بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
مستطيل شيشه اي تالار

آغاز فصل مهر بورس

در اولین روز از معاملات بازار سرمایه در مهر ماه بورس، اهالی تالار شاهد پر مهری بورس بودند چرا که امروز رشد 456 واحدی شاخص در کنار سبز پوش شدن اغلب سهام شرکت ها رنگ و بوی متفاوتی را به این بازار بخشید.
کد خبر : ۱۶۸۸۷۴
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.07.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 301 واحد افزایش به رقم 53696 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1100 واحد افزایش عدد 168894 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 162 واحد افزایش به رقم 27361 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 62 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپدیس" با 37 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 7 واحد افزایش به رقم 823 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1769 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1488 میلیارد ریال رسید.

در اولین روز از معاملات بازار سرمایه در مهر ماه بورس، اهالی تالار شاهد پر مهری بورس بودند چرا که امروز رشد 456 واحدی شاخص در کنار سبز پوش شدن اغلب سهام شرکت ها رنگ و بوی متفاوتی را به این بازار بخشید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، با پایان فصل تسویه اعتبار فعالان بازار سرمایه توسط شرکت های کارگزاری و نیز رسیدن خبر بسیار مثبت قرارداد ایران با دو شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس در کنار اتفاقات مثبت سفر روحانی رئیس جمهور کشورمان به نیویورک به جهت شرکت در جمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای انجام گرفته با سران کشورهای مطرح و قدرتمند باعث شد تا باور اجرای برجام علی رغم بد عهدی های آمریکا بیش از پیش در بین فعالان اقتصادی پر رنگ تر شود.

بطوریکه اهالی تالار قرارداد در دست دو شرکت هواپیمایی مذکور با ایران را سرآغاز ورود شرکت های بزرگ و مطرح در آینده ای نزدیک به کشورمان دانستند که شاید مهمترین آنها حضور خودروسازان صاحب نام و اروپایی باشد.

بر همین اساس امروز در گروه خودرویی سایپا مجدداً ردای لیدری بورس را بر تن کرد تا پس از مدت ها و ناکامی برخی گروه ها در قامت لیدری مجدداً این نام بر پیشانی گروهی قرار گیرد که در گذشته ای نه چندان دور خاطره خوبی را برای سهامداران خود ساخته بود. اهالی تالار معتقدند بازار سرمایه به استقبال قراردادهای پیش روی شرکت های خودروسازی رفته است اما نکته مهم و قابل تأمل در روند روزهای آتی این گروه می باشد بطوریکه اگر گروهی خودرویی با محوریت سایپا و ایران خودرو بتواند از زیر بار عرضه های احتمالی با قدرت عبور کند می تواند فصل جدیدی را از روند بازار سرمایه رقم بزند.

گروه پالایشی نیز امروز روند قابل قبولی را از خود برجای گذاشت بطوریکه رشد قیمت و تشکیل صف خرید در برخی نمادها حاصل فعالیت امروز شرکت های فعال این گروه بود، بنظر می رسد جو هیجانی و افزایش تقاضا در نمادهای این گروه زمانی اتفاق خواهد افتاد که لیدر پالایشی ها یعنی "شبندر" بتواند تقاضای میلیونی اهالی تالار را به خود جلب نماید.

اما در گروه فلزات اساسی و معدنی های بورس روند تعادلی و نسبتاً صعودی قابل مشاهده بود روندی که نسبت به جو کلیت بازار سرمایه عقب تر بود و نتوانست آنگونه که باید سهامداران خود را راضی کند. این گروه به دنبال اخبار مثبت و اتفاقات بنیادی است در غیر این صورت همسو شدن شرکت های فعال آن با بورس اندکی سخت بنظر می رسد. البته قیمت سهام اغلب آنها جذاب است.

از سوی دیگر گروه پتروشیمی بورس هم همانند فلزی ها و معدنی ها نتوانست جامه یک دست سبز به خود ببیند که این موضوع نیز چندان خوشایند سهامداران آنها نبود البته برخی کوچکترهای این گروه توانستند روند خود را از بقیه جدا کند اما در مجموع نشد آنچه که باید می شد. جالب است که امروز در حالی شاهد معامله بلوکی در نماد "فارس" بودیم که مشخص نشد دلیل این اقدام با توجه به رشد شاخص و جو مثبت بورس چه بود.

در پایان ضمن ابراز رضایت از آغاز فصل مهر بورس اما شاید هنوز برای تصمیم گیری برای آینده بازار کمی زود باشد، بنظر می رسد در جایی می توان با صراحت نسبت به آغاز یک روند صعودی متداوم و قابل قبول سخن گفت که حجم معاملات بازار در روند صعودی بیش از 400 میلیارد تومان گردد. امیدواریم طی هفته جاری شاهد این اتفاق باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
حجم بازار۴۰۰تابشم احتمالا ماخارج شدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
فردا لیدر نارنجی رو خودم به تنهایی از پا درش میارم. تو بشین فقط نگاه کن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
نمادهای بانکی را باز کنید لطفااااااااااااا
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
بورس نیوز یه گزارش از سرمایه گذاری خوارزمی تهیه کن که سهامداراشو خسته و دل شکسته کرده
رحيم صرافان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
با سلام و ارزوي سلامتي براي همه شما زحمتكشان توجيه اينكه انهم در بازار مثبت سردمداران صنعت روي با توجه به زير مجموعه هاي انها كه همه مثبت و در نظر داشتن بودجه ١٨٠٠ دلار و ارز ٣٤٠٠ تومان در صورت هاي مالي آرائه شده قيمت متوسط روي در ٤٥ روز اخير ٢٣٠٠ دلار و تسعير ارز بيش از ٣٥٠٠ تومان ميباشد وباز منفي بسته ميشود انهم در روزي كه بازار براي سهام هاي خيالي صف خريد إيجاد ميشود لطفا اين حقير را توجيه فرماييد زيرا اين سهام ها بطور يقين با يد بسته ميشد براي.تعديل مثبت الله و اعلم با تشكر فراوان و تقديم احترامات