بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر : ۱۶۷۸۸۷
معاون وزیر اقتصاد گفت: نخستین بار درسال قبل و امسال تراز تجاری کشور مثبت شده که از ابتدای انقلاب اسلامی بی سابقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید حسین میرشجاعیان حسینی در نشستی با خبرنگاران گفت: در حالی که تراز تجاری خارجی کشور در سال 92 منفی بود در سال 94 برای اولین بار 900 میلیون دلار از واردات فراتر رفت و مثبت شد.
 
وی افزود: در پنج ماهه نخست سال 95 ارزش صادرات غیرنفتی ایران با رشد 10 درصدی مواجه و واردات نیز کاهش یافت و بازهم با تراز تجاری مثبت مواجه هستیم.
 
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین بعد از برجام گفت : امسال خروج از رکود را داریم و البته به علت اینکه شاخص های اقتصادی معمولا به تدریج در زندگی مردم نمایان می شود طول می کشد تا مردم آن را احساس کنند.
 
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2015 رتبه ایران در درآمد سرانه ناخالص ملی یک پله افزایش یافت و به رتبه 90 رسید. وی با بیان اینکه در شاخص سهولت انجام کسب و کار بیش از دولت یازدهم رتبه 152 دنیا را داشتیم ، گفت : این رتبه هم اینک به 118 رسیده است و امیدواریم امسال نیز کاهش یابد.
 
میرشجاعیان به عملکرد دولت در تولید نفت اشاره کرد و گفت: در سال 94 توانستیم به تولید 3 میلیون و 800 هزار بشکه نفت برسیم که 2 و نیم میلیون بشکه آن را صادر می کنیم.
 
وی گفت: سهم نفت از بودجه در سال گذشته 33 درصد بود که در پنج ماهه نخست امسال این سهم به 20 درصد کاهش یافته است.
 
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سهم مالیات در بودجه در سال گذشته 39 درصد بود، گفت : در 4 ماهه اول امسال این سهم به 57 درصد رسیده است.
 
میرشجاعیان با اشاره به تک رقمی شدن نرخ تورم گفت : پیش بینی ما این است که نرخ تورم در شهریورماه باز هم کاهش یابد و به رقم 8.7 درصد برسد.
 
وی از راه اندازی سامانه ایران مجوز برای ساماندهی 1820 مجوز سازمان ها و وزارت خانه های مختلف در کشور خبر داد و گفت : تا کنون 1221 مجوز بررسی و شناسنامه دار شده است.
 
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گام بعدی این است که مجوزهای غیرضروری ادغام یا حذف شود تا سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کار راحت تر بتوانند کار اقتصادی کنند.
 
وی افزود: درپنج ماهه امسال 7 میلیارد دلار سرمایه خارجی مصوب شدکه تاکنون یک و شش دهم تا یک وهفت دهم میلیارد دلار ان جذب شده است.
 
در مدت پنج ماهه اول سال‌جاری صادرات غیرنفتی کشورمان با 10 و 22 صدم درصد افزایش به 19 میلیارد و 108 میلیون دلار رسید. این میزان در مدت مشابه پارسال 17 میلیارد و 336 میلیون دلار بود. 
 
همچنین واردات کشورمان به مرز 16 میلیارد و 709 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 و 85 درصد کاهش نشان می‌دهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
دروغ فقط دروغ تحویل ملت میدن.