بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
مستطيل شيشه اي تالار

بی اعتنایی به 3 نامه مهم

امروز نیز همچون مواقعی که رنگ قرمز کلیت بازار سرمایه را فرا می گیرد و فشار فروش سهام بیش از پیش می شود، نگاه و توجه اهالی تالار به تک سهم ها معطوف شد و به مدد انتشار برخی اخبار و حواشی پیرامون آنها با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمت مواجه شدند.
کد خبر : ۱۶۷۶۸۱
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.06.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 281 واحد کاهش به رقم 54724 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 385 واحد کاهش عدد 168210 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 115 واحد کاهش به رقم 27699 واحد رسيد.

همچنین در این روز "جم" با 14 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وغدیر" با 66 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 9 واحد افزایش به رقم 808 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1614 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2578 میلیارد ریال رسید.

اولین روز معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری با افت شاخص ها و ارزش سهام اغلب شرکت های فعال در این بازار سپری شد تا شاخص کل با ثبت افت 324 واحدی و با رفت و برگشت به کانال 78 هزار واحدی در نهایت در مدار 77 هزار واحدی بایستد. به گونه ای که امروز روند مثبت هیچ یک از شرکت های بورسی نتوانست مانع از نزول شاخص کل شود و در این مسیر نمادهایی همچون "وغدیر"، "فولاد"، "فارس"، "وخاور"، "شبندر" و "شپنا" بیشترین نقش را در افت نماگر بازار سرمایه ایفا نمودند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز نیز همچون مواقعی که رنگ قرمز کلیت بازار سرمایه را فرا می گیرد و فشار فروش سهام بیش از پیش می شود، نگاه و توجه اهالی تالار به تک سهم ها معطوف شد و به مدد انتشار برخی اخبار و حواشی پیرامون آنها با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمت مواجه شدند.

بر اساس این گزارش، امروز سه نامه شفاف سازی از سوی شرکت های سرمایه گذاری سایپا، پتروشیمی آبادان و ماشین سازی اراک روی سامانه کدال منتشر شد و در حالی این مجموعه ها در خصوص آخرین وضعیت عملیاتی و روند قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه شفاف سازی کردند که سهامداران نسبت به موارد مطروحه در نامه شفاف سازی بی اعتنایی کردند و بار دیگر داستان انتشار نامه شفاف سازی و بی توجهی اهالی تالار به آن تکرار شد.

به طوریکه در شرایطی که یکی از مدیران "وساپا" چهارشنبه هفته گذشته در خصوص اثرات مثبت واگذاری شرکت سرمایه گذاری رنا مرتبط با شرکت های پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک خودرو تابان بر وضعیت سودآوری "وساپا" صحبت کرده بود، اما امروز طی نامه شفاف سازی منتشر شده رو سامانه کدال اعلام نمود که این مجموعه فعلاً برآورد دقیقی در خصوص اثرات انجام معامله بلوکی مذکور بر سودآوری "وساپا" انجام نداده است. اگرچه انتشار نامه مذکور موجب افزایش فشار فروش سهام و واگذاری صف خرید آن گردید، اما "وساپا" تا پایان معاملات روز جاری همچنان در درصدهای مثبت معامله شد.

پتروشیمی آبادان: این مجموعه در حالی از18 مرداد ماه سال جاری رشد قیمتی را سپری کرده و بعضاً با صف خرید سهام مواجه شده است که طی پنج شنبه هفته گذشته مدیرعامل این مجموعه اعلام نمود که تغییرات با اهمیتی در وضعیت سودآوری "شپترو" رخ نداده و افزایش تقاضا برای خرید سهام آن پایه و اساسی مبنی بر رشد سودآوری آن ندارد. حال آنکه "شپترو" همچنان طی روز جاری پر تقاضا و با پایداری صف خرید ظاهر شد.

ماشین سازی اراک: این شرکت امروز پس از اعلام تعدیل مثبت 217 درصدی سود برآوردی و رونمایی از چهار قرارداد در دست اجرای آن و پس از دو روز توقف نماد به تابلوی معاملات بورس بازگشت و با استقبال سرد سهامداران مواجه شد تا بدان جا که پس از معامله 11 میلیون سهم آن در نهایت معاملات امروز "فاراک" با صف فروش حدود هفت میلیون سهمی پایان یافت.

ایران ارقام: این شرکت فعال در گروه رایانه در همان ابتدای معاملات امروز راه خود را از سایر هم گروهی هایش جدا کرد و با قدرت در مسیر صعودی گام برداشت و اگرچه صف میلیونی تقاضا برای خرید سهام آن چند مرتبه عرضه شد، اما سرانجام با پایداری صف خرید به استقبال معاملات روز آتی رفت. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که این شرکت از لحاظ بنیادی از پتانسیل رشد سودآوری برخوردار است و می تواند بازدهی قابل قبولی همچون شرکت هم گروه خود به سهامداران اعطا کند. حال آنکه باید دید که تا چه اندازه برآوردها و تحلیل های اهالی بازار سرمایه در این خصوص محقق می شود.

پتروشیمی مارون: این مجموعه فعال در گروه پتروشیمی امروز پس از سپری کردن یک دوره طولانی روند نوسانی با تقاضای پنج میلیونی برای خرید سهام مواجه شد که البته در دقایق پایانی معاملات عرضه گردید.

ذوب آهن اصفهان: سرانجام ذوب آهن اصفهان پس از کش و قوس های فراوان و انتشار اخبار و شایعات متعدد پیرامون برنامه "ذوب" جهت انجام برنامه افزایش سرمایه سهامداران خود را از حالت انتظار خارج کرد و نامه افزایش سرمایه 322 درصدی آن از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها روی کدال رفت و در پی آن امروز با افزایش تقاضا مواجه شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر