بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ایران می باشد که در سال 1372 تاسیس شده است. این مجتمع در ۷۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر اصفهان قرار گرفته و انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی را تولید می کند .
کد خبر : ۱۶۸۸۳۵
مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ایران می باشد که در سال 1372 تاسیس شده است. این مجتمع در ۷۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر اصفهان قرار گرفته و انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی را تولید می کند .

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، فرآیند تولید در مبارکه به این صورت است که پودر سنگ آهن مورد نیاز این شرکت از معادنی همچون گل گهر و چادرملو تأمین می‌شود و به‌وسیله راه‌آهن به واحد انباشت و برداشت شرکت فولاد مبارکه حمل می‌گردد.

پودر سنگ آهن انباشت شده در واحد گُندله‌سازی تبدیل به گُندله شده و در واحد احیاء مستقیم، به آهن اسفنجی تبدیل می‌گردد و سپس در کوره‌های قوس الکتریکی واحد فولادسازی ذوب می‌شود. فولاد مذاب برای تبدیل به تختال(اسلب) به ماشین‌های ریخته گری مداوم منتقل می‌گردد.

تختال خنک و پرداخت شده و بعد از پیش‌گرم شدن در واحد نورد گرم، نورد شده و سپس به واحد تکمیل نورد گرم و یا به واحد اسیدشوئی می‌رود و سپس برای کاهش ضخامت به واحد نورد سرد، ارسال می‌گردد. همچنین بخشی از محصولات سرد نوردیده به واحدهای قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی ارسال میشود.

بر طبق آخرین اطلاعات موجود مصرف برق مجتمع 5میلیون مگاوات در سال است یعنی به یک نیروگاه 600مگاواتی با ظرفیت کامل نیاز دارد. آب مورد نیاز مجتمع نیز با برداشت آب از رودخانه زاینده رود تامین می شود که باز هم بنابر آخرین اطلاعات موجود 1.5 تا 2 درصد از کل حجم آب این رودخانه توسط مبارکه مصرف می شود و در واقع مبارکه به 30میلیون مترمکعب آب نیاز دارد. این فولاد ساز جهت کوره های خود 3میلیارد مترمکعب گاز مصرف می کند که رقم بسیار با اهمیتی است و رتبه دوم را پس از پتروشیمی ها به خود اختصاص داده است.

محصولات فولاد مبارکه نیاز صنایع مختلف از جمله: خودروسازی، لوازم خانگی، لوله سازی، مخزن‌های تحت فشار، تجهیزات فلزی سبک و سنگین و غیره را تأمین می‌کند. محصولات این شرکت به بسیاری از کشورهای جهان در اروپا، آمریکای شمالی، خاوردور، آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. بازار مصرف متنوع محصولات باعث شده تا این شرکت علی رغم رکود داخلی و شرایط نه چندان مناسب همگروهان ، روزهای نسبتا بهتری را سپری کند .

سهامداران:

آخرین ترکیب سهامداران بر اساس صورت مجمع و تغییرات پس ازان به شرح جدول شماره یک است:

غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

صورت های مالی اساسی:

شرکت فولاد مبارکه با سرمایه اسمی 75هزار میلیارد ريالی بزرگترین شرکت بازار سرمایه به لحاظ تعداد سهام و سرمایه اسمی است. این شرکت علاوه بر اینکه خود تولید کننده فولاد است، زیر مجموعه های عظیم فولاد سازی نیز دارد و ازین حیث یک هلدینگ محسوب می شود. در سال های گذشته مبارکه تمرکز خود را بر زنجیره تولید فولاد و افزایش مقدار تولید گذاشته اما در حال حاضر با رسیدن به ظرفیت مورد نظر، طرح هایی برای تکمیل زنجیره تولید خصوصا در بخش ماده اولیه و بهبود کیفیت محصول نهایی در دست اجرا دارد که عموم آنها در مرحله بهره برداری هستند بنابراین مبارکه شرکتی است که به بلوغ کافی رسیده و اجرای طرح های جدید نمی تواند تاثیر با اهمیت بر وضعیت این شرکت داشته باشد.

الف) ترازنامه:

فولاد مبارکه سال مالی منتهی به اسفند دارد. این فولاد ساز بورسی بر اساس ترازنامه سه ماهه 99هزار میلیارد ريال دارایی جاری و 104هزار میلیارد ريال بدهی جاری دارد. با توجه به اینکه بخش مهمی از بدهی های شرکت حساب پرداختنی و تسهیلات بانکی است، شرکت باید اقداماتی جهت بهبود ساختار مالی و نسبت جاری خود داشته باشد.

غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

5.7درصد از دارایی های جاری را موجودی نقد و سرمایه گذاری کوتاه مدت( سپرده بانکی مدت دار) تشکیل داده که نسبت به ابتدای سال تغییر با اهمیتی نشان نمی دهد.

42درصد از دارایی های جاری شرکت حساب های دریافتنی است. حدود 8هزار میلیارد ريال از مجموع 42هزار میلیارد ريال مطالبات ارزی تجاری به دلیل صادرات است. 16هزار میلیارد ريال بر اساس تراز 12 ماهه مطالبات از شرکت های عضو گروه فولاد مبارکه است. میزان مطالبات مشکوک الوصول بسیار اندک است و اقلام راکد و سنواتی دیده نمی شود.

47درصد از مجموع دارایی های جاری شرکت را موجود مواد و کالا تشکیل داده که نسبت به ابتدای سال کاهش 2.3هزار میلیارد ريالی داشته و به رقم 47هزار میلیارد ريال رسیده است. 14هزار میلیارد ريال ازین مبلغ کالای ساخته شده یا در جریان ساخت، 15هزار میلیارد ريال عمدتا کنسانتره و گندله و همچنین 11هزار میلیارد ريال قطعات یدکی کارخانه است.

38درصد از دارایی های بلند مدت شرکت، سرمایه گذاری ها است. عمده سرمایه گذاری در شرکت های بورسی است که بخش اعظم آن به شرح جدول زیر است:

غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

افزایش ارزش به ازای هر سهم 266ريال است که با توجه به قیمت بازار سهام فولاد مبارکه با اهمیت به نظر می رسد همچنین ارزش بخشی از پرتفوی بورسی شرکت 700ريال به ازای هر سهم است که در مقایسه با ارزش بازار شرکت که به ازای هر سهم 1180ريال است با اهمیت به نظر می رسد.

در بخش بدهی ها ...

28درصد از بدهی های جاری حساب های پرداختنی است. بالغ بر 13هزار میلیارد ريال ازین مبلغ بدهی به شرکت گاز، چادرملو و شرکت های زیر مجموعه است. سپرده حسن انجام کار و اسناد خرید فولاد سپید دشت از ایمیدرو بخش دیگر حساب های پرداختنی است.

55درصد از بدهی های جاری را تسهیلات بانکی ایجاد کرده است. تسهیلات اخذ شده از بانک ريالی و با نرخ متوسط 25درصد و قرارداد آن تا سال 1397 است بنابراین اگر فولاد مبارکه امکان تسویه و اخذ مجدد تسهیلات داشته باشد، امکان کاهش آن وجود دارد با این حال تسهیلات مزبور در بخش جاری طبقه بندی شده است.

نتیجه:

بخش سرمایه گذرای در فولاد مبارکه رقم با اهمیتی است اما شرکت علی رغم 52هزار میلیارد ريال سرمایه گذاری، بازده مناسبی کسب نمی کند که علت آن عدم سودآوری یا افت سودآوری شرکت های سرمایه پذیر تحت تاثیر شرایط جهانی و افت قیمت های فروش است. همچنین در حالی که شرکت فروش سالانه در سطح 90هزار میلیارد ريال با بهای تمام شده 64هزار میلیارد ريال دارد اما 47هزار میلیارد ريال موجودی مواد و کالا در انبارها نگه داشته که رقم بالایی است. در نقطه مقابل میزان بدهی بانکی 57هزار میلیارد ريال با نرخ بهره 25درصد است که هزینه مالی سنگینی ایجاد می کند بنابراین با توجه به نسبت جاری کمتر از یک واحد، شرکت باید اقداماتی در جهت کاهش موجودی مواد، سودآور کردن یا واگذاری زیر مجموعه ها و تسویه بدهی بانکی یا کاهش نرخ بهره آن در دستور کار قرار دهد در غیر این صورت حجم بدهی بانک افزایش خواهد یافت.

غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

جدول فوق نشان می دهد که شرکت فولاد مبارکه دوره وصول مطالبات 79روزه و دوره پرداخت 46روزه دارد که معقول است اما دوره گردش کالا 265روز برای سال جاری با فرض تحقق بودجه شرکت است و در سال گذشته 317 روز بوده و این نسبت در سال 91 در سطح 173 روز بوده که با شیب تند صعودی به این نقطه رسیده و نشان می دهد که مبارکه باید بخش موجود مواد خود را مدیریت کند. همین عدم مدیریت باعث شده تا شرکت برای تامین سرمایه در گردش تسهیلات بانکی بگیرد و بر خلاف سال 91 که 45درصد از دارایی جاری با تسهیلات بانکی تامین شده بود همکنون 61درصد از دارایی جاری با تسهیلات تامین شده باشد.

ب) صورت جریان وجوه نقد:

در سه ماه نخست مبلغ فروش شرکت 19هزار میلیارد ريال بوده که 4هزار میلیارد ريال ورود وجه نقد عملیاتی محقق شده است. در فصل بهار، فولاد مبارکه 6هزار میلیارد ريال از فرع تسهیلات خود را پرداخت کرده اما ضمن دریافت 48هزار میلیارد ريال تسهیلات جدید، 42هزار میلیارد ريال ازان را بازپرداخت نموده بنابراین اصل تسهیلات به لحاظ نقدی رشد کرده است. شرایط کلی به نحوی است که مبارکه مادامی که موجودی مواد کالای خود را کاهش ندهد، احتمالا به مرور مجبور به افزایش حجم مانده تسهیلات می شود.

ج) صورت سود و زیان:

شرکت فولاد مبارکه اصفهان سود هر سهم خود را برای سال جاری 138ريال پیشبینی کرده که در سه ماه نخست 16ريال ازان را محقق کرده است. همچنین سود محقق شده سال 93 و 94 به ترتیب 312ريال و 106 ريال است.

در بخش فروش، شرکت توانایی تولید و فروش حدود 6هزار تن ورق را دارد. این ورق ها ممکن است در مرحله گرم به فروش برسند یا تبدیل به ورق سرد، گالوانیزه و رنگی بشوند. مقاصد فروش نیز داخلی و صادراتی است که در بخش صادراتی عمدتا کشورهای اروپایی مد نظر هستند با این حال شرایط سیاسی، تحریم ها و رکود در داخل شرکت را مجبور به ارزان فروشی در بخش صادرات نموده است. این انتظار وجود دارد که بخش فروش شرکت به شرح زیر طی سال جاری تعدیل شود:

غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

لازم به ذکر است که نرخ های سه ماه اول به دلیل اینکه قرارداد فروش مبارکه با تحویل چند ماهه است، عملا مربوط به اواخر سال 94 است بنابراین نرخ های جدید نسبت به سه ماه نخست رشد با اهمیتی نشان می دهد که بر اساس قیمت های واقعی فروش رفته در بورس کالا است. نرخ صادراتی نیز بر اساس یک تک محموله از فولاد مبارکه به مقصد اروپا فرض شده که معیاری واقعی است.

در بخش مواد اولیه، نرخ مصرف سنگ آهن، گندله و فلزات مصرفی جهت کوره، بر اساس مصوبه ایمیدرو تعدیل شده است. همچنین مقادیر مصرف بر اساس ضریب تبدیل کنسانتره به فولاد ذوبی 1.8 در نظر گرفته شده هرچند که استاندارد جهانی آن 1.64 است اما داده های تاریخی نشان می دهد مبارکه ضریب تبدیلی بین 1.75 تا 2 داشته و میانگین آن 1.83 بوده است. با توجه به در نظر گرفتن ضریب تبدیل 1.8 واحدی، موجودی اول دوره و انتهای دوره برابر فرض شده و تعدیلی در موجودی مواد لحاظ نشده است.

غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

در بخش سربار و دستمزد، انرژی و مواد غیر مستقیم ضریبی از مقدار فروش لحاظ شده و کلیه دستمزد ها با شیب 14درصد رشد داده شده است. در بخش هزینه های عمومی اداری نیز، هزینه های حق العمل کاری بورس، تبلیغات، حمل محصول صادراتی و موارد مشابه با در نظر گرفتن مقدار فروش داخلی یا صادراتی تعدیل شده است. هزینه مالی نیز 18درصد مانده تسهیلات فرض شده و درآمد سرمایه گذاری به دلیل آنکه تقسیم سود سال 94 شرکتها در بودجه سال 95 مبارکه آمده، بنابراین بدون تعدیل لحاظ شده و ارقام واقعی بوده است.

جمیع موارد فوق، سود و زیان را به شرح زیر تعدیل می دهد:


غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

در حالی مبارکه 138ريال سود دارد که افزایش نرخ فروش داخلی که در فصل بهار اتفاق افتاده و همچنین رسیدن نرخ فروش صادراتی به نرخ های جهانی منجر به افزایش سود تا 227ريال خواهد شد. با توجه به اینکه مبارکه یک شرکت 75میلیارد سهمی است، تغییرات هزینه ای تاثیر با اهمیتی بر شرکت ندارد ضمن اینکه بهای تمام شده، به دلایلی، ضریبی از نرخ های فروش است نتیجه اینکه حساسیت سود را نسبت به مقدار فروش و نرخ فروش محاسبه کرده ایم:


غول فولادی، به سود مناسبی خواهد نشست

با توجه به رشد قیمت زغالسنگ در سطح جهانی و وابستگی چین به زغالسنگ به عنوان منبع انرژی در تولید فولاد، این انتظار وجود دارد که روند نرخ جهانی فولاد نیز بهبود یابد بنابراین مبارکه از دید بنیادی از طرفی به ارزش اسمی نزدیک است و از طرف دیگر p.e معقولی دارد همچنین ارزش جایگزینی تجهیزات فولاد مبارکه ( فقط زنجیره فولاد سازی شرکت اصلی) حدود 3میلیارد دلار است بنابراین کلیه عوامل نشان می دهد مبارکه کم ریسک و در شرایط نسبتا خوبی است.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر بلاگ های رسانه تحلیلی اجتماعی ارشن بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/pst/feed

تحلیلگر : ولید هلالات

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
با توجه به تحلیل فوق الذکر به نظر 150 تومان حداقل هر سهم فولاد می باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
فولاد با توجه به توسعه هایی که دارد بزودی قابل خرید نیست.
مهدی
ROMANIA
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
متاسفانه عظیم ترین شرکت بورسی مددتی است سهامدارانش را نا خشنود کرده هر چند عمده سهامداران همچنان وفا دار به این شرکت کار افرین میباشد. یقینا بزودی رشد خواهد کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فردوس
GERMANY
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
شرکتی مثل فولاد باید چنین وضعیت اسفباری در بورس داشته باشد و در مقابل.....
ظاهرا قراره کارکنان شرکت آپرداز را پدیده شاندیزی دیگر کنند و بورس هم خودش را بخواب زده در مقابل چنین رشد شتابان و بدون توجیه.
بورس باید پاسخگو باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
تولید روی ملی باعث سودآوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان
محبت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
بعید میدانم که با توجه به قیمتهای جهانی و عدم رونق ساخت ساز فولاد بتواند بزودی رشد کند؟؟