل مهمی است بر تغییر جهت مثبت به منفی بورس.

شاید امروز که زیرپای اغلب فعالان و کارگزاران و معامله گران بازار سرمایه پر است از پوست تخمه، بهترین زمان برای تقویت زیر ساخت ها و اصلاح برخی قوانین و فرآهم آوردن بستر لازم برای یک بازار پویا از سوی مسئولین ذیربط باشد واقعاً اگر به روزهای سبز و بازار سرمایه ای کارا اعتقاد داریم باید از همین فردا شروع کنیم اما اگر قرار است همچنان بورس به مسیر باری به هر جهت ادامه دهد که همین ابزارها و شرایط هم کار این بازار را راه می اندازد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
یکی از راه های اصلی بازگشت رونق به بورس کاهش مالیات و کارمزد کارگزاریهاست.
حالا شماها هی بگردید دنبال پرتقال فروش!
ناشناس
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
واقعا برای همه تان متاسفم یعنی واقعا تا بحال نفهمیدید که این دولت اعتقادی به بورس ندارد و می خواهد همه را از بورس خارج کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
تا نقدینگی وارد بازار نشود همین برنامه ادامه دارد حقوقی ها هم به جای حمایت از بازار خودشان اتش بیار معرکه هستند مثلا حقوقی در سهم سایپا به جای خرید سهم فقط یک بلوک چارصد ملیونی را دست به دست میکند اما اگر واقعا صد ملیون سهم از بازار جمع میکرد میتوانست کل بورس را به روند صعودی برگرداند.همچنین زمانی که یک سهم چند روز مثبت میشود همه به دنبال تخریب اون سهم هستند که هیچ دلیلی برای این رشد وجود ندارد.اصلا بورس ما شده حمام زنانه که هیچ تحلیلی در ان جواب نمیدهد و فقط شایعه در ان وجود دارد
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
نزدیک انتخابات ریاست جمهوری که شد با چند تا از اون شگردهای تکراری و همیشگی شاخص را بزک میکنند تا در رسانه ها و اخبار مثلا بگویند وضع اقتصاد و بخش تولید خوب شده! اقتصاد و بخش تولید که بیمار اصلی است و وعده های بیشماری برای بهبود آن دادند را نتوانستند درمان کنند دماسنج و طب گیر را دستکاری میکنند تا حال بیمار را خوب جلوه دهند!
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
اینروز زیرپای سهامداران پره از ته سیگاریی که زیرپای سهامداراست
ناشناس
MOLDOVA, REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴
وتله هایی مناصب وزارت و صدرات اشغال کنند چیزی از توش در نمیاید
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
هر روز بدتر از دیروز!! همه فعالان بازار فکر میکردند با جابجایی رییس سازمان وضعیت بهتر می شود ولی زهی خیال باطل؟؟ از اول انقلاب تاکنون دیده نشده که با جابجایی و برکناری صندلی های مدیریتی مشکلات حل بشود!!! که اگر خلاف این بود الان شاهد وضعیت اسفبار و نابهنجار و بدبختی در مملکت نبودیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
امروز رفتم سود چند ساله بانک صادرات که جمع شده بود را بگیرم 500 تک نومن به من دادن حالا شما چی میگی اقای کارشتاس اینها دزد هستند
رحييم صرافان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
با سلام و ارزوي بهترين ها براي همه شما فقط جهت ياد اوري ماه هاي قبل در مورد واتي و زير مجموعه بانك صنعت ومعدن بدفعات خدمت شما عزيزان مشكلات اين گروه را ياد اوري كردم خوشحالم بعد از اين مدت طولاني بالاخره مسئله را مطرح كرديد البته براي من خيلي ديره it's too late زيرا من حدود ٥٠٠٠٠٠ سهم را بعلت ناراحتي اعصاب در حدود ٢٢٠٠-٢٣٠٠ فروختم و از ان تاريخ ببعد شروع به بالا رفتن كرد شايد شايد روي بعضي اسامي سهامداران حساسيت دارند الله و اعلم حالا خدمت شما عزيزان راجع به سهمي مشابه باطلاع ميرسانم كه كه واقعا جاي تاسف داره سهم را بعد از مدتهاي طولاني با ١٨ درصد مثبت باز ميكنند ٩٩ در صد حرفه ايها در اين مواقع خريدار سهم هستند و اكنون اين سهم با افت ٢٥ در صد تمام سهام داران بخصوص حقيقيها را بروز سيره نشانده من در باره سهم و خارزم صحبت ميكنم خيلي عجيبه هيّئت نظارت با ديدن صورتهاي مالي اجازه باز گشايي با ١٨ درصد مثبت را بده از اين درد و دلها بكذريم من مشتري ٥ سنت كه در حال حاضر ٣ سنت معامله ميشه دارم يعني با بيش از ٥٠ در صد premium اخه وجدان وانصاف را بايد أمثال اقاي دكترا صيدي در نظر بكيرد با تشكر فراوان و تقديم احترامات.
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
مشگل مملکت ما اینه که مسولین فقط تک خوری بلدن اگه اینقده که به فکر جیب خودشون هستن یه کم هم بفکر جیب مردم بودن الان این وضع ما نبود مثلا" در بازار سرمایه چنان سهامدارا رو خسته میکنن تا در پایین ترین قیمت سهام خودشونو بفروشن بعد خودشون و بستگانشون با خبرهای رانتی شروع میکنن به جمع کردن سهام بعد با خبرهای کاذب و تشکیل صف های طولانی فرصت ورود به هیچ سهامدار خرد رو نمیدن وقتی سرمایشون چندین برابر شد با دعوت و تشویق به سرمایه گذاری و وعده های شیرین سهامشونو میندازن به سهامدارن خرد اونوقت میان تو رسانه ها که حبابه و سهامدارارو به خاک سیاه مینشونن خب آقای مسئو.ل محترم اگه میدونید حبابه چرا از اول جلوشو نمیگیرید و بعد از سکوت طولانی که جیب خودتون پر شد بعد میاید میگید حبابه راستی حقوقی نسبتا" محترم چرا با این همه افت که هر سهامدار خرده که سی چهل درصد زیان کرده تا اون نماد میخواد تکون بخوره فروش های آبشاری رو شروع میکنید هر چی هم برسی میکنیم زیر اون قیمت حقوقی خریدی نداشته مثلا" داری کنترل میکنی؟ چرا وقتی سهامی سیصد چهارصد درصد میره بالا کنترل نمیکنی فکر نمیکنم بورس هیچ جای دنیا فاسدتر از بورس ایران باشه متاسفانه تو هیچ جای این مملکت نظارت وجود نداره و فساد بیداد میکنه
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
عمده سهامداران حقیقی با توجه به ضررهای نسبتا چشمگیر دارند خارج میشوند میگن بازم 15 در صد بانک بهتر است از ضرر بیشتر مگه میشه 100 میلیون بیاری حدود دوسال با 80 میلیون خارج شوی حالا که شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
تا این دولت هست همینه.