بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
در گفتگو با مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان مطرح شد:

صندوق های با درآمد ثابت راه فرار بانک ها/ بازار سرمایه ای کاملاً متفاوت در نیمه دوم امسال

در شرایط فعلی بسیاری صندوق ها به منظور دور زدن ابلاغیه شورای پول و اعتبارات مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اقدام به تأسیس صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نموده اند و بخش عمده ای از نقدینگی صندوق در قالب سپرده بانکی و اوراق سرمایه گذاری شده است.
کد خبر : ۱۶۸۵۷۵
نویسنده :
جمشیدی

رییس اداره امور نهادهای مالی طی سه شنبه هفته گذشته نامه ای خطاب به مدیران صندوق های سرمایه گذاری مشترک مبنی بر لزوم افزایش سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری در صندوق ها را جهت اعلام درخواست تمدید فعالیت ارسال کرد. به گونه ای که طی آخرین اقدام این نهاد مالی سقف سرمایه گذاری صندوق ها در سهام به 15 درصد افزایش یافت. این موضوع در حالی به زعم برخی از کارشناسان بازار سرمایه خبری خوش برای آینده بورس به شمار می رود که بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند احتمال عدم رعایت این الزام از سوی مدیران صندوق ها با توجه به اعمال سقف 15 درصدی وجود دارد و این اقدام همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در راستای بهبود شرایط بازار سرمایه کار ساز نخواهد بود.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بنده طی ماه های گذشته در مصاحبه های خود به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد داده بودم که درصد سرمایه گذاری صندوق ها در سهام شرکت ها افزایش یابد. حال آنکه به نظر می رسد می بایست حداقل میزان سرمایه گذاری ها 15 درصد تعیین می شد. چرا که به طور قطع این موضوع می تواند موجب افزایش تقاضا در بازار سرمایه گردد و نقدینگی در اختیار صندوق ها در بازار سرمایه باقی می ماند.

مصطفی صفاری افزود: در شرایط فعلی بسیاری صندوق ها به منظور دور زدن ابلاغیه شورای پول و اعتبارات مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اقدام به تأسیس صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نموده اند و بخش عمده ای از نقدینگی صندوق در قالب سپرده بانکی و اوراق سرمایه گذاری شده است. بر این اساس سازمان بورس و اوراق بهادار می بایست در خصوص اینگونه تخلفات اقدام کند، همچنان که ابلاغیه اخیر مبنی بر اعمال سقف 60 درصدی برای صندوق ها جهت سپرده گذاری در بانک ها امری مناسب ارزیابی می شود و انتظار می رود تا این میزان به 50 درصد نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه تقویت بخش تقاضا در بورس کافی نیست و می بایست کاهش نرخ سود بانکی به طور واقعی اتفاق بیفتد، در این خصوص اظهار داشت: در شرایط فعلی بسیاری از بانک ها همچنان نرخ سود بیش از 15 درصدی به سپرده گذاران اعطا می کنند که این امر با توجه به تورم هشت درصدی، عایدی هفت درصدی را برای سرمایه گذاران در بر خواهد داشت و بسیاری از بانک ها زیر بار اجرای مصوبه بانک مرکزی جهت کاهش نرخ سود بانکی نرفته اند. بر این اساس می توان گفت دولت در راستای ایجاد رونق اقصادی می بایست چاره ای به حال کاهش نرخ سود بانکی بیاندیشد تا با رونق اقتصادی و تولید بازار سرمایه نیز رونق یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه روند بازار سرمایه طی نیمه دوم سال جاری را مثبت پیش بینی کرد و گفت: انتظار می رود تا با انتشار گزارش های شش ماهه اول سال جاری بسیاری از شرکت ها و نمود کاهش نرخ بهره بانکی بر اقتصاد کشور، بازار سرمایه مسیری کاملاً متفاوت از دو سال گذشته در پیش بگیرد و متأثر از اتخاذ سیاست های انبساطی پولی و مالی دولت و کاهش هزینه بهره و مالی شرکت ها روزهای خوشی در انتظار سهامداران خواهد بود که البته این امر نیز به اجرای دستور العمل بانک مرکزی از سوی کلیه بانک ها بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در خصوص گروه های پر پتانسیل بورس ابراز داشت: گروه های دارای نسبت پی بر ای پایین و اثر پذیر از سیاست های انبساطی دولت از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند و با توجه به افزایش قیمت نفت صنایعی همچون پتروشیمی و پالایشی و در پی آن شیمیایی ها را می توان نام برد. علاوه بر این، رشد سودآوری گروه دارویی در صورت تک نرخی شدن ارز دور از انتظار نیست و افزایش اقبال برای خرید سهام گروه خودرو نیز منوط به تحقق برنامه های آنها جهت فروش دارایی ها و اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های می باشد.

صفاری در خاتمه خاطرنشان کرد: رونق تولید و سودآوری شرکت ها یکی از راه های تقویت بازار مسکن می باشد که این موضوع نیز از طریق اعطای وام بانکی ارزان به شرکت ها محقق می شود. چرا که رونق اقتصادی موجب افزایش تقاضا برای مسکن می شود و این موضوع بسترهای لازم جهت کمبود شرایط سودآوری صنایع وابسته به این بازار همچون فلزات اساسی، سیمان، کاشی و سرامیک را فراهم می کند. در غیر اینصورت، در صورت اعطای بی رویه وام مسکن تنها موجب تحریک طرف تقاضا می شویم که نتیجه ای جز افزایش قیمت ها در بازار مسکن به دنبال نخواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
لطفا نمادهای بانکی را باز کنید
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
سلام مسئولین محترم بورس اگر براتون مقدوره به جای ما سهامداران حقیقی پیگیر نمادهای بانکی که مدت زیادی بسته شده باشید و لطفا به این مدیران بورس بگوید گناه سهامداران حقیقی و مردمی که به سازمان اطمینان کرده و سرمایه خودش رو به شماها سپرده اند چیست؟لطفا پیگیری بفرماید
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
صندوقهای سرمایه گذاری (درآمد ثابت) = شعبه جدید بانکها در بورس.

بانکها بخاطر کاهش سود بانکی و برای چبران، از طریق افتتاح صندوقهای با درآمد ثابت به بورس نفوذ کرده و به دنبال جذب سرمایه سهامداران در قالب این صندوقها هستند. سهامدارا حواسشون باشه.
سهامداری که متوجه نیست و دلش خوشه در صندوق با درآمد ثابت سرمایه گذاری کرده در واقع در بانک حساب پس انداز باز کرده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
"شوراي پول و اعتبار" صحيح است
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶
هم سرمایه مادیمان در این دولت از دست رفت هم روح وروانمان هم شرمنده خانواده شدیم خدایا کسانی که این همه در حق این همه سهامدارخرد ظلم کردند هم در این دنیا وهم درآن دنیا جزایشان را بده نفرین بدترین چیزی است لازم به شکایت ندارد شکایت فقط به خود خداوسلام
ناشناس
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
خود کرده را تدبیر نیست ، روز اول دولت سود بانکی را 24% و حتی بالاتر قرار داد ولی شما بخاطر زیاده خواهی رفتید سراغ بورس که هر روز 4+ بیاد رو سرمایه تون!!!!!!!