بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
نرخ بازده تا سررسید (YTM) متغیری است که نشان دهنده بازدهی ناشی از تغییرات قیمت و سودهای دریافتی از زمان خرید تا سررسید نهایی اوراق برای سرمایه گذار است.
کد خبر : ۱۶۸۹۲۹
نویسنده :
کیوان فر

ریسک و بازده اوراق دو عامل کلیدی در تعیین نرخ اوراق با درآمد ثابت در بازار ثانویه هستند و خریداران و فروشندگان بایستی در معاملات خود به این دو مسأله توجه داشته باشند.

به گزارش بورس نیوز، نرخ بازده تا سررسید (YTM) متغیری است که نشان دهنده بازدهی ناشی از تغییرات قیمت و سودهای دریافتی از زمان خرید تا سررسید نهایی اوراق برای سرمایه گذار است.

نرخ بازده تا سررسید، همان نرخ بازده داخلی اوراق بدهی است که به مواردی همچون قیمت خرید، نرخ بهره و ارزش اسمی اوراق که در سررسید دریافت می گردد، بستگی دارد.

در این گزارش سعی داریم نرخ مذکور را برای اوراق حاضر در بورس تهران مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهیم.

اوراقی که در همه موارد به جز دو اوراق مشارکت منتشره از سوی شرکت ملی نفت ایران به قیمت اسمی پذیره نویسی شده اند و دو مورد مذکور نیز به کسر نسبت به قیمت اسمی مورد پذیره نویسی قرار گرفته اند.

طبق آمارهای اعلامی از سوی شرکت بورس در حالی 18 اوراق مختلف با درآمد ثابت در بورس در حال معامله هستند که بالاترین نرخ سود اسمی مربوط به شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی می باشد که نرخ سود اسمی 23 درصد برای آن در نظر گرفته شده است.

لیزینگ رایان سایپا نیز اوراق مشارکتی با نرخ سود اسمی 22 درصد را در بورس منتشر کرده است که مواعد پرداخت آن هر سه ماه یکبار می باشد.

سایر اوراق اما نرخی بین 21 تا 18 درصد را دارا می باشند و همگی به جز اوراق اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل در نماد "صاتیل" به صورت ماهانه سود خود را به سرمایه گذارانش پرداخت می کند.

اما مهمترین نکته در خصوص این اوراق نرخ بازده تا سررسید آنهاست که با نرخ سود اسمی این اوراق متفاوت است. بطوریکه بالاترین نرخ بازده بر مبنای قیمت پذیره نویسی در اختیار اوراق شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی با نماد "صملی" است که اگر سرمایه گذار این اوراق را از زمان پذیره نویسی تا پایان دوره سه ساله آن نگهداری کند، 25.09 درصد بازدهی کسب خواهد کرد که بالاترین نرخ در میان سایر اوراق است. این در حالی است که اوراق مشارکت شهرداری مشهد با نرخ بازدهی 19.22 درصد پایین ترین نرخ را بر مبنای قیمت پذیره نویسی دارا می باشد.

جالب اینکه نرخ بازده فعلی این اوراق تا سررسید بر مبنای قیمت پایانی این اوراق در حال حاضر در همه موارد کمتر از 22 درصد است؛ بطوریکه اوراق شرکت سینا دارو و با نرخ سود اسمی 20 درصد نرخ بازده YTM 21.53 درصدی را دارا می باشد که بالاترین نرخ در میان سایر اوراق بورسی است.

اوراق صکوک فولاد کاوه کیش نیز حدود 20.31 درصد بازده تا سررسید دارد و در مجموع 15 اوراق تا سرسید خود حدوداً کمتر از 20 درصد بازدهی را بر مبنای قیمت های پایانی رقم خواهند زد.

چهار اوراق شهرداری تهران، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شهرداری اصفهان و ليزينگ رايان سايپا نیز کمتر از 19 درصد و بیشتر از 18 درصد بازدهی را تا سررسیدشان عاید سرمایه گذاران خود خواهند کرد. آن هم در شرایطی که نرخ سود سپرده های بانکی به صورت ثابت 18 درصد تعیین شده است.

در پایان شایان ذکر است نرخ YTM اوراق مذکور بر مبنای قیمت های پایانی روز چهار شنبه هفته گذشته گزارش شده است؛ ولی محاسبات واقعی با دقت روزانه و بر پایه تاریخ پرداخت سودها و همچنین فاصله تا سررسید اوراق بایستی صورت گیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «هوشنگ فلاحتیان» امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا درباره اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافته به بخش برق در سال 95 افزود: در حال ارسال مستندات به مراجع ذیربط هستیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندگان برق را بپردازیم.
به گفته این مسئول، بخش برق مبلغ 240 هزار میلیارد ریال نیز از محل مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی برق از دولت طلبکار است.
وی افزود: این در حالیست که امسال شاهد چشم انداز اقتصادی بسیار بهتری برای صنعت برق در قیاس با سال های قبل بودیم.
فلاحتیان تصریح کرد: به طور نمونه امسال میزان تزریق پول از طریق بورس انرژی برای معاملات برق دو برابر سال گذشته و 20 برابر سال 92 بود.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا پایان امسال بین 10 هزار تا 20 هزار میلیارد ریال خرید و فروش برق در کشور از طریق بورس انرژی انجام شود.