بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
در گفتگو با یک حسابدار رسمی و مستقل مطرح شد:

تغییرات صورت های مالی بانک ها با بکارگیری استانداردهای IFRS

در حال حاضر در کشور ما از استانداردهای ملی استفاده می شود و استانداردهای بین المللی حتی ترجمه نشده اند. بهتر است ابتدا کل ذی نفعان نسبت به استانداردهای بین المللی IFRS آگاهی کامل داشته باشند. هر چند این استانداردها با موانع و پیامدهای مختلفی روبرو خواهند کرد.
کد خبر : ۱۶۷۷۹۶
نویسنده :
یارمحمدی

از سال 1993 میلادی قرار بر این شد تا همه کشورها به یک زبان و بر اساس استاندارهای بین المللی IFRSتهیه و ارائه کنند. این تصمیم طی سال جاری در ایران قرار بود اجرایی شود که به نظر می رسد در صورت تحقق اتفاقی بسیار خوب و مبارک باشد.

یک حسابدار رسمی و مستقل ضمن بیان این مطلب در گفتو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر در کشور ما از استانداردهای ملی استفاده می شود و استانداردهای بین المللی حتی ترجمه نشده اند. بهتر است ابتدا کل ذی نفعان نسبت به استانداردهای بین المللی IFRS آگاهی کامل داشته باشند. هر چند این استانداردها با موانع و پیامدهای مختلفی روبرو خواهند کرد.

یحیی حساس یگانه در ادامه افزود: محاسبات IFRS بر اساس ارزش منصفانه می باشد در حالی در قانون تجارت ایران طبق اصل بهای تمام شده می باشد و از طرفی سهامدار عمده می تواند هر گونه اقدامی در شرکت انجام دهد، پس بنابراین بهتر است اصلاح قوانین و موضوع حاکمیت شرکتی در کشور بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: از جمله مهمترین موانعی که به کارگیری استانداردهای IFRS با آن مواجه است بحث ارزش منصفانه و Market Value می باشد، چرا که املاک، ماشین آلات و تجهیزات دست دوم بازاری برای ارزش گذاری منصفانه وجود ندارد و تنها کارشناسان می توانند ارزش این دارایی ها را مشخص کنند، از طرفی سودهایی که شناسایی می شود ممکن است با قانون تجارت در تناقض باشد و این سودها را سود موهوم بنامد.

این حسابدار رسمی تأکید کرد: باید اهالی بازار سرمایه، مدیران و حتی حسابداران به سمت آگاهی از نحوه به کارگیری شرایط استفاده از استانداردهای گزارش گری مالی بین المللی (IFRS) هدایت شوند.

حساس یگانه در خصوص مهمترین پیامد بکارگیری از استاندارد IFRS گفت: ممکن است در صورتی که بنگاه های اقتصادی صورت های مالی خود را بر اساس این استاندارد و استانداردهای ملی تنظیم کنند استفاده کنندگان صورت های مالی دچار گمراهی شوند، که این اتفاق قطعاً برای بانک ها رخ خواهد داد. چرا که صورت های مالی آنها به دو زبان حسابداری تهیه می شود و حتی ممکن است موجب شناسایی زیان شود، اجرای این موضوع اقدامی بسیار خوب و مناسبی از طرف بانک مرکزی می باشد و در صورتی که به درستی انجام گیرد و اطلاعات بانک ها و دیگر شرکت ها با یک زبان بین المللی گزارش شوند در بلند مدت شرایط بهتری را فراهم خواهد کرد.

وی در خاتمه با اشاره به مجوز مجلس به دولت برای هزینه منابع حساب مازاد حاصل از تجدید ارزیابی خالص دارایی ها ارزی بانک مرکزی گفت: به نظر می رسد با انجام این کار درآمد حاصل از آن باعث افزایش ارزش افزوده ملی نیز خواهد شد. هر چند که برخی بانک ها از قبل این کار را انجام می داده اند اما اگر بانک مرکزی حساب های ملی را پس از این اقدام تلفیق کند این درآمدهای کوچک ایجاد شده رشد اقتصادی و درآمد ملی را افزایش خواهد داد و اقدام خیر و مناسبی می باشد و قطعاً تیم اقتصادی دولت باید چنین مسائلی را پرو بال و گسترش دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
سالهای دور از استاندارد بین المللی ...

تا الآن و بعد از 23 سال چرا هنوز استاندارد های گزارش گیری و گزارش دهی مطابق استاندارد جهانی تطبیق و اصلاح نشده است ؟!!!؟؟؟
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
هر روز یه فساد مالی و اختلاص داره رسانه ای میشه اونوقت حرف از استاندارد بین المللی میزنید دلتون خوشه . فقط از طریق رانت و رشوه میشه پول در آورد.
علی
GERMANY
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
سلام-1-این بانک هامردم رابیچاره کرده اند.ارزش سهامشان در100تومان گیرکرده .روساوهئیت مدیره هاخودزندگی شاهانه میکنند ولی سود10 درصدی هم به سهام دارانشان نمی دهند.
2-افزایش سهام هاپس ازیک سال به کدال نمی آیدلاقل پولی که بابت سهام داده ای بفروشی مثل بانک پاسارگاد.
اختلاص هادزدی هاغوغامیکند.
3- دولت تعیین کننده ودستوردهنده براین بانک های مثلاخصوصی است.4-چندین سال است تجدیدارزیابی ازداشته هانکرده اندلاقل سهامداران فلک زده ازآن بابت که ازپول خودشان سرمایه گذاری وارزش پیداکرده سودی عایدشان شود.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳
ببنید یک بانکی (اسمش رو نمیبرم) مدیرعاملش حقوق کلان گرفته و برکنار شده ، این بانک در بورس هست و طبق قوانین به هر دلیلی مدیری برکنار بشه باید مجمع تشکیل بشه و سهامدارن تصمیم بگیرن اینکه سهامدارای عمده بانکها همه سوری هستن بماند اما باز حداقل سنگی رو دل میگذاردیم که بله مجمعه تصمیم گیرنده هست وزیر محترم اقتصاد برا خودش مدیر رو عوض کرد و مدیر جدید گذاشته، من سوالم اینه کی این اجازه رو به وزیر داده ؟ کدوم قانون تجارت ؟ آقای طیب نیا اول تو مجلس باید استیضاح می شد که چرا از اونافراد استفاده کرده ؟ الان هم باید پاسخگو باشه بر چه مبنایی مدیران عامل جدید تعیین شدن؟ الان هم که پول سهامداران محترم بلوکه شده ، باز وزیر جواب نمیده؟ در عرصه اقتصادی چه کسی مسئوله؟
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
.آيا بانكي كه شركت سهامي عام شده، سهامش تو بورس قيمت آدامس خروس نشان شده ،با هزار ترفند در اين كسادي بازار منابعي رو جمع ميكنه وبعد هرروز دولت دستور پرداخت انواع و اقسام تسهيلاتي رو ميده كه بالاي 90درصدآنها مطالبات معوق و مشكوك الوصول بالقوه است در قالب استاندارد هاي بين المللي خواهد گنجيد احتمالا 23سال ديگه هم بايد صبر كنيم؟