بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
به روزهای آخر شهریور ماه نزدیک می شویم و با پایان هفته جاری معاملات شهریور بورس هم به پایان می رسد حال باید دید که آیا آغاز معاملات مهر ماه بورس که رسماً از ابتدای هفته آینده آغاز می شود می تواند نوید رسیدن روزهای خوب بورس را بدهد یا بازار سرمایه می شود حکایت "همان آش و همان کاسه" به هر حال خیلی از فعالان بازار و اهالی تالار به این ماه امید بسته اند.
کد خبر : ۱۶۸۷۲۸
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.06.29 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 39 واحد افزایش به رقم 53349 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 435 واحد افزایش عدد 166940 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 37 واحد افزایش به رقم 27163 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 36 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "درازک" با 6 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1واحد افزایش به رقم 810 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2838 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2498 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه بسیار بهتر از روزهای گذشته دنبال شد هر چند که همچنان ارزش معاملات چنگی به دل نمی زند اما بنظر می رسد حداقل از فشار فروش روزهای گذشته تا حد زیادی کاسته شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، به روزهای آخر شهریور ماه نزدیک می شویم و با پایان هفته جاری معاملات شهریور بورس هم به پایان می رسد حال باید دید که آیا آغاز معاملات مهر ماه بورس که رسماً از ابتدای هفته آینده آغاز می شود می تواند نوید رسیدن روزهای خوب بورس را بدهد یا بازار سرمایه می شود حکایت "همان آش و همان کاسه" به هر حال خیلی از فعالان بازار و اهالی تالار به این ماه امید بسته اند.

از سوی دیگر قرار بود در معاملات روز جاری شاهد عرضه اولیه سهام شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان باشیم که این امر با توجه به گزارش شفاف سازی این شرکت مبنی بر فروش 210 رأس گاو تلیسه آبستن این شرکت و تعدیل 30 ریالی سود شرکت به روز معاملاتی بعد موکول شد.

امروز اهالی تالار که منتظر خریدن این سهام بودند با نگاه طنز آلود به این موضوع عنوان می کردند که گاومان زایید چون "زگلدشت" 210 رأس گاو پا به ماه خودش را قبل از زایمان فروخت، برخی هم می گفتند احتمالاً طی سونوگرافی های انجام شده باخبر شدند که این 210 رأس تلیسه پسرزا بودند و چون هزینه بزرگ کردن این گوساله های نر بیشتر از منفعتش بوده شرکت اقدام به فروش این تلیسه ها قبل از زایمان کرده است.

اما در گروه خودرویی بورس شاهد روز پر گاز اغلب نمادهای فعال بودیم بطوریکه دو کامیون ساز گروه یعنی "خاور" و "خکاوه" با اقبال خریداران و صف خرید مواجه شدند این در حالی بود که سواری سازهای گروه همچنان با دنده مرده در حال حرکت هستند. جالب ترین روند حرکتی را در میان این گروه ایران خودرو دارد چرا که سهامدار عمده و مدیران شرکت آنچنان منطقی و حق به جانب با روند نزولی و افت قیمت سهام این شرکت برخورد می کنند که گویی سهم در حال اصلاح قیمتی مقطعی بعد از یک حرکت صعودی توپ بوده است، نه برادر من، قیمت امروز سهم نتیجه مدیریت خوب شما در بازارسازی سهام است. البته سایپا هم در شرایط فعلی حال و روز خوبی ندارد اگرچه وضع این شرکت در بورس بسیار بهتر از ایران خودرو است اما مشخص نیست بعد از آن سر و صدای ماه های گذشته چه اتفاقی در شرکت به وجود آمده که تمامی مدیران آن را به سکوت فرو برده است.

در گروه قند و شکری بورس امروز هم شاهد افزایش حجم معاملات بودیم و این اتفاق در حالی رخ داد که اغلب شرکت های فعال این گروه با صف فروش و روند نزولی همراه بودند، اهالی تالار معتقدند قیمت امروز بازار جهانی شکر برای گروه مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ادامه رشد این کالا می تواند عاملی شود برای تغییر روند نگرش بورس به رشد روزهای اخیر این گروه زیرا بنظر می رسد اگر باز هم قیمت جهانی شکر رشد نماید، دیگر علت افزایش تقاضا و حجم معاملات در گروه مذکور عامل بتا منفی بودن آنها نیست بلکه عامل بنیادین و تعدیل سودهای احتمالی علت اصلی رشد قیمت آنها می شود.

از سوی دیگر در گروه پتروشیمی بورس خبری نیست جز استفاده ابزاری مسئولین از برخی بزرگان این گروه، به عنوان مثال امروز هلدینگ خلیج فارس در قامت جک کمکی شاخص کل ظاهر شد و با یک معامله بلوکی جانانه بیش از 36 واحد تأثیر مثبت بر شاخص بر جای گذاشت. اما در گروه انفورماتیک بعد از توقف نماد "مرقام" ظاهراً "مداران" پرچم دار این گروه شده است، ظاهراً برخی از اهالی تالار تا یک صندوق فروشگاهی با برند "مرقام" و "مداران" تولید نکنند دست بردار نیستند. جالب است که مدیران این شرکت ها با هر زبانی که می شد اعلام کردند که ما صندوق فروشگاهی ساز نیستیم اما ظاهراً می سازند و خودشان خبر ندارند.

در پایان باید دید اولین هفته از آغاز معاملات بورس در ماه مهر با مهر بورس همراه می شود یا این مهر هم همچون موضوعات دیگر تنها ساخته ذهن اهالی تالار است که برای رهایی از روند منفی و نزولی بورس بدنبال بهانه ای می گردند و حاضر هستند هر موضوعی را بهانه ای برای آغاز روند صعودی نمایند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
ای کاش دولت هم کمک کند تا اندک امید سرمایه گذاران بورس به نا امیدی تبدیل نشود زیرا در این صورت دوباره افت شدیدی را نظاره گر خواهیم بود.همچنین بورس نیوز اون قسمت در مورد صندوق های فروشگاهی را خیلی باحال نوشته بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
شاراک را دریابید با پایان حقهای استفاده نشده سهم تا مجمع سال آینده گپ افزایش سرمایه را پر خواهد کرد و در مجمع هم بیش از سود پیش بینی شده توزیع خواهد کرد. گرفتار سهام زیانده خودرویی نشوید!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
قیمت جهانی شکر در یک سال گذشته بیش از 50 در صد رشد داشته است ، ولی اکثر قندی ها رشد مناسبی نداشته اند و در صورت ادامه رشد قیمت جهانی بسیاری از آنها باید حداقل رشد 30 تا 40 درصدی داشته باشند. در فروش سهام قندی ها عجله نکنید.
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
واقعا گند زدن امروز با این عرضه. یعنی همه کاربران از دیروز از این تعدیل 30 ریالی خبر داشتند ولی بورسه ما خبر نداشت و تا لحظات آخر در حال قیمت گذاری صوری بودن ولی چون به توافق نرسیدن آبروی خودشان را برباد دادند. تحت عنوان اعمال تعدیل....!
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
مهر ماه هم خبری نیست. اول اینکه مملکت پول نداره و دوم اینکه عده ای دلخوش هستن به گروه خودرویی که اون هم چیزی برای گفتن نداره چون قراردادهایی که بستن طوری هست که خود پژو و یا دیگر خودرو سازها عذاب وجدان گرفتن که چرا این ریختی سر ما کلاه گذاشتن و اینکه این شرکتها تا خرخره توی بدهی هستن و تا سال 97 سودی در کار نیست. البته اگه تولید و فروش خوبی داشته باشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹
سلام تا گوساله گاوگردد دل صاحبش اب گردد
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
به بهانه جلوگیری از تورم سهامداران خرد را نابود کردند کل دارایمان بدست دولت فعلی از دست رفت خاطره بدی از دولت یازدهم بجا ماند حیف هزاران حیف که به دولت آقای روحانی اعتماد کردیم
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
اینهایی که با منفی دادن اعلام حضور میکنند در این تالار واقعا خودشون میدونند منظورشون چیه و یا فقط با هر نوشته ایی تنها کاری که بلدند انجام بدن منفی دادنه!