بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر : ۱۶۷۶۵۹
جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل با بیان اینکه برجام، سرآغاز جهانی شدن بازار سرمایه ایران است، گفت: تاکنون با هیات ها و نمایندگان کشورهای مختلف ازجمله آلمان، یونان، فرانسه، سویس، انگلستان، لوگزامبورگ، ترکیه، چین، پاکستان، عمان، قطر، آفریقای جنوبی، روسیه و سوریه مذاکره شده است.
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، درباره مذاکره با هیات های خارجی پس از اجرا شدن برجام، گفت: امضای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) منشاء تحولات قابل توجهی در بازار سرمایه ایران ایران شد و در این زمینه، هیات های متعدد خارجی نیز برای مذاکره و ارزیابی شرایط به کشورمان سفر کردند.

این مسئول بازار سرمایه با بیان اینکه این هیات ها، گستره وسیعی از کشورها از آسیا و اروپا گرفته تا آفریقا را شامل می شوند، افزود: مذاکره کنندگان شامل ارکان مختلف بازار سرمایه این کشورها از جمله نهادهای ناظر بورس های اوراق و کالا و شرکت های سپرده گذاری مرکزی آنها و همچنین فعالان بازار سرمایه این کشورها مانند شرکت های تامین سرمایه، کارگزاران، مدیران صندوق و شرکت های سرمایه گذاری هستند.

وی اضافه کرد: تاکنون با هیات ها و نمایندگان کشورهای مختلف ازجمله آلمان، یونان، فرانسه، سویس، انگلستان، لوگزامبورگ، ترکیه، چین، پاکستان، عمان، قطر، آفریقای جنوبی، روسیه و سوریه مذاکره شده است.

جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی ادامه داد: حتی تاکنون دو کارگاه تخصصی نیز توسط بازار سرمایه کره جنوبی در ایران تشکیل شده است.

** توسعه ارتباط با بازار سرمایه آلمان و کره جنوبی
این مسئول بازار سرمایه درباره امضا توافقنامه با سایر کشورها نیز گفت: در دو سال گذشته، بین المللی شدن بازار سرمایه در اولویت های کاری سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشت، اما پس از اجرا شدن برجام فعالیت ها شتابی بیشتر یافت.

جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی افزود: سازمان بورس در این مدت با نهادهای ذیربط از کشور آلمان از جمله نهاد ناظر بازار سرمایه، بانکی و بیمه این کشور (BaFin) ارتباطاتی را برقرار کرد، به طوری که یکی از سخنرانان هشتمین کنفرانس بین المللی بازار سرمایه اسلامی، از مدیران ارشد این نهاد آلمانی بود.

بیژنی اضافه کرد: در این مدت، ارتباطات بازار سرمایه ایران با بازار سرمایه کره جنوبی نیز به صورت جدی پیگیری شد و بر این اساس، پروژه اتصال بازار سرمایه دو کشور آغاز شده است.

این مسئول بازار سرمایه ادامه داد: این ارتباطات، توسعه مطلوبی یافته به طوری که در جریان نخستین همایش بازار سرمایه که در کنار نهمین نمایشگاه بورس بانک و بیمه (FINEX) برگزار شد، سفیر کره جنوبی به همراه رییس نهاد ناظر بازار سرمایه، بانکی و بیمه آن کشور (FSS) سخنرانی کردند و تفاهم نامه سه جانبه ای میان سازمان بورس و دونهاد ناظر بازار سرمایه بانکی و بیمه کره FSC) و (FSS امضا شد.

جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: آخرین جلسه کارگروه تخصصی اتصال بازار سرمایه دو کشور نیز در هفته های اخیر برگزار شد که طرفین در این جلسه به بررسی جزییات این همکاری پرداختند.

وی اضافه کرد: امضای موافقت نامه با نهادهای ناظر کشورهای یونان و آفریقای جنوبی نیز از تحولات پس از برجام بازار سرمایه به شمار می رود.

** از سرگیری فعالیت موسسه های بین المللی رتبه بندی درایران
این مسئول بازار سرمایه با بیان اینکه پس از اجرا شدن برجام، با نهادهای بین المللی رتبه بندی نیز مذاکره هایی انجام شد، افزود: مقررات حاکم بر تاسیس و فعالیت نهادهای رتبه بندی در ماه گذشته نهایی شد و انتظار داریم که در آینده نزدیک شاهد فعالیت تعدادی از نهادهای بین المللی رتبه بندی در ایران باشیم.

جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی ادامه داد: یکی دیگر از سطوح ارتباط برای همکاری سازمان بورس با کشورهای مختلف، برقراری تعامل با سفیران کشور هدف است و بر این اساس، با سفیران سوییس ، ترکیه، کره جنوبی ، نروژ و هند دیدارهایی انجام شد.

وی با بیان این که هدف سازمان بورس، فراتر از امضای تفاهمنامه و موافقتنامه است، گفت: در نظر داریم که برای گسترش همکاری ها، پروژه های مشخص با بازار سرمایه سایر کشورها، تعریف شود که از جمله آنها می توان به کره جنوبی، عمان و ترکیه اشاره کرد.

این مسئول بازار سرمایه ادامه داد: در ماه های اخیر، چند هیات بزرگ از صاحبان صنایع و فعالان بازار سرمایه برای آشنایی با فرصت های همکاری با ایران به کشورمان سفر کرده اند که از جمله آنها می توان به سفر هیات 90 نفری از صاحبان شرکتها و صنایع بزرگ کشور فرانسه اشاره کرد.

وی گفت: همچنین هیاتی شامل چند ده نفره از مدیران اقتصادی کشور سوییس نیز برای بررسی فرصت های متنوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران سفر کردند و به مذاکره با نهادهای ذیربط در کشورمان پرداختند.

بیژنی افزود: علاوه بر سفر هیات های خارجی به ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز اقدام به اعزام هیات هایی برای مذاکره با سایر کشورها کرده و بر این اساس با با وزیر اقتصاد اندونزی، رییس بورس لوکزامبورگ، رییس نهاد ناظر ترکیه، رییس هیات مدیره و دبیرکل آیسکو نیز مذاکره هایی انجام شده است.

پیش از این نیز بیژنی گفته بود: پس از اجرایی شدن برجام، استقبال سرمایه گذاران خارجی از بازار سرمایه ایران افزایش یافت به گونه ای که حجم سرمایه گذاری خارجی 40 درصد بالا رفت و ارزش سبد سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام نیز 140 درصد رشد داشت.

به گزارش ایرنا، ، پس از رفع تحریم ها، فضای جدیدی برای اتصال بازار سرمایه ایران با نهادهای مرتبط در عرصه جهانی، شکل گرفت به طوری که علاوه بر حضور نهادهای بازارهای سرمایه ایران در سایر کشورها، سرمایه گذاران و شرکت های خارجی نیز در ایران حضور یافتند.
بر اساس گزارش ها، ارزش خرید اشخاص و شرکت های خارجی در بازار سرمایه ایران در خردادماه امسال به رقم 798 میلیارد ریال رسید.

بر اساس قانون، خارجی ها می توانند پس از طی مراحل قانونی و اخذ کد معاملاتی، در دادوستدهای بازار سرمایه مشارکت داشته باشند.

اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان فعال هستند.
تقویت ارتباط بازار سرمایه ایران با کشورهای خارجی می تواند، بورس ایران را جهانی کرده و ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه ایران را افزایش دهد. 
ایرنا
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فتحیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
از این شعارها سه سال میدهید فکر نکنم شما از وزیر بالاتر باشید چند بارگفت قیمت سهام کف است ولی بازار بدتر شد . ما سئوالمان از دولت و اقای روحانی است که چرا شما که به بورس اعتقادی نداشتی با فرستادن نعمت زاده قول رونق بازار بورس رادادی و ما و تعداد زیادی از سهامداران را بدبخت و بیچاره کردی.