بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
شرکت کارگزاری نهایت نگر بررسی کرد:

تغییر نرخ محصولات، عامل بهبود سودآوری در "شپاس"

شرکت نفت پاسارگاد با ادغام واحدهای قیرسازی چند پالایشگاه در سال 1382 و ایجاد یک شخصیت حقوقی مستقل تشکیل شد. همکنون با بهره گیری از واحد های خود در سطح کشور توان تولید 3.3میلیون تن انواع قیر را دارد.
کد خبر : ۱۶۷۶۶۵
شرکت نفت پاسارگاد با ادغام واحدهای قیرسازی چند پالایشگاه در سال 1382 و ایجاد یک شخصیت حقوقی مستقل تشکیل شد. همکنون با بهره گیری از واحد های خود در سطح کشور توان تولید 3.3میلیون تن انواع قیر را دارد. شرایط رکودی و کاهش نرخ ها طی سالیان اخیر کاهش سود این شرکت را در پی داشته اما تحولات اخیر می تواند شرایط بهتری را پیش روی شرکت قرار دهد.

هیات وزیران در سال 1382واگذاری کارخانه های قیرسازی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی را تصویب نمود و بر این اساس واحدهای قیرسازی شركت هاي پالايشي واقع در پالايشگاه‏هاي تهران، شازند اراك، آبادان، تبريز، شيراز و بندرعباس به سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري واگذار گردید که مجموع این واحدها در قالب یک شخصیت حقوقی مستقل نزد اداره ثبت شركت‏ها و مالكيتهای صنعتي تهران با نام نفت پاسارگاد به ثبت رسيد.

این شرکت در تاریخ 7 اسفند 1391 با قیمت هر سهم 25.900ريال در بازار فرابورس عرضه شد، تاکنون هیچ افزایش سرمایه ای نداشته و در مجموع 9600ريال سود تقسیم کرده و در حال حاضر در محدوده 9900 ريال معامله می شود.

ترکیب سهامداران:

تغییر نرخ محصولات، عامل بهبود سودآوری در

صورت های مالی اساسی:

شرکت نفت پاسارگاد سال مالی منتهی به اسفند ماه و سرمایه اسمی 600میلیارد ريالی دارد. این شرکت بر اساس ترازنامه 11هزارمیلیارد ريال دارایی و 2هزارمیلیارد ريال حقوق صاحبان سهام دارد و بر این اساس ارزش دفتری بر اساس سرمایه اسمی 600میلیارد ريالی 3500ريال برای هر سهم است.

الف) ترازنامه: بر اساس تراز 3ماهه منتهی به خردادماه سال 1395، شرکت نفت پاسارگاد در مقابل 8511میلیارد ريال دارایی جاری، 8739میلیارد ريال بدهی جاری دارد. بخش اعظم دارایی های جاری این شرکت را حساب های دریافتنی تشکیل داده و در بخش بدهی نیز، 2574میلیارد ريال سود سهام پرداختنی و 1198میلیارد ريال تسهیلات مالی ارقام با اهمیت محسوب می شوند.

تغییر نرخ محصولات، عامل بهبود سودآوری در

حساب های دریافتنی مجموعا 84درصد از دارایی های جاری را تشکیل داده است. این سرفصل حساب ارقام راکد و سنواتی ندارد. بخش مهمی از این مطالبات غیرتجاری و مربوط به حساب مالیات و ارزش افزوده است.

همچنین شرکت 907میلیارد ريال دارایی جاری دارد که در پایان سال اخیر 173میلیارد ريال ذخیره بابت کاهش ارزش موجودی در نظر گرفته است. همچنین تسهیلات بانکی در پایان سال 94 به مبلغ 501 میلیارد ريال کاهش یافته که در واقع شرکت وام های قبلی با نرخ بهره 26درصد را تسویه و مجددا وام اخذ کرده است.

*نتیجه: وضعیت حساب های شرکت در ترازنامه به نحو مطلوبی افشا شده است و ریسک عدم وصول مطالبات اندک است. دوره وصول مطالبات شرکت کمتر از 3 ماه و دوره گردش موجودی انبار در این شرکت کمتر از یک ماه است بنابراین باید بگوییم این شرکت نسبت به حجم فعالیتی که دارد، ایده آل عمل می کند.

ب) صورت جریان وجوه نقد: این شرکت در سه ماه نخست سال جاری 834میلیارد ريال خروج وجه نقد عملیاتی داشته و این موضوع باعث شده تا در حالی که 940میلیارد ريال بازپرداخت اصل تسهیلات صورت گرفته، 1637میلیارد ريال تسهیلات مجددا دریافت شود. با توجه به حجم فعالیت شرکت و سوابق موجود، انتظار می رود که شرکت مشکلی در این زمینه نداشته باشد و مطالبات شرکت وصول گردد.

ج) صورت سود و زیان: روند سودآوری شپاس در سال های اخیر کاملا نزولی بوده به شکلی که این شرکت در سال 92 توانست به سود 4322ريالی برای هر سهم برسد. سال 1393 با کسب 4625ريال سود به پایان رسید اما سال 1394 در پی کاهش قیمت نفت 1327ريال سود برای هر سهم ایجاد شد.

شپاس برای سال جاری سود هر سهم خود را 833ريال اعلام نمود که توانست طی 3 ماه نخست 177ريال معادل 21درصد از سود را محقق کند. تجربه تاریخی نشان می دهد در روند صعودی قیمت نفت، سود شپاس بیش از توان این شرکت رشد می کند و در روندهای نزولی، سود هر سهم این شرکت به دلیل ذخیره موجودی کالا پایان دوره، با شتاب و شدت بیشتری افت می کند بنابراین انتظار اولیه این است که افزایش قیمت نفت شرایط بهتری برای این شرکت ایجاد کرده باشد.

نفت پاسارگاد ظرفیت تولید 3.3میلیون تن انواع قیر را دارد اما به دلیل عدم وجود تقاضا و مشکلاتی که در زمینه صادرات ایجاد شده، در سال گذشته تنها 1.5میلیون تن محصول به فروش رسیده که البته وضعیت سال های قبل نیز مشابه است. در سال جاری شرکت پیشبینی فروش 2میلیون تن محصول را دارد که طی سه ماه نخست 459هزار تن محصول فروخته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش با اهمیتی نشان می دهد. یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت قیر این است که وزارت راه مستقیما از وزارت نفت، قیر مورد نیاز خود را خریداری می کند و این باعث رکود و رقابت منفی در صنعت مزبور شده هرچند که طبق اطلاعات موجود این روند تغییر خواهد کرد و تمامی معاملات قیر در بورس کالا ازین پس صورت خواهد گرفت که این می تواند نکته مثبتی در زمینه بهبود تقاضا باشد.

نرخ های فروش در زمینه بازار داخلی و صادراتی در بورس کالا تعیین می گردد همچنین ماده اولیه این شرکت عمدتا وکیوم باتوم است که توسط پالایشگاه های داخلی با نرخ مرکز مبادلات تعیین می گردد بنابراین نرخ های فروش نیز بر اساس نرخ مرکز مبادلات است و حتی بخش صادراتی نیز بر همین اساس تعیین نرخ می شود با این اوصاف تک نرخی شدن ارز می تواند یک پتانسیل برای نفت پاسارگاد باشد.

تغییرات ایجاد شده بر اساس نرخ های واقعی و مقدار فروش مورد انتظار بر اساس واقعی سه ماه نخست و قراردادهای بورس کالا به شرح زیر است:

تغییر نرخ محصولات، عامل بهبود سودآوری در

لازم به ذکر است که مقدار و نرخ مصرف مواد اولیه متناسب با مقادیر فروش و بر اساس بورس کالا تعدیل شده است.

در نهایت صورت سود و زیان به شرح زیر قابل تعدیل است:

تغییر نرخ محصولات، عامل بهبود سودآوری در

هزینه های عمومی اداری بر اساس واقعیات سه ماه نخست و الگوی سال گذشته تعدیل شده است. هزینه مالی بر اساس مانده تسهیلات بانکی و با نرخ های جدید تعدیل شده همچنین سایردرآمدها بر اساس واقعی سه ماه نخست( سود سپرده گذاری و فروش اعتباری) تعدیل شده است. مالیات نیز با در نظر گرفتن معافیت مالیاتی محاسبه شده است.

با فرض تقسیم سود 90درصدی و تحقق سود تحلیلی، با نرخ رشد 6.4درصدی و نرخ بازده مورد انتظار 20درصد، ارزش این شرکت در سطح 8500ريال قابل محاسبه است بنابراین علی رغم آنکه طبق محاسبات تحلیلی امکان رشد سودآوری به میزان 54درصد وجود دارد اما جذابیت لازم برای سرمایه گذاری در این شرکت دیده نمی شود. در صورتی که گزارش های 6 یا 9 ماهه بتوانند عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند و یا شرایط تک نرخی شدن ارز، تاثیر مثبتی بر جای بگذارد، می توان به رشد سهم امیدوار شد اما در مقطع فعلی تنها باید گفت به دلیل شناوری اندک سهام این شرکت در بازار، شاهد افت قیمت نیستیم.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
خجالت هم خوب چیز چرا با ابروی سهامداران بازی می کنید قیمت 3000 تومانی را اوردی به 980 تومان
حامد محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
تشکر از بورس نیوز و استاد هلالت بابت اطلاع رسانی و ارتقا سطح آگاهی کاربران
خواهشمند است یک تحلیل جامع از شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی وتوسم ارایه نمایید
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
من الان 100 میلیون تو بانک می گذاشتم با درسد 10 تومان بهتر از سهام شما بود این شرکت تواین دو سال 300 تومان سود داده اما من از بانک رازیمخدا را شکر بانک بهتر از سهام این شرکت است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
وتوسم عالی است تو مجمع سال گذشته تکلیف شد در سال 95 افزایش سرمایه انحام بشود از انجا که انباشته خوبی دارد از انباشته شرکت انجام می شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
تحلیل بنیادی وتوسم خواسته من هم هست .ممنون می شوم اظهار نظر کنید