بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر : ۱۶۷۵۸۵
«خبرجنوب» نوشت: از وقتی بانک مرکزی نرخ سود سپرده راه کاهش داده بازار 2 گروه داغ شده است؛ یکی موسسههای مالی و اعتباری که بدون پیروی از بخشنامه بانک مرکزی، سودی بیشتر از بانکها به سپرده گذاران می پردازند و توانسته اند سپرده گذاران زیادی به خود جلب کنند و دیگر صاحبخانه ها.

صاحب خانهها البته همزمان با اینکه خانه خود را به قیمت بالاتری اجاره میدهند، از کاهش سود سپرده بانکی متضرر هم شده اند. آنها اگر در گذشته خانه خود را به مبلغ 40 میلیون تومان رهن می دادند، حالا چاره ای ندارند جز اینکه برای دریافت مبلغ سابق از بانک ها خانه خود را به مبلغ بالاتری رهن بدهند. بررسی میدانی سرویس گزارش «خبرجنوب» هم نشان می دهد که صاحبخانه ها نسبت به اجاره دادن خانه ها و بالا بردن سهم اجاره بیشتر تمایل نشان می دهند تا اینکه بخواهند رهن دریافت کنند و با سودی پایین در بانکها سپرده گذاری کنند.
قیمت مسکن در نقاط مختلف شهر
بانک ها سال هاست که به حوزه تولید وام نمی دهند. از وقتی دولت نهم طرح بنگاههای زود بازده را اجرا و بانک ها را ناچار کرد به متقاضیان بدون پشتوانه و ضمانت کافی وام بدهند، از پرداخت وام به بخش تولید ترسیده اند. آخر خیلی ها وام را گرفتند و پس ندادند. به همین خاطر از آن زمان بانک ها ترجیح می دهند وام های کوچک به ویزه به متقاضیان خرید مسکن بپردازند و سند خانه را به عنوان ضمانت بردارند. اما در سال های اخیر وضع به گونه دیگری شده است. دولت نرخ سود سپرده را از 22 درصد در سال 92 به 18 درصد در امسال کاهش داده و این باعث شده تمایل مردم به سپرده گذاری در بانک ها کاهش یافته و به بخش های دیگر همچون طلا و... هدایت شوند. هرچه نرخ سود سپرده بانکی کاهش یافته بانک ها برای کاهش نرخ بهره، یعنی سودی که بابت وامهایشان از مردم دریافت می کنند زیر فشار قرار گرفتهاند. به همین خاطر وام گیرنده را ناچار میکنند بخشی از وام خود را در بانک سپرده گذاری کنند. این وضع در مجموع باعث شده که مردم نسبت به گذشته کمتر به سپرده گذاری در بانک ها علاقه مند باشند. به همین خاطر یکی از حوزه های مورد علاقه آنان افزایش اجاره بهای خانههایشان است.
برای نمونه یکی از بنگاهداران خیابان قدوسی به گزارشگر ما میگوید که از زمان کاهش نرخ سود بانکی مقداری تمایل مردم به اجاره دادن خانههایشان بیشتر شده است.
او ادامه میدهد: «نرخ کرایه مسکن را نه کارشناسی بلکه توافق فروشنده و خریدار و اجاره دهنده و اجاره کننده مشخص می کنند. برای نمونه اکنون ما آپارتمان های چوگان را از 10 میلیون تومان پول پیش با یک میلیون و 100 هزار تا یک میلیون و 150 هزار تومان به صورت ماهانه اجاره می دهیم».او ادامه می دهد: «رهن کامل
خانه ها هم از 55 میلیون تومان برای آپارتمانهای چوگان شروع می شود و به مبلغ های بسیار بالاتری به تناسب محل قرار گیری ساختمان و نوع آن -آپارتمان یا ویلایی- افزایش پیدا می کند».
در ایران عملا هیچ معیاری برای تعیین نرخ مسکن وجود ندارد. این چیزی است که بنگاهها هم به آن اشاره می کنند. به عبارت دیگر مانند یک اثر هنری صاحب خانه تعیین میکند قیمت خانه او چقدر است، حال خریدار می خواهد آن را بخرد یا نه. البته به طور معمول محل قرارگیری خانه و نوساز بودن آن بر قیمت ها به شدت اثر میگذارد و فروشنده نمی تواند هر قیمتی خواست تعیین کند؛ آخر آن وقت کسی خانه را نمی خرد. در شهرک والفجر هم مقدار اندکی اجارهبها در چند هفته اخیر افزایش پیدا کرده است.
برای نمونه یکی از بنگاه داران این منطقه به سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید که رهن خانه ها از 30 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
او ادامه می دهد: «چون سود بانکی پایین آمده مردم بیشتر به سمت دریافت اجاره بهای بالاتر رفته اند. برای نمونه همین چند ساعت پیش خانمی به من مراجعه کرد و خواست که خانه اش را به جای 10 میلیون تومان پول پیش و 500 هزار تومان اجاره، به مبلغ 5 میلیون تومان پول پیش ارایه کنم تا کرایه بیشتری دریافت کند».
آن طور که این بنگاه دار میگوید در شهرک والفجر میتوان با 10 میلیون تومان پول پیش پرداخت و ماهانه 500 تا 700 هزار تومان خانه اجاره کرد. از قضا، قیمت خانه هم بسیار پایین آمده برای نمونه آپارتمانهایی که تا همین چند وقت پیش 200 میلیون تومان بودند اکنون با 150 میلیون تومان می توان اینجا آپارتمان خرید.
اما بنگاه داران خیابان معالیآباد می گویند قیمت ها در این خیابان گران قیمت شیراز تفاوت چندانی نداشته است.
برای نمونه یکی از آنان ضمن اشاره به اینکه اجاره بها آنقدرها هم بیشتر نشده است می گوید: «اینجا می توان با 10 میلیون تومان پول پیش و یک میلیون و 200 هزار تومان کرایه ماهانه یک اپارتمان 2 خوابه چند سال ساخت اجاره کرد. البته متناسب با نوساز بودن آپارتمان بر این مبلغ افزوده
می شود.»
او ادامه می دهد: «تا چند ماه پیش آپارتمان هایی با 10 میلیون تومان پول پیش و یک میلیون تومان کرایه ماهانه هم در این خیابان می شد تهيه کرد.» از قرار معلوم رهن آپارتمان در معالی آباد از 40 میلیون تومان شروع می شود و به 160 میلیون تومان می رسد.
همچنین در خیابان دلاوران می توان خانه با پول پیش 10 میلیون تومان و کرایه ماهانه 600 هزار تومان اجاره کرد. یکی از بنگاه داران می گوید: «به خاطر قیمت مناسب تر منطقه ما تقاضای بیشتری برای اجاره مسکن وجود دارد. به ویژه از سوی کسانی که تازگی به شیراز نقل مکان کردهاند و در آمد چندانی ندارند.»
به این ترتیب این روزها بیش از اینکه خرید و فروش مسکن رونق داشته باشد، اجاره مسکن رونق دارد. علت آن هم معلوم نیست ولی همه می دانند این وضع از زمان ساخت مسکنهای مهر شروع شده است؛ پروژه ای که قرار بود ایرانیان بسیاری را صاحب خانه کند ولی هنوز نتوانسته کلید خانه را در اختیار بسیاری از شهروندانی که برایش پول پرداخته اند بگذارد.
ادامه رکود در ساخت و ساز
اگرچه اجاره مسکن از اندک رونقی برخوردار است در زمینه خرید و فروش مسکن وضع به گونه دیگری است. چه اینکه در سال های اخیر کمتر ساخت و ساز در کشور اتفاق می افتد؛ بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند که با اجرای برجام پیش از همه رونق به ساخت و ساز برگردد؛ این اتفاق رخ نداده و حالا میتوان آپارتمانی در شهرک والفجر شیراز را که 200 میلیون تومان قیمت داشت به مبلغ 150 میلیون تومان خریداری کرد. برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، صنعت اصلی ایران ساخت و ساز است و بسیاری از کارخانههای کشور برای تولید محصولات ساختمانی فعالیت می کنند در نتیجه تا وقتی در ساخت و ساز رکود ادامه پیدا کند، بازار این کارخانه ها هم راکد می ماند. به این ترتیب باید برای خروج از رکود اول برای صنعت ساختمان فکری کرد.
این در شرایطی است که ایرانیان به جای سرمایه گذاری در بخش تولید ترجیح می دهند پولشان را به حوزه ساخت و ساز و دلالی وارد کنند چراکه نه تنها بسیار سود آور است بلکه سرمایه از دست نميرود و سود آوری آن مطمئن است. اینک باید دید دولت برای رونق ساخت و ساز چه کار میکند. به ویژه اینکه وزارت راه و شهر سازی سیاست هایی به ویژه در زمینه مسکن اجتماعی را در پیش گرفته و به نظر میرسد سیاست دولت در آینده بیشتر بر ارایه وام برای خرید و ساخت مسکن متمرکز باشد تا اینکه این بار خود بخواهد مانند دولت گذشته وارد این بازار شود و «مسکن مهر» بسازد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
مالکین ساختمانهای اجاره ای،بایدمالیات بدندوازاونطرف افت قیمت مسکن واستهلاک ساختمان رالحاظ کنید میبینید متضررند
لعنت به تولید
UNITED KINGDOM
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
بنظر من بیشتر تولید کننده ها و صاحبان کارخانه وام ارزون میگیرن و میرن تو ترکیه ویلا میخرن
همه ملت دارن چوب این کارخانه دار رو میخورن ولله بخدا همه بدبختی ملت از سر همین تولید و کارخانه داراست اونا باعث و بانی کاهش سودن
امیدوارم که همراه بستگانشون به درک واصل بشن تا ملت متوسط از دست این کارخانه دارا نفس بکشن