بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
شرکت سرمایه گذاری رنا حدود 368 میلیون سهم شرکت نیرو محرکه معادل 36 درصد از سهام آن را با بهای تمام شده 178 تومان به ازای هر سهم در پورتفوی سرمایه گذاری خود دارد. بر اساس نامه شفاف سازی شرکت طبق توافق انجام گرفته، بلوک مذکور به قیمت 426.5 ریال به فروش خواهد رفت.
کد خبر : ۱۶۷۶۴۲
نویسنده :
جمشیدی

شرکت سرمایه گذاری رنا اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه سال 96 را برآورد سود 300 ریالی ارایه کرده که اگرچه این گزارش از برآورد کاهش شش درصدی سود "ورنا" طی سال مالی آتی نسبت به سال آینده خبر می داد اما حاوی نکات قابل تامل و جالبی است که در این گزارش بدان پرداخته شده است.

احتمال تکرار تحقق درآمد غیرعملیاتی "ورنا" در سال 96

علی رغم اینکه در نگاه اول، سود خالص این شرکت با تعدیل منفی 6 درصدی نسبت به سال مالی 95 ارائه شده، اما به هیچ عنوان، بار معنایی تعدیل منفی در آن وجود ندارد. چراکه باید توجه داشت که سود سال مالی 95 گروه سرمایه گذاری رنا عمدتا ناشی از فروش بلوک شش درصدی سایپا به صورت درون گروهی و با قیمت پایه هر سهم 3500 ریال (قبل از افزایش سرمایه سایپا) بوده است که سود خالصی معادل بیش از 180 میلیارد تومان برای شرکت سرمایه گذاری رنا به همراه داشته است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که این سود غیر عملیاتی بوده و احتمال تکرار آن برای سال آینده قابل تکرار نخواهد بود. حال آنکه شرکت سرمایه گذاری رنا در گزارش فعلی خود نشان داده که اتفاقا سود سال مالی 95، در سال مالی 96 نیز تکرار پذیر است، آن هم نه از محل فروش بلوک سایپا و نه از محل تقسیم سود قابل توجه سایپا، بلکه از محل های دیگری که در ادامه بدان اشاره خواهد شد.

فروش بلوک "خمحرکه" از پرتفوی "ورنا"

شرکت سرمایه گذاری رنا حدود 368 میلیون سهم شرکت نیرو محرکه معادل 36 درصد از سهام آن را با بهای تمام شده 178 تومان به ازای هر سهم در پورتفوی سرمایه گذاری خود دارد. بر اساس نامه شفاف سازی شرکت طبق توافق انجام گرفته، بلوک مذکور به قیمت 426.5 ریال به فروش خواهد رفت. به عبارت بهتر این قیمت معادل همان قیمت 487.5 ریال اعلام شده شرکت است که افزایش سرمایه اخیر شرکت نیرو محرکه در آن لحاظ شده است. این امر بیانگر این است که شرکت سرمایه گذاری رنا همچنان بر وعده قبلی خود از لحاظ تعداد و قیمت فروش بلوک شرکت شرکت نیرو محرکه تاکید دارد. انجام معامله بلوکی مذکور حدود 91 میلیارد تومان سود برای شرکت ایجاد می کند که بخش عمده ای از درآمد 129 میلیارد تومانی ناشی از فروش سرمایه گذاری ها را تشکیل می دهد.

برنامه فروش سهام شرکت ایران خودرو

شرکت سرمایه گذاری رنا مالکیت 1.01 درصد از سهام شرکت ایران خودرو با بهای تمام شده 196 تومان به ازای هر سهم را در اختیار دارد. در اولین پیش بینی ارائه شده، در قسمت سرمایه گذاری های کمتر از 20 درصد مشاهده می شود که در انتهای دوره تعداد سهام "خودرو" به صفر رسیده است. به عبارت دیگر "ورنا" برنامه فروش این سهام را نیز در دستور کار خود دارد که طبیعتا بخشی از درآمد حاصل از فروش سرمایه گذاری ها را نیز این رقم تشکیل خواهد داد. اگر این سهام را با همین قیمت فعلی تابلو نیز بفروشد در حدود 19 میلیارد تومان سود شناسایی خواهد شد. مسلما شرکت رنا می تواند با برنامه ریزی درست، این سهام را با قیمتهای بالاتری به فروش رساند و حتی از این محل، تعدیل مثبت نیز ارائه دهد.

برآورد رشد پنج درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری ها

در اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 96 شرکت سود حاصل از سرمایه گذاری های نسبت به سال مالی 95 حدود پنج برابر شده که این مجموعه علت برآورد رشد این متغیر را افزایش سود نقدی تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر اعلام نموده که مهم ترین شرکت سرمایه پذیر "ورنا"، گروه خودروسازی سایپاست.

علاوه بر این، شرکت سرمایه گذاری رنا پیش بینی سود هر سهم سایپا را 10 تومان در نظر گرفته، اما تنها 10 درصد آن یعنی یک تومان را به عنوان تقسیم سود لحاظ کرده است که با توجه به تعداد سهام تحت مالکیت آن در گروه خودرو سازی سایپا درآمد حاصل از سود نقدی در "خساپا" حدود 6.8 میلیارد تومان خواهد شد. در اینجا دو نکته بسیار مهم نهفته است. اولا به ازای هر یک تومان تقسیم سود بیشتر توسط شرکت سایپا، یک تومان به سود هر سهم "ورنا" اضافه می شود که این امر می تواند، محل دیگری برای تعدیل مثبت سود مجموعه مذکور ایجاد کند. ثانیا شرکت سرمایه گذاری رنا بار دیگر در سال آینده خود را متکی به سود احتمالی تقسیمی سایپا نکرده است. بلکه بخش قابل توجهی از سود حاصل از سرمایه گذاری ها یعنی حدود 42 میلیارد تومان مربوط به تقسیم سود سایر شرکتهای سرمایه پذیر غیر از سایپا است. به گونه ای که، حدود 29 میلیارد تومان از شرکت توسعه گستر برنا و در حدود 5 میلیارد تومان از شرکت توسعه بازرگانی برنا سود نقدی تقسیمی دریافت خواهد کرد که هر دو شرکت جزو زیرمجموعه های غیر بورسی "ورنا" به شمار می رود. این موضوع نشان می دهد که شرکت مذکورکارایی قابل توجهی را در شرکتهای زیرمجموعه خود ایجاد کرده که انتظار چنین تقسیم سود غیر مترقبه ای را دارد.

کاهش هزینه های مالی "ورنا"

هزینه مالی شرکت از 21 میلیارد تومان به 5.6 میلیارد تومان کاهش خواهد یافت که به دلیل سیاست های مناسب اخذ شده در خصوص تسویه بدهی ها با شرکت سرمایه گذاری سایپا و صندوق بازنشستگی بوده است و تقریبا اغلب کارشناسان نسبت به جزئیات آن آگاهی دارند.

با توجه به مطالب عنوان شده، می توان گفت اولین پیش بینی درآمد هر سهم شرکت سرمایه گذاری رنا نشان دهنده چشم انداز مثبت و پتانسیل های این مجموعه است که از جمله آن می توان به پتاسیل های زیرمجموعه های بورسی و غیر بورسی "ورنا"، موفقیت در اصلاح و بهبود ساختار مالی و سرمایه و نیز امکان فروش مجدد سرمایه گذاری ها در شرکت های سرمایه پذیر با قیمت های مناسب اشاره کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
داوود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
ارقام مربوط به قیمت های نیرومحرکه را اشتباها به ریال نوشته اید. در حالی که باید به تومان باشند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
رنای 330 تومنی شده 150 .بزک نمیر بهار میاد.