بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

تحلیل تکنیکال "حکشتی"/رشد قیمت و سوت پایان روند نزولی

پرتفوی این شرکت دریایی عمدتاً شامل کشتیرانی والفجر، ایران و هند، خدمات دریایی و مهندسی و کشتیرانی دریای خزر است.
کد خبر : ۱۶۸۸۹۷
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اسمی۱۶.۴ هزار میلیارد ريال در بازار دوم بورس پذیرش شده است. این شرکت از سال ۱۳۹۰ تحت سخت ترین تحریم‌های بین المللی قرار گرفت و این امر علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن حجم فعالیت‌های این شرکت، منجر به عدم وصول مطالبات از همکاران خارجی و عدم تحویل کشتی‌های جدید از سوی سازندگان خارجی شد.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، با پشت سر گذاشته شدن تحریم‌ها، فضا برای فعالیت بین المللی این شرکت مجدداً مهیا شده است. پرتفوی این شرکت دریایی عمدتاً شامل کشتیرانی والفجر، ایران و هند، خدمات دریایی و مهندسی و کشتیرانی دریای خزر است.

بر این اساس، در مجموع هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی بیش از ۱۵۰ نوع از انواع کشتی‌های فله بر، کانتینر‌بر، تانکر، یدک کش و بارج دارد که با عبور از تحریم‌ها امکان تجهیز بیشتر ناوگان به وجود آمده است.

آمارهای جهانی، طی یک سال اخیر شاخص بالتیک از۱۰۵۰ واحد به۲۹۱ واحد افت کرد اما هم اکنون با بهبود قیمت فلزات، زغالسنگ و سنگ آهن شاهد رشد این شاخص تا آستانه ۹۴۱ واحد هستیم. بنابراین اگر فرض خود را بر این بگذاریم که در فضای پساتحریم این شرکت می‌تواند کل ناوگان خود را اجاره دهد، سودآوری بسیار بالایی برای حکشتی قابل محاسبه است.

این شرکت برای سال جاری ۱۷۸ ريال سود پیش بینی کرده و در سال مالی منتهی به خرداد ۹۵ نیز به سود ۱۶۵ ريالی رسیده، این در حالی است که سود تلفیقی شرکت۲۹۲ ريال بوده و در شرایط فعلی امکان رشد سودآوری نیز مهیا است.

در نمودار قیمت سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد معاملاتی "حکشتی" در چارچوب زمانی روزانه، پس از ثبت قله ۶۶۰ تومان در اسفندماه سال گذشته، شاهد افت قیمت و قرارگیری در مسیر اصلاح بودیم به گونه‌ای قیمت در ۷ ماهه گذشته قریب به ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

در بررسی الگوهای قیمت و آرایش حرکتی شکل گرفته در این مدت در می‌یابیم که باند قیمتی ۴۶۰ الی ۴۸۰ تومان از اهمیت حمایتی بالایی پیش روی افت قیمت برخوردار است. چرا که:

  1.  در این محدوده، در محدوده تکمیل الگوی هارمونیک بت هستیم و از این تراز قیمت پتانسیل بالایی برای رشد دارد.
  2. این محدوده در گذشته نقش مقاومتی برای قیمت ایفا می‌نموده که پس از شکسته شدن، با تبدیل سطح،‌ در نقش حمایت ظاهر شده و ماهیت حمایتی یافته است و این بار نیز انتظار داریم همین عملکرد را داشته باشد.
  3. این محدوده بر خط میانی کانال پایینی چنگال اندروی رسم شده بر پیوت های اصلی منطبق است.
  4. در این محدوده تراز ۶۱.۸ درصد فیبوناچی اصلاحی موج صعودی سال گذشته نیز حضور دارد.

تحلیل تکنیکال

با در نظر گرفتن جمیع موارد ذکر شده و با توجه به وضعیت نمودار، خرید در تراز قیمتی فعلی با رعایت حد ضرر ۴۶۰ تومان از گزینه‌های کم‌ریسک می‌باشد. رشد قیمت و شکسته شدن تراز ۵۱۴ تومان سیگنالی بر خاتمه روند نزولی اخیر خواهد بود.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیگر: مصطفی پازوکی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
اولا که کشتیرانی ایران و هند چند سال قبل منحل شد، ثانیا با این اوضاع اقتصادی جهانی و داخلی و نیز ضربه ای که کشتیرانی از مدیریت ناکارآمد قبلی خورده فعلا حرفی برای گفتن ندارد.