بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر : ۱۶۷۶۱۶
نفوذ داروهای شیمیایی به عطاری ها


سو استفاده سوداگران مرگ از عطاری های تازه تاسیس+عکس
برخی از داروهای گیاهی موجود در عطاری ها حاوی ترکیبات شیمیای و حتی خطرناک و اعتیاد آور از جمله متادون هستند و دلالان دارو برای اثبات گیاهی بودن آن مقداری زردچوبه یا ادویه گیاهی به آن اضافه می کنند تا طعم و بوی گیاهی به خود بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ در تقویم رسمی ایران، 5 شهریور ماه روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی و روز داروساز و داروسازی طب سنتی و طب اسلامی است. عطاری، واژه آشنا در ادبیات پزشکی ایران زمین است و قدمتی دیرینه دارد. هنوز هم هر فردی که بیمار می شود علاوه بر پیگیری درمان خود از راه های درمانی طب نوین، نمی تواند از توصیه های عطار و طب ایرانی چشم پوشی کند چرا که این طب با سابقه درخشان خود سینه به سینه از پیشینیان تا نسل امروز منتقل شده و درستی خود را ثابت کرده است.

اگر در گذشته در هر خیابان اصلی یک عطاری وجود داشت و پیرمردی کهنه کار و با تجربه برای بهبود بیماران توصیه های درمانی می کرد اما امروز با رشد روز افزون تعداد عطاری ها، متصدیان جوانی کار را برعهده گرفته اند که از تحربه های گذشتگان کم اطلاعند. کمتر کسی منکر تاثیر بالای گیاهان دارویی است اما سواستفاده برخی افراد از این موضوع پذیرفتنی نیست.

تجویز ناصحیح نسخه گیاهی، فروش داروهای غیرمجاز، بروز مشکلات جسمی ناشی از تداخل داروی های شیمیایی و گیاهی و... از جمله کلید واژه هایی است که امروز در رسانه ها به شدت دیده می شود که از همین بی تجربگی عطاران تازه کار نشأت می گیرد. لازم است افرادی که به عنوان عطار در عطاری‌ها فعالیت می‌ کنند، آموزش‌های اولیه را در زمینه گیاهان دارویی و همچنین عوارض و تداخلاتی که می‌تواند با داروهای شیمیایی داشته باشند را فرا گیرد.

لیلا صفدری، کارشناس گیاهان دارویی در این باره در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب گفت: از آنجا که گیاهان دارویی مستقیما در درمان استفاده می شوند وجود افراد غیر متخصص در این زمینه مخصوصا در عطاری های شهر می تواند باعث مشکلات جدی برای سلامت مردم شود و دولت باید در این زمینه اقدامات جدی را آغاز و از فعالیت افراد غیر متخصص جلوگیری کند.

وی بیان کرد: با توجه به گرایش جهانی به داروهای گیاهی در چند سال اخیر و همچنیین عوارض کم این داروها نسبت به داروهای پر خطر شیمیایی کشت گیاهان دارویی میتواند به ارتقاء سلامت و تأمین بهداشت غذایی کشور کمک شایانی داشته باشد.

این کارشناس گیاهان دارویی مطرح کرد: امروزه در سراسر جهان مردم به استفاده از گیاهان دارویی رو آورده  و متاسفانه از کشور ما با ذخیره گاه بالای گیاهی به ویژه گیاهان دارویی پیشی گرفته اند داروهای گیاهی و طب سنتی  از دیرباز در ایران جایگاه ویژه ای داشته تا آنجا که طبیبان بزرگی چون ابوعلی سینا از سردمداران این عرصه به شمار میروند.خوشبختانه در چند سال اخیر در کشور نیز مردم گرایش بیشتری به گیاهان دارویی آورده اند و تعداد مراکز طب سنتی -اسلامی نیز در شهر های ایران افزایش یافته است.

از سویی داروهای غیر مجاز ضد لاغری و ضد چاقی، کاهش وزن در یک هفته، ترک اعتیاد تضمینی که در برخی از عطاری های تازه تاسیس و غیر اصولی به مراجعان توصیه می شود نیز خود زخمی کاری بر پیکره نظام طب ایرانی و اسلامی وارد کرده است و بیننده را به یاد تبلیغات داروهای کانال های ماهواره ای می اندازد.

البته نا گفته نماند که از این قبیل نسخه ها و پوسترهای حاوی خواص معجزه آور یک دارو در داروخانه های شیمیایی سطح شهر نیز به وفور دیده می شود که باید با آن نیز برخورد عاجل صورت گیرد اما اقدام عطاری ها مبنی بر فروش قرص و داروهای بی نام، در حالی است که اساس طب ایرانی اسلامی درمان با اصلاح تغذیه صورت می دهد و استفاده از عرق ها و کپسول های گیاهی در اولویت آخر برای درمان قرار دارند اما امروزه با ورود به برخی عطاری ها، فروشنده بدون دریافت شرح حال کامل از بیمار، قرص و کپسول های ویژه با پسوند تضمینی درمان طی یک هفته را به مشتریان ارائه می کنند.

محمدرضا قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات سازمان پزشکی قانونی، چندی پیش گفته بود: اکثر داروهایی که به عنوان ترک اعتیاد گیاهی فروخته می شود، داروهای اعتیاد آور و شیمیایی هستند چرا که در ۹۰ درصد این داروها ماده شیمیایی دیفنوکسیلات و حتی ترامادون و کدئین دیده می شود. و فرد معتاد با خوردن داروی حاوی ترامادول احساس سرخوشی و شادابی کرده و کمان می کند مراحل ترک اعتیادش موفقیت آمیز بوده است.

داروهای ترکیبی بی نام غیر مجاز در برخی از عطاری ها که اکثرا حاوی مواد شیمیایی هستند و حتی به دلیل اینکه نظارتی روی آن نیست می تواند آسیب های جدی به بدن وارد کرده و حتی منجر به فوت فرد شود.

در شهر اراک نیز از این دست عطاری ها وجود دارد که با چسباندن کاغذهای رنگی روی مغازه، پیام لاغری در یک هفته و معجون زیبایی پوست را به بیننده می دهند.در استان مرکزی ۱۵۰ واحد صنفی عطاری مجوز فعالیت دارند.

فرشید محمد حسینی طاهری، دادستان عمومی و انقلاب اراک در این باره گفت: در خرداد ماه امسال ۶۱ عطاری فعال در اراک بازرسی شد که  ۱۰ واحد عطاری متخلف در اراک به دلیل فروش و نگهداری داروهای غیرمجاز از جمله شربت ترک اعتیاد متادون مهر و موم و پیگیری تخلف آن ها در مراجع قضایی آغاز شد.

وی با اشاره به بازرسی ۶۱ عطاری فعال در شهر اراک، از دریافت گزارش هایی در خصوص فروش مشتقات مواد مخدر از جمله شربت متادون در عطاری های اراک، اظهار کرد: یک تیم متشکل از پلیس اماکن عمومی و پلیس مبارزه با مواد مخدر، تعزیرات، اتاق اصناف، و نماینده دانشگاه علوم پزشکی و نماینده دادستانی این عطاری ها را بازرسی کردند که در این راستا ۵ نفر به علت فروش داروی غیر مجاز دستگیر و دو عطاری به دلیل نداشتن مجوز مهر و موم شد.

ناگفته نماند که بسیاری از داروهای گیاهی از جمله قرص، شربت و کرم های گیاهی با طی کردن مراحل علمی و اداری مجوز سازمان غذا و دارو را کسب کرده اند که موجب می شود مردم با خیالت راحت تری از این داروها استفاده کنند و برخی از داروها نیز در صف تایید و دریافت مجوز هستند که مسئولان این حوزه باید با تسهیل روند تایید این داروها به بهبود بازار آشفته دارو کمک کنند تا با سودجویانی که عرصه را برای عرضه داروهای غیرمجاز باز دیده اند، مقابله کنند.
 

بی شک مبارزه با این نوع فعالیت های غیرمجاز از سویی همت مسئولان را در برخورد سریعتر و بازرسی بیشتر و از سوی دیگر همکاری مردم و عدم اعتماد به داروهای بی نام و عطاری های غیر مجاز را می طلبد. تاثیر بسیار بالای طب ایرانی اسلامی بر روند درمان بیماری ها برکسی پوشیده نیست اما متاسفانه عده ای با سواستفاده از این مسئله و عرضه داروهای مغایر با علم پزشکی و حتی طب سنتی، تاثیر نامطلوبی بر بینش مردم نسبت به طب ایرانی اسلامی گذاشته اند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
United States
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
اینا همش مال بیکاری و بی برنامگی دولته که نمیتونه این همه فارغ التحصیل از دیپلمه تا دکتری رو سامان بده