بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
نشست خبری رییس سازمان خصوصی سازی طی صبح روز جاری در محل استقرار این سازمان با حضور برخی از اصحاب رسانه برگزار شد و میرعلی اشرف عبدا... پوری حسینی به تشریح آخرین دستاوردهای سازمان خصوصی سازی و برنامه های آتی آن پرداخت.
کد خبر : ۱۶۷۷۶۹
نویسنده :
جمشیدی

نشست خبری رییس سازمان خصوصی سازی طی صبح روز جاری در محل استقرار این سازمان با حضور برخی از اصحاب رسانه برگزار شد و میرعلی اشرف عبدا... پوری حسینی به تشریح آخرین دستاوردهای سازمان خصوصی سازی و برنامه های آتی آن پرداخت.

آخرین آمار و اطلاعات از واگذاری ها در سازمان خصوصی سازی

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس این سازمان تاکنون یک هزار و 111 شرکت در لیست واگذاری قرار گرفته اند، اظهار داشت: تاکنون 49 درصد از تعداد مذکور واگذار شده و 11 درصد از تعداد کل نیز به دلیل شرایط نامناسب سودآوری از لیست واگذاری ها خارج شده اند و در حال حاضر حدود 18 درصد از کل یک هزار و 111 شرکت در لیست واگذاری ها قرار دارند.

پوری حسینی افزود: از نظر ریالی نیز می توان گفت طی 15 سال گذشته واگذاری به ارزش 142 هزار میلیارد تومان از سوی سازمان خصوصی سازی انجام پذیرفته که از این مبلغ 82 هزار میلیارد تومان به صورت واگذری به عموم مردم، 30 هزار میلیارد تومان در قالب رد دیون و 30 هزار میلیارد تومان نیز در قالب سهام عدالت انجام پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه از سال 85 تاکنون تعداد 49 میلیون نفر در سهام عدالت ثبت نام کرده اند، در این خصوص گفت: ثبت نام سهام عدالت تا پایان سال 94 انجام پذیرفته و این امر از ابتدای امسال متوقف شده است.

علاوه بر این، 60 شرکت سرمایه پذیر در سهام عدالت وجود دارد که از این تعداد حدود 30 هزار میلیارد تومان قیمت گذاری شده و مابقی یعنی 11 هزار میلیارد تومان به دلیل زیان انباشته و وضعیت نامناسب سودآوری قیمت گذاری نشده اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: تاکنون از بابت سود شرکت های سرمایه پذیر در سهام عدالت حدود 17500 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است و شش هزار میلیارد تومان نیز می بایست تا پایان سال جاری از مشمولین سهام عدالت دریافت شود که زمان سر رسید دریافت حدود دو هزار میلیارد تومان از مبلغ مذکور گذشته است و برخی از شرکت ها همچون گروه مپنا و پالایش نفت بندر عباس که از بزرگترین بدهکاران سازمان خصوصی سازی هستند، تاکنون به دلیل وجود برخی از مشکلات بدهی خود را پرداخت نکرده اند.

تأسیس صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله تنها راه آزادسازی سهام عدالت

پوری حسینی در خصوص زمان و چگونگی آزادسازی سهام عدالت ابراز داشت: از نظر سازمان خصوصی سازی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تنها راه آزاد سازی سهام عدالت است. به گونه ای که می توان برای صنایع بزرگ و مطرح همچون پالایشی، پتروشیمی و معدنی صندوق های قابل معامله با مدیریت حرفه ای تأسیس کرد تا هم شرکت های سرمایه پذیر و هم سهامداران منتفع شوند. پیشنهاد مذکور از سوی سازمان به مراجع ذیربط ارائه شده و باید منتظر ماند و دید که مذاکرات نهایی چگونه خواهد بود.

ارزش روز 55 هزار میلیارد تومانی پرتفوی سهام عدالت

وی در خصوص ارزش روز پرتفوی سرمایه گذاری سهام عدالت عنوان کرد: ارزش روز پرتفوی سرمایه گذاری سهام عدالت با توجه به نوسانات روزانه بازار سرمایه حدود 55 هزار میلیارد تومان محاسبه می شود که البته تمام شرکت های سرمایه پذیر بورسی نیستند و ارزیابی برخی از شرکت ها به دلیل غیر بورسی بودن آنها امکان پذیر نیست. به هر حال می توان گفت قیمت هر برگه سهام عدالت برای سهامداران آن کمتر از یک میلیون تومان نخواهد بود.

برنامه های سازمان جهت انجام مزایده در نیمه دوم امسال

رییس سازمان خصوصی سازی شرایط نامناسب بازار سرمایه طی سال های اخیر بویژه دوران قبل از اجرای برجام را یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت انجام مزایده ها از سوی این سازمان عنوان کرد و در خصوص برنامه های آن جهت عرضه بلوک و انجام مزایده طی نیمه دوم امسال اظهار داشت: عرضه شرکت های آلومینای ایران واقع در جاجرم، لوله گستر، پتروشیمی دماوند، جایگاه های سوخت،نساجی قائمشهر از جمله این برنامه ها به شمار می روند.

پوری حسینی در خاتمه افزود: یکی از سیاست های اصلی این سازمان واگذاری تعهدی به جای واگذاری درآمدی است تا با اجرای این سیاست رونق در مزایده ها اتفاق بیفتد و این برنامه ها با موفقیت انجام پذیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
هروقت تونیستید سرمردم کلاه بزرگی میزاریدمنتظر فرصت هستید..