بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
بازار سرمایه در جریان سیکل نوسانگیری قرار گرفته و تعداد سرمایه گذار استاندارد در این بازار انگشت شمار است. به طوریکه حتی سهامداران و شرکت های حقوقی نیز با دید کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند.
کد خبر : ۱۶۸۲۷۷
نویسنده :
جمشیدی

در شرایط فعلی اغلب فعالان بازار سرمایه با دید کوتاه مدت و نوسانگیری در این بازار فعالیت می کنند و به دلیل فقدان وجود سرمایه گذاران با دید بلند مدت عرصه برای سهامداران نوسانگیر خالی شده است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری جهان سهم با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بازار سرمایه در جریان سیکل نوسانگیری قرار گرفته و تعداد سرمایه گذار استاندارد در این بازار انگشت شمار است. به طوریکه حتی سهامداران و شرکت های حقوقی نیز با دید کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند.

فرشید اردبیلیون جهانی با بیان اینکه می بایست سیکل نوسانگیری در بازار سرمایه شکسته شود، در این خصوص افزود: بازار سرمایه باید از دوره فعلی عبور کند که این امر نیز توسط دولتمردان و متولیان بازار سرمایه محقق می شود. حال باید دید که مقامات مسئول چه زمانی اقدام به انجام این امر می کنند، چرا که بهبود شرایط بورس نیازمند انتشار خبری اثر گذار و اقدام عملی است.

وی به عدم وجود سرمایه گذاران با دید بلند مدت اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد سیاست های دولت اجازه ورود سرمایه گذاران را نمی دهد. چرا که در حالی سهام برخی از شرکت ها بازدهی اندک به سهامداران اعطا کرده که همان شرکت اقدام به انتشار اوراق مشارکت با سود 20 درصدی نموده است. مسلم به نظر می رسد که سهامداران تمایل بیشتری برای خرید اوراق دارند تا سهام شرکت مذکور.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم افزود: در سراسر دنیا نرخ سود اوراق به دلیل ریسک بالای آن بیشتر تعیین می شود. به عبارت بهتر سرمایه گذاران در ازای پذیرش ریسک بیشتر سود بالاتری دریافت می کنند. چرا که در شرایطی که نرخ سود سپرده های بانکی 15 درصد تعیین شده و بازدهی بورس کمتر از 20 درصد است، نرخ سود اوراق به دلیل ریسک بالای آن نسبت به سایر ابزارها بیشتر تعیین شده است. حال آنکه در بازار سرمایه کشورمان سرمایه گذاران با تصور دریافت سود بدون ریسک اقدام به خرید اوراق می کنند.

اردبیلیون جهانی به دلیل دیگر عدم ورود نقدینگی جدید به بورس اشاره کرد و گفت: عدم وجود اطلاعات و گزارش های شفاف در بازار سرمایه یکی دیگر از دلایل این موضوع می باشد. چرا که به طور مثال در حالی مصوبه اخیر واردات نفت طی 10 روز گذشته ابلاغ شده و شرکت های پالایشی می بایست بودجه سال مالی خود را بر اساس آن تدوین و ارائه کنند که شاهد آن هستم که همچنان شرکت های پالایشی گزارش عملکرد سه ماهه سال مالی جاری خود را بر اساس اطلاعات و قیمت ها در سال 94 ارائه کرده اند و مبنای گزارشات خود را بر اساس قیمت های قبلی قرار دادند و به نظر می رسد باید دلیل اصلی این را موضوع از مقامات مسئول جویا شد.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا تسویه اعتبارات کارگزاران بر شکل گیری روند منفی در بورس موثر است؟، ابراز داشت: این موضوع برای شرکت های کارگزاری اختیاری است و این مجموعه ها می توانند در پایان سال مالی خود یعنی پایان شهریور ماه یا پایان اسفند ماه اقدام به تسویه اعتبارات اعطایی به مشتریان کنند و از این رو می توان گفت اثر منفی بر وضعیت بورس اعمال نمی کند و تنها توجیهی است که از سوی برخی از افراد و مقامات عنوان می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
نوسانگیری کدومه؟ از عید تا حالا 60درصد اصل پولمون تو این باتلاق بورس و سهام خودرویی بخصوص سایپا و رنا نابود شده.
فتحیان
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کسانی که خیلی صبر و تحمل داشتند العان دیگه صبرشان تمام شده و یکی یکی از بورس خارج میشوندو به این نتیجه رسیده اند که این دولت حامی بورس که نیست بلکه دشمن بورس وسهامداری است پس کار درست را دوستان میکنند که از بورس خارج میشوند تاضرر کمتری بکنند . ما اصلاح طلبان باید دست احمدی نژاد را ببوسیم که لااقل یک لقمه نان در ان دولت گیرمان امد این دولت که زندگی را برهمه اقشار مردم تلخ و سخت کرده است تازه میگوید که همین که برجام را حل کردم بسیار کار زیادی انجام دادم . تحریم ها هم که بود اوضاع ما همینطور و حتی بهتر بود تا العان .
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
آقای روحانی کاری کردند که احمدی نژاد یکبار دیگر ریس جمهور شود مخالفان احمدی نژاد الان به طرفداران او تبدیل شده اند فقط بخاطر عمل اقتصادی دولت یازدهم