بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
بازار فروش شکر در داخل کشور رقابتی نیست و دولت تعیین کننده نرخ فروش شکر می باشد. از این رو می توان گفت شرکت های فعال در گروه قند و شکر از رشد قیمت های جهانی منتفع نمی شوند و دلالان ذینفعان اصلی این امر هستند.
کد خبر : ۱۶۸۸۲۴
نویسنده :
جمشیدی

قیمت جهانی شکر در حالی طی روزهای گذشته رو به افزایش است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این روند صعودی می تواند طی روزهای آتی نیز تداوم داشته باشد. آنچنان که این موضوع به دلیل انتشار گمانه زنی هایی مبنی بر احتمال اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت های قندی سبب افزایش تقاضا برای خرید سهام این مجموعه ها شده و اکثر نمادهای فعال در این گروه چند روزی است که با رشد قیمت همراه شده اند. این در حالی است که مدیر کل حوزه ریاست سازمان تعزیرات در تازه ترین اظهارات خود اعلام داشته که دلایل رشد قیمت شکر در ماه گذشته می بایست بررسی شود و به صورت بنیادی با این مسأله برخورد گردد.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت شهد (قند خوی) در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بازار فروش شکر در داخل کشور رقابتی نیست و دولت تعیین کننده نرخ فروش شکر می باشد. از این رو می توان گفت شرکت های فعال در گروه قند و شکر از رشد قیمت های جهانی منتفع نمی شوند و دلالان ذینفعان اصلی این امر هستند.

فریبرز کارگشا با تأکید بر اینکه سازمان تعزیرات اجازه رشد قیمت فروش شکر در بازار داخلی را نمی دهد، ادامه داد: این سازمان به شدت مانع از رشد قیمت ها می شود و افت و خیز قیمت ها در بازار داخلی در اختیار سازمان تعزیرات قرار دارد.

به هر حال شرکت ها از ابتدای سال جاری هر کیلو شکر را به قیمت 2520 تومان به فروش رسانده اند و هیچ افزایش نرخی اعمال نشده است.

وی افزود: به نظر می رسد دولت در شرایط فعلی با اجرای سیاست هایی همچون خرید شکر و عرضه آن در قیمت های پایین در بازار موجب شود تا قیمت فروش شکر در بازار داخلی علیرغم روند رو به رشد جهانی کاهش یابد و در همان محدوده قیمتی 2500 تومان قرار گیرد. علاوه بر این در حال حاضر بسیاری از کارخانجات قند و شکر به دلیل قرار داشتن در فصل برداشت چغندر قند و لزوم پرداخت مطالبات کشاورزان نیازمند نقدینگی می باشند.

مدیر مالی شرکت قند خوی با بیان اینکه دولت می بایست یارانه تولید به شرکت های قندی بپردازد، در این خصوص ابراز داشت: تاکنون مکاتباتی در این خصوص میان شرکت های قندی و سازمان های مربوطه انجام شده، اما اقدام عملی همچون واریز وجوه از سوی دولت انجام نشده است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که اغلب تولید کنندگان همچون "قشهد" درآمد حاصل از دریافت یارانه تولید را در بودجه سال مالی جاری خود لحاظ کرده اند. به گونه ای که اگر شرکتی بودجه خود را بدبینانه و با فرض عدم دریافت یارانه تدوین کرده باشد، واریز وجوه یارانه تنها موجب کاهش هزینه های مالی آن خواهد شد و تأثیر مثبت قابل اهمیتی بر درآمدهای شرکت در پی نخواهد داشت.

وی در خاتمه در خصوص وضعیت عملیاتی شرکت ابراز داشت: برنامه ها و برآوردهای این مجموعه از ابتدای سال مالی جاری تاکنون طبق برآوردها پیش رفته و پیش بینی می شود امسال مشکلی از بابت تأمین چغندر مصرفی نداشته باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
گرانی گوشت گوسفندی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
این دلالان شکر این شکر ها رو از کجا می خرند ومی اورند؟؟؟؟؟از اسمان برای ایشان نازل می شوند؟؟؟
امینی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
زمانی که شاخص 61000 بوده وخارزم 135 حالا که شاخص 77000 شده وخارزم 1050 برای مدیران مدیریت شرکت نظر بدهید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
دولت اگر قادر بود قیمت تعیین کند برنج 35ریالی 124000ریال نمیشد اعلام کردند شهرداری برای حمایت از کشاورزان غرفه مجانی در اختیارشان می گذارد میوه وتره بار از تولید به مصرف باشد هم کشاورزاسیب نبیند هم مصرف کننده حال با گرفتن اجاره بهای سنگین کشاورز را شهر نشین کرده ودلال کردند وکشاورزان را هم مصرف کننده ومزارع را لم یزرع این هم یک مدیرییت بدون هدف فقط نشان دادن این منم من منم