بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
دلایلی که منتقدین برای خروج این محصولات مطرح نموده اند که پذیرفتن این دلایل نیز جای بحث فراوان دارد، آنقدر پیچیده و حل نشدنی نیست که به جای اصلاح، تصمیم به خروج از بورس بگیریم. مسائلی چون مشکل خرده فروشی و قراردادهای بلند مدت و مسائلی از این دست با کمی صبر و همفکری و انعطاف به راحتی قابل حل می باشند.
کد خبر : ۱۶۷۵۵۳
نویسنده :
کیوان فر

بحث در مورد خروج پتروشیمی ها از بورس کالا تبدیل به موضوعی تکراری شده است و در ماه های اخیر بسیاری از صاحب نظران به آن پرداخته اند. از نمایندگان مجلس گرفته تا اساتید دانشگاه ها و بسیاری از مسئولین دولتی بارها از مزایای عرضه این محصولات در بورس کالا سخن به میان آورده اند و برشمردن مزیت های بورس کالا و پتانسیل های موجود در آن تکرار مکررات است.

براساس گزارش بورس نیوز، سعید علوی مدیر بورس کالای کارگزاری نماد شاهدان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: دلایلی که منتقدین برای خروج این محصولات مطرح نموده اند که پذیرفتن این دلایل نیز جای بحث فراوان دارد، آنقدر پیچیده و حل نشدنی نیست که به جای اصلاح، تصمیم به خروج از بورس بگیریم. مسائلی چون مشکل خرده فروشی و قراردادهای بلند مدت و مسائلی از این دست با کمی صبر و همفکری و انعطاف به راحتی قابل حل می باشند.

وی افزود: تجربه نیز ثابت نموده است که مسئولین بورسی نیز رفتار منفعلی برای بهبود اوضاع نداشته اند و نمونه اقداماتشان در این زمینه، پوشش بیشتر انواع معاملات با ایجاد تالار فرعی برای عرضه محصولات با شرایطی متفاوت با تالار اصلی می باشد که امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد رونق هرچه بیشتر این تالار باشیم. امروز شاهد انواع مختلف معاملات در بورس کالا هستیم که از جمله آن معاملات سلف که به نوعی پیش فروش می باشد، معاملات با تسویه اعتباری که به خریدار امکان می دهد تا در مدت مناسب و معینی بعد از انجام معامله بتواند وجه مربوط به خرید خود را بپردازد، قابل ذکر است.

این کارشناس بورس کالا تأکید کرد: از نظر بنده اقتصاد ما در شرایط کنونی که جایگاه مناسبی از نظر فضای کسب و کار ندارد و در تلاش برای استفاده هر چه بیشتر از دوران پسا برجام و رفع تحریم ها می باشد، نیاز فراوانی به بازار شفاف و قابل استنادی چون بورس کالای ایران دارد و می بایست تمام تلاش خود را در جهت ارتقای جایگاه این بازار رسمی و پر پتانسیل داشته باشد. بورس کالای ما با وجود مسئولین و فعالان دلسوز و تحصیل کرده، توانایی رونق بخشیدن به تالارهای صادراتی محصولات مختلف از جمله محصولات پتروشیمی را نیز دارد و با توجه به مزیت نسبی کشورمان در حوزه پتروشیمی این امر دور از ذهن نیست و نیاز به همکاری و همدلی مسئولین و تصمیم گیرندگان دارد.

علوی با بیان اینکه این مسائل دلیل بر آن نمی شود که کاستی ها و ضعف های بورس کالا را فراموش کنیم، اظهار داشت: بورس کالا برای رونق هر چه بیشتر و حتی جهانی شدن نیاز به ایجاد و استفاده از ابزارهای نوین مالی و معاملاتی از جمله معاملات آتی و اختیار خرید و فروش و... برای جذابیت هر چه بیشتر و نیز کاهش ریسک فعالان و تولید کنندگان دارد. هر چند در ماه های گذشته تلاش های بسیاری در این زمینه صورت گرفته که از جمله آن می توان به انتشار اوراق سلف موازی جهت تامین مالی بنگاه ها به روشی جدید و کم هزینه و نیز انتشار اوراق سپرده کالایی اشاره کرد.

در پایان مدیر بورس کالای کارگزاری نماد شاهدان گفت: امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت اقتصاد کشورمان باشیم و بورس کالای ایران نیز بتواند وظیفه خود را در این مسیر به بهترین شکل ممکن انجام دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر