بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
دبیر انجمن مدیران مالی حرفه ای ایران بررسی کرد:

معامله با اشخاص وابسته در استانداردهای حسابداری ایران و IFRS

واحدهای تجاری تحت کنترل دولت، به استثنای واحدهایی که اوراق سهام یا اوراق مشارکت آنها به عموم عرضه شده یا درجریان عرضه عمومی می ‌باشد، درخصوص معاملات با سایر واحدهای تجاری که مستقیماً و نه از طریق واحد تجاری گزارشگر تحت کنترل دولت می ‌باشند از شمول این استاندارد خارج شده است.
کد خبر : ۱۶۷۸۰۴
نویسنده :
یارمحمدی

مطابق با استاندارد حسابداری شماره 12 ایران، با نام " افشای اطلاعات اشخاص وابسته" و همچنین اصول حسابداری پذیرفته شده آمریکا، افشای حقوق و مزایای مدیران اصلی الزامی نیست. این در حالی است که بر اساس استاندارد بین ‌المللی حسابداری شماره 24 با نام " افشای اطلاعات اشخاص وابسته"، افشای حقوق و مزایای مدیران اصلی با توجه به تأثیر آن بر راهبرد تجاری، الزامی است.

به گزارش بورس نیوز، بر همین اساس طبق استاندارد حسابداری شماره 12 ایران، واحدهای تجاری تحت کنترل دولت، به استثنای واحدهایی که اوراق سهام یا اوراق مشارکت آنها به عموم عرضه شده یا درجریان عرضه عمومی می ‌باشد، درخصوص معاملات با سایر واحدهای تجاری که مستقیماً و نه از طریق واحد تجاری گزارشگر تحت کنترل دولت می ‌باشند از شمول این استاندارد خارج شده است.

هر چند استاندارد حسابداری ایران در موارد بالا با استاندارد بین ‌المللی گزارشگری مالی دارای مغایرت بود اما با تدوین دستورالعمل "الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته" در تاریخ 1390.03.10 توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و گستره اشخاص وابسته و افشا آن در صورت‌ های مالی، از استانداردهای بین ‌المللی گزارشگری مالی و اصول حسابداری پذیرفته شده آمریکا افزون‌تر گردید. بطور مثال مشارکت خاص مربوط به اشخاص کنترل‌ کننده یا دارای نفوذ قابل ملاحظه در ناشر، اشخاص دارای روابط خاص با ناشر، مانند تعاونی‌ کارکنان، صندوقهای بازنشستگی و ... (اعم از آنکه توسط ناشر کنترل شوند یا خیر) و همچنین شرکت‌ های تحت کنترل آنها، مدیران ارشد اجرایی همانند معاونان مدیرعامل، مدیران اجرایی ناشر مانند مدیرمالی، مدیر پروژه‌ ها، مدیر منابع‌ انسانی نیز در گروه اشخاص وابسته قرار گرفته ‌اند؛ مضافاً اینکه نوع وابستگی، مبلغ معامله و نحوه تعیین قیمت نیز بایستی در یادداشت ‌های توضیحی پیوست صورت‌ های مالی افشاء گردد.

استاندارد بین المللی حسابداری شماره 24، افشای اطلاعات درباره اشخاص وابسته و معاملات واحد گزارشگر با اشخاص وابسته را الزامی نموده است. این افشا هم در صورت‌ های مالی تلفیقی و هم در صورت های مالی جداگانه واحد تجاری اصلی، سرمایه گذار یا شریک خاص الزامی است. هدف از این استاندارد حصول اطمینان از این است که صورت های مالی شامل، افشای لازم جهت احتمال تاثیر اشخاص وابسته بر وضعیت مالی و سود یا زیان دوره، معامله با ایشان و مانده حساب ‌های فی ما بین است.

بر اساس این استاندارد، شخص وابسته شخصی حقیقی یا واحد تجاری است، از بین اشخاص زیر:

1. یک شخص یا خویشاوند نزدیک اشخاص مرتبط با واحد تجاری در صورتی شخص وابسته است که:

1.1. واحد تجاری را کنترل کند، بر واحد تجاری کنترل مشترک یا در واحد تجاری نفوذ قابل ملاحظه داشته باشد.

1.2. از مدیران اصلی واحد گزارشگر(یا واحد تجاری اصلی آن) باشد.

2. یک واحد تجاری، در صورتی شخص وابسته واحد گزارشگر است که:

2.1. هر دو عضو یک گروه مشابه باشند (به این معنی است که هر واحد تجاری اصلی، واحد تجاری فرعی و واحد های تجاری فرعی هم گروه با یکدیگر وابسته هستند).

2.2. یکی از آن واحد های تجاری، واحد تجاری وابسته یا مشارکت خاص واحد تجاری دیگر باشد.

2.3. هر دو واحد تجاری، مشارکت خاص شخص ثالثی باشند.

2.4. یکی از واحدهای تجاری، مشارکت خاص شخص ثالثی باشد و واحد دیگر، واحد وابسته آن شخص ثالث باشد.

2.5. واحد تجاری، طرح بازنشستگی خاص کارکنان واحد تجاری گزارشگر یا طرح بازنشستگی خاص کارکنان اشخاص وابسته به آن باشد.

2.6. واحد تجاری تحت کنترل، کنترل مشترک یا نفوذ قابل ملاحظه اشخاص اشاره شده در بالا باشد.

2.7. یکی از اشخاص اشاره شده در بالا که کنترل یا کنترل مشترک بر واحد گزارشگر داشته باشد، نفوذ قابل ملاحظه بر واحد تجاری داشته باشد و یا یکی از مدیران اصلی آن واحد تجاری (یا واحد تجاری اصلی آن) باشد.

اطلاعات قابل افشا شامل موارد زیر می‌باشد:

1. نام واحد تجاری اصلی واحد گزارشگر و واحد تجاری کنترل کننده نهایی، صرف نظر از این که معاملاتی بین آنها انجام شده است یا خیر.

2. جزئیات قراردادهای جبران خدمت مدیران اصلی واحد تجاری به طور کلی و به تفکیک هر طبقه از منافع

افشای اطلاعات زیر (به تفکیک هر شخص وابسته) زمانی که بین اشخاص وابسته معاملاتی انجام شده باشد الزامی است:

1. ماهیت رابطه با اشخاص وابسته

2. جزئیات هر طبقه معاملات با اشخاص وابسته و مانده حساب های فی ما بین، به گونه ای که استفاده کنندگان را قادر سازد تا اثر بالقوه رابطه با اشخاص وابسته بر صورت های مالی را درک نماید.

در این استاندارد، برای واحدهای تجاری وابسته به دولت، معافیت‌ های زیر در نظر گرفته شده است:

1. دولت‌ هایی که بر واحد تجاری گزارشگر، کنترل، کنترل مشترک یا نفوذ قابل ملاحظه دارند.

2. هر واحد تجاری دیگری که به دلیل کنترل، کنترل مشترک و نفوذ قابل ملاحظه همان دولت بر آن، شخص وابسته واحد تجاری می باشد. نکته قابل ذکر اینکه در زمان استفاده از معافیت های مزبور، افشای اطلاعات خاص دیگر الزامی خواهد بود.

حمید دیانت پی

مدرس دانشگاه و دبیر انجمن مدیران مالی حرفه‌ای ایران


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر