بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

سایپا و پتانسیل های تکنیکی برای رشد

غول خودروساز بازار سرمایه چند ماهی است که پس از بازدهی خیره کننده در نیمه دوم سال ۹۴، به حاشیه رانده شده است و رقیق شدن سهم ناشی از افزایش سرمایه و در سود بودن بخش بزرگی از سهام‌داران، مانع رشد معنا دار قیمت در ماه‌های اخیر شده است.
کد خبر : ۱۶۷۶۳۶
غول خودروساز بازار سرمایه چند ماهی است که پس از بازدهی خیره کننده در نیمه دوم سال ۹۴، به حاشیه رانده شده است و رقیق شدن سهم ناشی از افزایش سرمایه و در سود بودن بخش بزرگی از سهام‌داران، مانع رشد معنا دار قیمت در ماه‌های اخیر شده است. به گونه‌‌ای که شاهد از دست رفتن بیش از ۴۰ درصد ارزش سهام شرکت در یک دوره ۶ ماهه بوده‌ایم اما پس از این افت و در هفته‌های اخیر، به نظر می‌رسد پالس‌های مثبتی از این خودروساز دریافت می‌شود که ما را بر آن داشته است تا نگاهی تکنیکی به وضعیت نمودار قیمت این شرکت داشته باشیم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، فارغ از سناریوهای بنیادی و قراردادهای همکاری با شرکت‌های خارجی، در هفته‌های اخیر شاهد دریافت پالس‌های مثبت تکنیکی در نماد "خساپا" بودیم. در این تحلیل سعی بر آن داریم تا در چند بند به تشریح پتانسیل‌های تکنیکی این نماد در مقطع فعلی بپردازیم.

سایپا و پتانسیل های تکنیکی برای رشد

1. افت همسان قیمت در موج 1-2 و 3-4. همان طور که مشاهده می‌شود، قیمت در نقطه ۲ نسبت به نقطه ۱، ۴۵.۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است و پس از آن در مسیر رشد قرار گرفته است. همین وضعیت هم اکنون نسبت به قله قیمت در نقطه ۳ اتفاق افتاده و شاهد واکنش قیمت به این تراز در نقطه ۴ هستیم. به عبارتی با کاهش ارزش ۴۵.۴۵ درصدی قیمت از نقطه ۳، به نقطه ۴ رسیده‌ایم و یک الگوی درصدی AB=CD‌ معکوس شکل گرفته است که از اهمیت حمایتی بالایی برخوردار است و رشد قیمت از این تراز، دور از ذهن نیست.

۲. پولبک به کانال صعودی شکسته شده در نمودار لگاریتمی. فارغ از در نظر گرفتن اینکه رسم کانال بر روی نمودار لگاریتمی تا چه میزان قابل استناد است، با توجه به اینکه قیمت یک بار درون کانالی در همین نمودار لگاریتمی به خوبی واکنش‌های ریتمیک داشته است، این بار نیز کانال رسم شده را با اهمیت دانسته و انتظار داریم افت فعلی، پولبک به سقف کانال صعودی شکسته شده باشد.

سایپا و پتانسیل های تکنیکی برای رشد

۳. موج نزولی قبل از صعود ماههای اخیر، ۸۴ روز به طول انجامیده است و در پی آن یک موج صعودی ۱۶۸ روزه را شاهد بودیم. با استفاده از تکنیک‌های زمانی گن، و با رسم نیمساز زاویه تشکیل شده در حد فاصل دو عدد فوق که در جدول بالا مشخص شده‌اند، به اعداد ۱۰۲-۱۰۳ و ۱۴۷ بر می‌خوریم. اما با توجه به رابطه فیثاغورث، عدد ۱۰۲-۱۰۳ حذف می‌شود و انتظار داریم پس از ۱۴۷ روز شاهد شکل‌گیری کف باشیم. زیرا:

سایپا و پتانسیل های تکنیکی برای رشد

و اما در مقطع فعلی، به لحاظ زمانی نیز شاهد پر شدن ظرف زمان و رسیدن به این محدوده با اهمیت زمانی هستیم.

۴. در آخرین نمودار اما با نگاهی به اندیکاتورها و اسیلاتورها شاهد رسیدن اسیلاتورها به اشباع فروش هستیم اما در ماه اخیر پس از افت چند ماهه، برای اولین بار است که قیمت موفق به عبور از میانگین دو هفته اخیر خود شده است و سیگنال خرید داده است. انتظار داریم اگر قرار بر اصلاح قیمت باشد، به همین میزان فاصله قیمت از میانگین متحرک ساده ۱۰ روزه، افت قیمت را شاهد باشیم (چرا؟) که در این صورت، تراز قعلی می‌تواند با رعایت حد ضرر ۱۰۶۸ ریال، برای خرید ارزنده ارزیابی گردد. شکسته شدن مقاومت ۱۳۴ تومان در تایم روزانه، می‌تواند رشد بیشتر قیمت را به دنبال داشته باشد.

سایپا و پتانسیل های تکنیکی برای رشد

جمع بندی:

۱. در مقطع فعلی با رعایت حد ضرر ۱۰۶ تومان انتظار رشد قیمت را داریم و با توجه به حد سود اول ۱۳۴ تومانی، به نظر می‌رسد نسبت سود به زیان نیز برای ورود به معامله خرید، منطقی است.

۲. سهامداران فعلی با رعایت حد ضرر فوق توصیه به نگاهداری سهم می‌شوند.

۳. انتظار داریم در نمای میان مدت شاهد رشد بیشتر قیمت باشیم اما این رشد زمانی پایدار خواهد بود که شکسته شدن تراز ۱۳۴ تومان در تایم روزانه، اتفاق افتاده باشد. به لحاظ زمانی این رشد می‌تواند دست کم تا دهه اول آبان ماه ادامه داشته باشد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: مصطفی پازوکی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
منظورتان از غول خودروسازی سایپا چیه
ناشناس
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
یعنی غولی که سهمشو 200 میفروشه 4ماه بعدش 50 درصد بهت ضرر میزنه باید التماس کنی اغا غوله 100 تومن ازت بخره.
قلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
غولی که سالهاست پراید تولید می کند !!!؟؟؟؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
اگه سایپا غوله ژنرال موتورز چیه؟!