بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

پایان جنگ شکر

هم اکنون که قیمت شکر خام در حال پیش روی و فتح قله های جدید است انتظاری برای برگشت به نقاط پایین قیمتی نداریم و انتظار می رود که قیمت شکر پس از یک دوره رشد در یک محدوده قیمتی تثبیت شود.
کد خبر : ۱۶۸۶۱۳
قیمت جهانی شکر از سال گذشته تاکنون در روند صعودی قرار گرفته و در حال حاضر به بالاترین سطح از سال 2012 رسیده است. این تغییرات چشم‌گیر در قیمت شکر در اثر اتفاقات سیاسی-اقلیمی رخ داده‌اند؛ بر این اساس عوامل مؤثر بر تغییرات قیمت شکر و چشم‌انداز آتی قیمت جهانی این کالا را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تأثیرات اقلیمی

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، برزیل بزگترین تولیدکننده و صادرکننده شکر (23 درصد از کل تولید و 50 درصد از کل صادرات) در جهان است. یکی از عوامل مهم در رشد قیمت شکر، باران‌های شدید ال نینو در برزیل است؛ این باران‌ها سبب تغییر در فصل برداشت نیشکر و کم شدن میزان شکر در نیشکر شده‌اند؛ گفته می‌شود باران‌های ال نینو سبب افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت شکر شده‌اند. از طرفی در هندوستان، تایلند و چین خشکسالی، محصول امسال را از بین برده و "احتمالاً محصول سال آینده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد." کمبود بارندگی در هندوستان که دومین تولید کننده شکر در جهان است، موجب کاهش تعداد کشاورزانی شده که به کشت نیشکر اشتغال دارند.

پایان جنگ شکر

عوامل سیاسی

شکر از جمله کالاهایی است که قیمت آن تحت تأثیر مازاد عرضه اغلب در سطوح پایین کنترل شده است؛ از جمله مواردی که سبب پایین نگه داشتن و کنترل قیمت این کالا بوده اختلاف میان آمریکا با برخی از کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی بوده که از این طریق بتواند اقتصاد این کشورها را تحت کنترل نگه دارد.

کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی - با عقاید ضدامپریالیستی قطب اول تولید شکر در جهان هستند؛ حدود 50 سال پیش آمریکا روابط دیپلماتیک با کوبا را قطع کرد؛ اما سال گذشته شاهد از سرگیری روابط دیپلماتیک میان این دو کشور بودیم؛ اگرچه تحریم‌های کوبا هم اکنون به طور کامل قطع نشده‌اند و تحت تأثیر موافقت کنگره آمریکا هستند، اما به نظر می‌رسد آمریکا از سیاست انزوای کوبا به نتیجه‌ای نرسیده است. به طور قطع سیاست خارجی رییس جمهور آینده آمریکا در قبال کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی، تأثیر فراوانی بر اقتصاد این کشورها و متعاقباً قیمت شکر دارد. نمودار زیر تغییرات قیمت شکر را از شروع قطع روابط کوبا و آمریکا نشان می‌دهد.

پایان جنگ شکر

شاخص قیمت شکر فائو

در جدیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو- عواملی از جمله تقویت ارزش پول برزیل نسبت به دلار آمریکا به میزان 2 درصد در ماه اوت و پیش‌بینی کاهش عرضه جهانی شکر به عنوان دلایل رشد شاخص شکر عنوان شده‌اند. این شاخص در ماه اوت سال جاری 285.6 واحد بوده و در ماه ژوییه سال 2016 به 292.5 واحد رسیده است. شایان ذکر است شاخص قیمت شکر در اوت 2016 نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد رشد داشته است.

همیشه پای نفت در میان است!

یکی دیگر از دلایل نوسان قیمت جهانی شکر، نوسان قیمت نفت است. کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی هنگام افزایش قیمت نفت به سمت استفاده از ملاس و نیشکر می‌روند. اتانول می‌تواند از مواد خام کشاورزی مانند نیشکر بدست آید؛ افزایش قیمت بنزین مصرف کنندگان این کشورها را به سمت استفاده از اتانول متمایل می‌کند. تولید اتانول سوختی (برای ترابری و حمل و نقل) در جهان از سال ۲۰۰۰ تا کنون چند برابر شده است. در برزیل نیز از سال ۱۹۷۶ میلادی، بکاربردن آمیخته بنزین و سوخت اتانول اجباری شد. علاوه بر این در سال ۲۰۱۰ برزیل بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودروی ویژه که توانایی کاربری سوخت اتانول بصورت مستقیم را دارند، داشته است. مصرف بالای اتانول در این کشورها منجر به افزایش تقاضای نیشکر و متعاقباً رشد قیمت شکر می‌شود.

مصرف داخل

نیاز داخلی کشورمان به شکر در دو بخش دولتی و خصوصی متفاوت اعلام شده است؛ مقامات دولتی معتقدند نیاز کشور به طور سالانه به این محصول، ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار تن و سرانه مصرف ۲۸ کیلوگرم است. با توجه به اینکه در ۳ سال گذشته، تولید با رشدی قابل توجه همراه بوده، یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن شکر در داخل کشور تولید شده و بر این اساس، نیاز کشور به واردات، چیزی حدود ۵۰۰ هزار تن در سال خواهد بود.

اما بخش خصوصی اذعان دارد نیاز داخلی در سال حداقل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است. بنابراین حدود ۳۰۰ هزارتن اختلاف در امر واردات بین مسوولان دولتی و بخش خصوصی وجود دارد. رویترز در گزارشی طی ماه گذشته اعلام کرد ایران 60 هزار تن شکر خام را با نرخ 466 دلار در هر تن - شامل هزینه حمل - از برزیل خریداری کرده است که این موضوع می تواند نشان دهنده اقدام برای افزایش حجم ذخایر شکر باشد.

براساس پیش‌بینی‌های اعلام شده، انتظار می رود در سال میلادی جاری، شکر کافی برای تامین نیاز 4.95 میلیون تنی در جهان موجود نباشد. همان طور که در نمودار مشاهده می‌شود پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی حکایت از کاهش تولید نسبت به مصرف -در دو کشور هند و چین- دارد. به عبارتی پیش‌بینی می‌شود بازار شکر امسال و سال آتی با افت تولید، رشد تقاضا و متعاقباً افزایش قیمت روبرو باشد.


پایان جنگ شکر

یادداشت: روند تولید و مصرف شکر در هندوستان


پایان جنگ شکر

یادداشت: روند تولید و مصرف شکر در چین


بازار متلاطم داخلی و تاثیرپذیری از بازارهای جهانی

در بازار داخلی، قیمت محصولات تولید شده بر اساس آنالیز بهای تمام شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می شود. در آخرین تحولات، دولت قیمت هر کیلو شکر را به 25.200ريال افزایش داد که البته در بورس کالا تا 5درصد افزایش نسبت به قیمت پایه نیز رخ داده و قیمت شکر سفید به 26.460ريال هم رسیده است. بنابر اطلاعات موجود، همکنون در سطح جهانی، شکر سفید تحویل درب کارخانه به صورت متوسط قیمتی بالاتر از 20هزار ريال در هرکیلو دارد. در صورتی که تعرفه واردات 35درصدی، 2درصد ضایعات تخلیه از کشتی و 3هزار ريال هزینه حمل را به قیمت شکر جهانی بیفزاییم، بهای تمام شده واردات شکر سفید به کشورمان برای یک بازرگان بیش از 30هزار ريال در هر کیلو خواهد بود و این در حالی است که تجارت شکر همیشه پر سود بوده است.

*نتیجه:

جمیع جواب نشان می دهد که قیمت شکر در سطح جهانی به دلایل عمدتا سیاسی طی سال های اخیر در سطح پایین نگه داشته شده و هم اکنون که قیمت شکر خام در حال پیش روی و فتح قله های جدید است انتظاری برای برگشت به نقاط پایین قیمتی نداریم و انتظار می رود که قیمت شکر پس از یک دوره رشد در یک محدوده قیمتی تثبیت شود. حتی با فرض تثبیت شکر خام در سطح بالای 20سنت برای هر پوند، قیمت شکر سفید وارداتی در ایران برای هر کیلو بیش از 30هزار ريال خواهد بود و همین نشان می دهد که مجددا نرخ شکر باید مورد بازنگری قرار گیرد و به احتمال قوی قیمت های بالای 30هزار در هر کیلو تجربه خواهد شد. گروه قند و شکر نیز به دلیل مطالبات نسبتا سنگین از دولت، همکنون با چالش هایی مواجه هستند اما تسویه مطالبات از یک طرف و واقعی سازی نرخ های فروش از طرف دیگر می تواند شرایط را به نفع این گروه تغییر دهد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگران: پانیذ نوربخش ولید هلالات

اشتراک گذاری :
ارسال نظر