بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
سهم یک درصدی بورس از نقدینگی 96 هزار میلیارد تومانی صندوق های درآمد ثابت

به نام بازار سرمایه به کام بانک ها!

ردپایی که به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ختم می شود. اتفاقی که بارها و بارها نسبت به تبعات آن هشدارهایی داده شده، اما تاكنون گوش مسئولین امر و متولیان بازار سرمایه به آن بدهکار نبود و برای اصلاح قوانین و دستورالعمل های موجود جهت بازنگری در مکانیزم فعالیت این صندوق ها هیچ تلاشی صورت نگرفت.
کد خبر : ۱۶۸۴۹۷
نویسنده :
کیوان فر

مدیریت نظارت بر نهادهای مالی روز گذشته طی ابلاغیه ای نسبت به اصلاح نصاب های سرمایه گذاری و حداقل شرایط بررسی درخواست تمدید فعالیت و افزایش سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" و "اوراق بهادار با درآمد ثابت" اقدام کرد تا بر این اساس سقف سرمایه گذاری در گواهی سپرده بانکی و سپرده های بانکی حداکثر به 60 درصد و سقف سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم پذیرفته شده در بورس و فرابورس و گواهی سپرده کالایی حداکثر 15 درصد از ارزش کل دارایی های صندوق ها اعمال گردد.

به گزارش بورس نيوز، اين مصوبه در حالي ابلاغ شده كه از قدیم الایام گفته اند: "چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است". ضرب المثلي که این روزها برای بازار سرمایه و شرایط حاکم بر معاملات بورس صدق می کند. چرا که در حالی بازار سهام از ترس سرمایه گذاران و نبود نقدینگی تازه نفس رنج می برد که در همین نزدیکی هزاران میلیارد تومان سرمایه جذب بازاری غیر مولد شده، اما نکته جالب توجه اینجاست که این مبالغ هنگفت به نام بازار سرمایه اما به کام بازار پول جمع آوری شده است!!

شاید پیدا کردن محل تجمع این پول ها که به رقمی بیش از 964 هزار میلیارد ریال می رسد، در نگاه اول قدری سخت باشد. اما اگر با نگاهي دقیق تر در بازار سرمايه جستجو کنیم، رد پای جریان این نقدینگی را به راحتي خواهیم یافت.

مبالغی که قرار بود حداقل بخشي از آن وارد بورس شده و به سرمایه گذاری در سهام تخصیص یابد، اما در عمل تنها به نفع بازار پول و بانک ها شده تا همزمان با کاهش نرخ سود سپرده ها منابعی عظیم را از سمت رقیب دیرینه خود یعنی بورس به خود جذب کنند.

ردپایی که به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ختم می شود. اتفاقی که بارها و بارها نسبت به تبعات آن هشدارهایی داده شده، اما تاكنون گوش مسئولین امر و متولیان بازار سرمایه به آن بدهکار نبود و برای اصلاح قوانین و دستورالعمل های موجود جهت بازنگری در مکانیزم فعالیت این صندوق ها هیچ تلاشی صورت نگرفت.

صندوق هایی که طبق آمارهای رسمی سايت مدیریت فناوری بورس تهران بیش از 964.5 هزار میلیارد ریال نقدینگی را در اختیار خود گرفته اند و برای مدیریت ریسک های احتمالی و حفظ سرمایه سرمایه گذارانشان تاكنون اختيار داشتند و نه اجبار كه حداکثر 10 درصد از منابع مالی خود را به بورس و معامله سهام اختصاص دهند؛ یعنی رقمی نزدیک به 96 هزار میلیارد ریال که در مقایسه با حجم معاملات روزانه بورس ما مبلغ بسیار قابل توجه و اثرگذاری است.

اما چشمتان روز بد نبیند! جایی که مدیران صندوق ها که طبق قوانین موجود دارای مدارک حرفه ای بازار سرمایه و سواد و تحصيلات عاليه در حوزه مالی بوده و اکثر سابقه فعالیت مناسبی در بورس دارند، برای ریسک گریزی و آسوده شدن خیالشان عمده منابع خود را به اوراق مشارکت و سپرده های بانکی تخصیص می دهند و مابقی نقدینگی موجود در صندوق خود را به صورت وجه نقد نگهداری می کنند تا با اين اقدام بازده صندوق خود را حفظ کنند. کاری که می توان ادعا کرد از یک فرد عادی و بدون تحصیلات دانشگاهي هم قادر به انجام آن است.

حال آنکه مدیران حرفه ای این صندوق هاي سرمایه گذاری، ترجیح می دهند وارد بازی سهام نشده و از ریسک بازار دوری کنند. بطوریکه در حال حاضر شاهد آن هستیم که از کل مبلغ 964.6 هزار میلیارد ریال سرمایه در اختیار صندوق ها، هم اکنون تنها مبلغی نزدیک به 9.556 میلیارد ریال به خرید سهام اختصاص یافته است که طبق آمارهاي موجود در جدول ذيل این رقم تنها کمتر از یک درصد از كل منابع موجود در صندوق ها را شامل می شود.

به نام بازار سرمایه به کام بانک ها!
به نام بازار سرمایه به کام بانک ها!
به نام بازار سرمایه به کام بانک ها!
به نام بازار سرمایه به کام بانک ها!
به نام بازار سرمایه به کام بانک ها!
به نام بازار سرمایه به کام بانک ها!

به عبارتی در شرایطی که شاید خريد سهام توسط صندوق ها در قیمت های فعلی که افت محسوسی داشته و برای سرمایه گذاری بسیار جذاب به نظر می ر سند، بتواند جان تازه ای را به بازار بدهد، اکثرشان عمده منابع خود را به اوراق مشارکت و سپرده های بانکی اختصاص داده اند.

بدين ترتيب نکته اصلي اینجاست که نقدینگی صندوق ها حتی با وجود کاهش نرخ بهره بانک ها باز هم تمایلی برای حضور در بورس ندارد و علت آن به دليل ايرادي است که تاكنون در ساختار صندوق هاي سرمايه گذاري با درآمد ثابت وجود داشته؛ از بابت اینکه افزایش سقف خرید سهام در صندوق های با درآمد ثابت به تنهايي الزامی برای خرید سهام ایجاد نمی کند. بطوریکه اگر مسئولین برنامه ای جهت رونق بازار سرمایه داشته باشند، می بایست کفی را برای آنها به جهت خرید سهام مشخص كنند تا به جای اختیار برای آنها الزامی قانوني تعیین گردد.

در اين راستا مصوبه ای که ديروز مديريت نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس ابلاغ كرده، به نوبه خود جای تقدیر دارد. چرا که تاکنون دستورالعمل های موجود به گونه ای تدوین شده بود که برای صندوق ها مواردی را به صورت اختیاری و نه الزام در نظر گرفته بود که به موجب آن هیچ تلاش و فعالیت مثمر ثمری در جهت کمک به بورس و ایجاد رونق در آن از سوی مدیران صندوق ها مشاهده نمی شد؛ از اين رو اميد آن مي رود كه از اين پس با در نظر گرفتن الزامات قانوني شاهد فعاليت بيشتر صندوق هاي با درآمد ثابت در بورس باشيم كه در اين صورت آثار مثبت آن را مي توان در شادابي و رونق در معاملات بازار به خوبي مشاهده كرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
این دولت برای اینکه بانکها دست از پافشاری برای مطالبات خودشان از دولت بردارند و سر و ته قضیه را با تسویه حساب از طریق تسعیر ارز هم بیاورد حاضر است هر کاری بکند. مثلا بورس و سرمایه سهامداران خرد را نابود کند، بصورت قانونی به مدیرانشان حقوقهای نجومی پرداخت کند، و قبل از هر کاهش سود سپرده بورس را به چنان روزی بیندازد که تضمینی باشد برای بانکها که هیچ سرمایه ای از بانکها خارج و به بورس وارد نمیشود، اگر هم شد خرج خرید اوراق بدهی خود دولت که با سود 20% الی 22% در بورس عرضه میکند یا همین صندوقهای سرمایه گذاری که حکم قیف در جیب بانکها هستند میشود. حقوقهای نجومی که دولت به مدیرانش پرداخت کرد و هنوز هم به نوعی میکند در واقع از جیب همین سهامداران خرد و صندوق توسعه ملی که در واقع جیب ملت است پرداخت شد و میشود.
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کاملا موافقم
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
خدا لعنت کند باکها را که عمدتا نمادشان بسته است و سهامداران با مشکل مواجه شده اند و فریاد رسی هم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
صندوق آرمان شهر در بازار چه میکند سهم را در قیمتهای بالا میخره اما از صف فروش نمیخره نمونش بیمه البرز چرا الان که صف فروشه نمیخره!!!
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
بنده از ذينفعان اين صندوق نيستم اما همين که در اين وانفساي معاملات بازار بورس تهران، امثال اين يکي دو صندوق بزرگ حاضر به معامله سهام مي‌شوند حرکت قابل تقديري است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
روحانی حتی حامیانش را نا امید می کند. خراب می کند خرابببببببببببببببببببببببببب
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
لطفا رييس سازمان بورس در مورد عملكرد صندوقهاي سرمايه گذاري توضيح صريح بدهند.عامل اصلي سفته بازي و رانت خواري ها در بورس كشور ما همين صندوقهاي سرمايه گذاري هستند.
ناشناس
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
اتفاقا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک يکي از کارآمدترين ابزارها براي تسهيل مشارک عموم مردم در بازارهاي مالي کشور هستند
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
قيمتها الان در بورس حبابي بالا است.....گزارش هاي 3 ماهه و6ماههو....هيچ خبر مثبتي توشوننيست....بندگان خدا حق دارند
sam
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
ممنون از اطلاع رساني ولي به نظر اطلاعاتتان رو از فيپ ايران اخذ فرموديد ...

بهتره از سايت rasamfunds.ir يعني رصد سيستمي اطلاعات مالي صندوق هاي سرمايه گذاري براي بررسي وضعيت صندوق ها استفاده كنيد
حس انتقام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
دوستان یکی جواب سوال منو بده ...بخدا ممنونتون میشم
اینکه میگن 180صندوق سرمایه گزاری ما 95هزار میلیارد تو بانکها پولشونو سپرده کردن چون ریسک نمیکنند به سود بانک قناعت دارن حالا میگن تو این چند سال اخیر صندوقها پولشونو در نیاورن از بانک....پولشون پارسال بوده 40هزار میلیارد امثال شده 95هزار میلیارد...اگه پولشونو تو بورس نیاوردن وبانک بوده چطور این پول 2برابر ر شده.?????...جدیدن هم میگن سازمان بورس ابلاغیه ایی داده تا 15%از این پول رو بیارن تو بور...این اعدادی که میگم...منابعش تو سایت سنا هست ...آخرین گزارشها مطالعه کنید.....
ناشناس
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
برادر عمدتا بانک‌ها مشتريان خود را به درخواست صدور واحدهاي اين صندوق‌ها سوق داده‌اند