بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
کد خبر : ۱۶۸۹۴۵
یک مدرس بازار سرمایه گفت: در شش‌ماهه ابتدایی از صنایع بزرگ و اثرگذار بر شاخص بهترین عملکردها مربوط به گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بود که رشد متوسط ماهانه 4.5 درصد را تجربه کرده است.
 
به گزارش اقتصاددان،محمد گرجی‌آرا در پاسخ به این سوال که نقش سیاست‌های پولی دولت چون کاهش نرخ سود و افزایش تزریق نقدینگی را در بازار سرمایه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: کاهش نرخ سود بانکی و همچنین کاهش نرخ اوراق بدهی بر وضعیت بازار سرمایه اثرگذار بوده است ولی هنوز هم ابزارهای درآمد ثابت دیگری هستند که جایگزین سپرده‌گذاری در بانک شوند.
او افزود: به طور مثال کاهش نرخ بهره باعث شد بانک‌ها برای جذب سپرده صندوق‌های درآمد ثابت خود را به مشتریان پیشنهاد بدهند که همان نرخ‌های 18 تا 20‌درصدی را برای مشتریان خود از طریق سرمایه‌گذاری در اسناد خزانه، اوراق انتفاعی طرح‌های دولت و همچنین صکوک و اوراق منتشره انتشار‌یافته توسط شرکت‌های خصوصی و دولت ایجاد کنند و عملاً بازار سرمایه محل جذب نقدینگی نبوده است و همان‌طور که در این روزها شاهد هستیم حتی با وجود معاملات بلوکی انجام‌شده در بازار حجم معاملات اوراق بهادار در بازار بین 70 تا 100 میلیارد تومان است که به نسبت نرم معاملاتی بسیار پایین است.
این مدرس بازار سرمایه در ادامه گفت‌وگوی خود با هفته‌نامه تجارت فردا بیان کرد: مورد بعدی آن است که با کاهش نرخ سپرده‌ها اندکی نیز شاخص بهای مصرف‌کننده افزایش یافت که این امر باعث شد سیاستگذاران پولی مجدداً نرخ سود بین‌بانکی را به بالای 20 درصد و نزدیک 22 درصد برگردانند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، این باعث شد که حتی برخی از بانک‌های دولتی نیز نرخ‌های بالای 20 درصد را برای مشتریان با حجم بالای سپرده مجدداً پیشنهاد دهند و این امر باعث شد که افت نرخ‌های سود اثر کوتاه‌مدت و مقطعی را در بازار داشته باشند و پس از مدتی بازار روند نزولی خود را آغاز کند.
گرجی‌آرا افزود: البته در بلندمدت و در صورت تثبیت نرخ سود کمتر از 15 درصد در اقتصاد ایران و عدم انتشار صکوک با نرخ‌های بالاتر از 18 درصد بازار سرمایه نیز از کاهش نرخ‌های سود، بهره‌مند خواهد شد ولی فعلاً سیاستگذاران پولی به علت امکان تورم‌زا بودن این افت نرخ‌های سود تمایل چندانی حداقل تا پایان سال برای این امر ندارند.
مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بورس بهگزین در رابطه با صنایعی که در نیمه اول سال بازدهی مثبت برجای گذاشتند و علت مثبت‌ بودن بازدهی آنها گفت: در شش‌ماهه ابتدایی از صنایع بزرگ و اثرگذار بر شاخص بهترین عملکردها مربوط به گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بود که رشد متوسط ماهانه 4.5 درصد را تجربه کرده است. عملکرد مناسب این گروه از بابت افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی بود که در قیمت فروش محصولات این شرکت‌ها نیز اثرگذار است.
او افزود: گروه‌های دیگری که در این دسته می‌توان نام برد گروه‌های پالایشی است که به علت افزایش قیمت‌های نفت خام و همچنین اخبار غیررسمی تک‌نرخی کردن نرخ ارز برای تبدیل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشگاه‌ها رشدی را تجربه کردند. سهام شرکت‌های گروه خودروسازی و قطعه‌سازها نیز در بازه زمانی سه‌ماهه ابتدایی سال مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند که گزارش‌های سه‌ماهه ناامیدکننده آنها باعث افت در سه‌ماهه دوم سال شد.
گرجی‌آرا در پاسخ به این سوال که کدام صنایع کمترین بازدهی را برجای گذاشتند و باعث افت بازار شدند؟ گفت: از میان صنایع بزرگ بورسی که در شش‌ماهه ابتدایی عملکرد چندان مناسبی نداشتند می‌توان به گروه بانک اشاره کرد. معاملات شرکت‌های حاضر در این گروه به علت مشکلات و اختلاف‌نظرهای بانک مرکزی و سازمان حسابرسی بر سر نحوه انتشار گزارش صورت‌های مالی آنها از تیرماه 95 تا به حال متوقف شده‌اند و این موضوع باعث شده است که بانک‌ها که در سه‌ماهه ابتدایی سال نیز عملکرد چندان مناسبی نداشتند در صدر گروه‌های با عملکرد نامناسب از میان شرکت‌های بزرگ قرار گیرند.
او افزود: همچنین در گروه فنی و مهندسی که بخش عمده‌ای از ارزش آن مربوط به شرکت مپنا بوده به علت مشکلات سهامداری عمده و همچنین اختلافات آستان قدس با دولت بر سر سهامداری این شرکت، سازمان بورس تصمیم به بستن نماد معاملاتی مپنا گرفته است که سهامداران این گروه را از بابت عدم معامله سهام تحت تملکشان دچار مشکل کرده است. همچنین گروه‌های ساختمانی، سیمانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری چند‌رشته‌ای نیز از عملکرد مناسبی با توجه به وضعیت این شرکت‌ها در فضای اقتصاد کلان برخوردار نبودند.
 
منبع:اقتصادآنلاین
اشتراک گذاری :
ارسال نظر