بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
شرکت کارگزاری بانک سامان بررسی کرد

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان

در سند چشم ا نداز 1404 برنامه جامع تولید فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده است .برآورد می شود از این مقدار 45 میلیون تن درداخل کشور مصرف و حدود 10 میلیون تن به بازارهای جهانی عرضه گردد. شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال 1394 با تولید 654,000 هزار تن فولاد خام و 560,000 هزار تن محصولات سبک ساختمانی و 556,000 هزار تن آهن اسفنجی شامل تولید دو واحد احیاء مستقیم ، سومین فولاد ساز بزرگ کشور می باشد.
کد خبر : ۱۶۷۸۱۲
نویسنده :
سیدرضا فاطمی

فولاد و برنامه هاي توليد در كشور

در سند چشم ا نداز 1404 برنامه جامع تولید فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده است .برآورد می شود از این مقدار 45 میلیون تن درداخل کشور مصرف و حدود 10 میلیون تن به بازارهای جهانی عرضه گردد. در این راستا ضرورت توجه به بازارهای صادراتی و همچنین احداث طرح های توسعه برای تکمیل زنجیره تولید فولاد از مرحله سنگ آهن و توسعه واحدهای بالادستی محصول نهایی جهت تامین مواد اولیه تولید و ایجاد ارزش افزوده بالاتر یکی از ضروریتهای صنعت فولاد می باشد. لازم به توضيح است ميزان توليد كنوني كشور حدود 17 ميليون تن مي باشد.

روش‌های تولید فولاد خام

امروزه فن‌آوری‌های مورد استفاده در تولید محصولات فولادی در مراحل بعد از به دست آوردن فولاد مذاب یعنی ریخته‌گری و نورد، کم و بیش یکسان است. اما برای به دست آوردن فولاد مذاب یا خام، از فن‌آوری‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد.

به طور کلی فولاد خام از دو روش زیر تولید می‌گردد:

۱- تهیه‌ آهن خام یا چدن مذاب در کوره بلند (BF) و تولید فولاد در کانورترهای اکسیژنی، نظیر ذوب‌آهن اصفهان.

۲- احیای مستقیم سنگ‌آهن (DR) و ذوب آهن‌اسفنجی (DRI) و قراضه (Scrap) در کوره‌های الکتریکی از قبیل قوس الکتریکی (EAF) نظیر فولاد خوزستان یا القایی (IMF)، نظیر مجتمع فولاد جنوب.

لازم به ذکر است که تولید فولاد از روش‌های دیگری نظیر روش کوره باز (Open Heart) نیز انجام می‌گیرد که با توجه به حجم تولید بسیار محدود آن در جهان، که طبق آمار World Steel حدود 2 الي 3 ‌درصد از کل تولید فولاد جهان بوده است و کاهش پیوسته‌ تولید از این روش، در اینجا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

در روش اولکه شیوه سنتی تولید است، از احیای غیرمستقیم آهن استفاده گردیده، سنگ‌آهن دانه درشت و سنگ آهن پس از فرآوری و تبدیل به آگلومره به همراه آهک و کک وارد کوره بلند شده ، آهن خام یا چدن مذاب (Pig Iron) به دست می‌آید . در مرحله‌ بعد آهن خام در یک کانورتر به فولاد مذاب تبدیل گردیده، کربن و ناخالصی‌های دیگر آن به کمک اکسیژن خارج و فولاد خام (Crude Steel) تولید می‌گردد.

روش دومتولید فولاد، استفاده از کوره‌های الکتریکی و ذوب مجدد قراضه‌ آهن و فولاد می‌باشد. به دلیل کمبود منابع قراضه در جهان و نیز رشد فزاینده‌ قیمت آن در طول سال‌های گذشته، در این روش می‌توان به همراه‌ قراضه از آهن اسفنجی نیز برای ذوب در کوره استفاده نمود.

بطور کلی66.3 ‌درصد فولاد خام جهان به کمک روش کوره بلند و 31.2 ‌درصد آن نیز به روش احیای مستقیم و استفاده از کوره‌های الکتریکی تولید می‌گردد.

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی محصول عملیات احیای مستقیم سنگ‌آهن است که دارای عیار بالای آهن بوده، جایگزین مناسبی برای قراضه جهت ذوب است. تولید آهن اسفنجی از سنگ‌آهن، عموما به دو روش گازی (Gas Based) یا استفاده از زغال‌سنگ (Coal Based)، برای احیای آهن صورت می‌پذیرد. معمولا در کشورهایی که دارای ذخایر گاز هستند، از روش گازی استفاده می‌گردد. در ایران نیز فولاد خراسان از گاز به عنوان ماده‌ احیا کننده استفاده می‌کنند. آهن اسفنجی عیار بالاتری نسبت به آهن خام دارد.

شمش فولاد (بیلت)

این محصول به عنوان محصولات واسطه ای فولاد تلقی شده و جهت تغذیه واحدهای نوردی مصرف می شود. شمش فولاد جهت نورد و تبدیل به مقاطع ساختمانی مانند میلگرد ، نبشی ، تسمه ، سپری ،ناودانی و تیر آهن سایز کوچک مصرف میگردد.

جايگاه شركت در صنعت

شرکت مجتمع فولاد خراسان در سال 1394 با تولید 654,000 هزار تن فولاد خام و 560,000 هزار تن محصولات سبک ساختمانی و 556,000 هزار تن آهن اسفنجی شامل تولید دو واحد احیاء مستقیم ، سومین فولاد ساز بزرگ کشور می باشد.


سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمايه شركت در حال حاضر 800 ميليارد تومان شامل 8 ميليارد سهم 100 توماني و مهم ترين سهامداران شركت، صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير با مالكيت 51.5 درصد و سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات با مالكيت 29.5 درصد و صندوق حمايت و بازنشستگي كاركنان فولاد با مالكيت 17.5 درصد مي باشد.

فرایند و روش تولید:

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان


جدول فروش شركت

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان


جدول مواد مستقيم

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان

ساختار بهای تمام شده

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان

مفروضات تحليل

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان


لازم به ذكر است نرخ گندله 22.5 درصد شمش و نرخ قراضه متناسب با نرخ گندله در گزارش لحاظ شده است. هزينه حمل سالانه با 10 درصد رشد محاسبه شده است. طبق گزارش BMI Research (يكي از موسسات تحقيقاتي در زمينه بازارهاي بورس دنيا) از دو سال آينده بازار فولاد دچار كسري شده و سمت تقاضا تقويت خواهد شد لذا با استناد به نتايج اين موسسه روند فولاد جهاني براي سه سال آينده، رشدي ملايم اما صعودي پيش بيني شده است.

گندله و اهن قراضه متناسب با روند فولاد و ساير اقلام مواد اوليه بطور متوسط سالي 5 درصد رشد داده شده است. دستمزد سالي 15 درصد و سربار با رشد 20 درصدي براي هر سال محاسبه شده است.

با توجه به طرح توسعه 720 هزار تني بيلت در اين گزارش پيش بيني شده است براي سال 96 به ميزان 400 هزار تن توليد و براي سال 97 به ميزان 600 هزار تن توليد و فروش داشته باشد كه نسبت خريد گندله و اهن قراضه نيز رعايت شده است.

پیش بینی صورت های مالی

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان


مقیاس مشترک صورت سود و زیان:

بررسی بنیادی شرکت فولاد خراسان


اشتراک گذاری :
ارسال نظر