بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
آمار و اطلاعات تعداد شرکت هایی که در نیمه اول سال جاری اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه کرده اند توسط مدیریت نظارت بر بازار اولیه تهیه و بررسی شده و روی سامانه کدال منتشر گردیده است. از این رو، در این گزارش در نظر داریم تا به بررسی این اطلاعات بپردازیم.
کد خبر : ۱۶۸۹۶۳
نویسنده :
جمشیدی
شرکت های فعال در بازار سرمایه همواره به منظور تأمین مالی اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه می کنند و از منابعی همچون سود انباشته، مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران، اندوخته قانونی و ... استفاده می کنند تا سرمایه شرکت ارتقاء یابد و به اهداف خود همچون اصلاح ساختار مالی، اجرای طرح توسعه ای و سایر موارد دست یابند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، آمار و اطلاعات تعداد شرکت هایی که در نیمه اول سال جاری اقدام به اجرای برنامه افزایش سرمایه کرده اند توسط مدیریت نظارت بر بازار اولیه تهیه و بررسی شده و روی سامانه کدال منتشر گردیده است. از این رو، در این گزارش در نظر داریم تا به بررسی این اطلاعات بپردازیم.

بر اساس اطلاعات موجود، مدیریت نظارت بر بازار اولیه طی شش ماهه اول سال جاری نسبت به بررسی درخواست افزایش سرمایه شرکت های فعال در بورس، درخواست مجوز انتشار اوراق اجاره، اوراق رهنی و اوراق مرابحه اقدام نموده و مجوز انجام افزایش سرمایه 78 شرکت را در مدت مذکور صادر کرده است.

علاوه بر این، مجوز تأسیس دو شرکت سهامی عام، سه مورد انتظار اوراق اجاره، دو مورد انتشار اوراق رهنی و مرابحه صادر شده است.

مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکت های فعال در بورس جهت انجام برنامه افزایش سرمایه در مدت مورد بررسی معادل 95,634 میلیارد ریال محاسبه می شود و همچنین 56 درصد از مبلغ مذکور از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته، اندوخته ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها تأمین شده است.


نیم نگاهی به اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ها در نیمه اول امسال

در کنار آن طی نیمه اول سال جاری مجوز انتشار اوراق اجاره، اوراق رهنی، اوراق مرابحه و تأسیس شرکت سهامی عام صادر شده که ارزش آن به شرح جدول ذیل می باشد.

نیم نگاهی به اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ها در نیمه اول امسال

بررسی 78 شرکتی که مجوز اجرای برنامه سرمایه را طی شش ماهه اول از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کرده اند، حاکی از آن است که اصلاح ساختار مالی هدف 44 شرکت از انجام افزایش سرمایه بوده است. علاوه بر این تأمین مالی بابت اجرای طرح توسعه و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز و نیز مشارکت در افزایش سرمایه شرکت ها از جمله سایر اهداف شرکت ها جهت انجام برنامه مذکور بوده است.

از لحاظ ارزش ریالی بیشترین افزایش سرمایه در شرکت هایی همچون ملی مس ایران، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و نیز فولاد کاویان رقم خورده است.

نیم نگاهی به اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ها در نیمه اول امسال

در پایان این گزارش می افزاید، طبق اطلاعات موجود شرکت هایی همچون آهنگری تراکتورسازی ایران، ایرکاپارت صنعت، لیزینگ خودرو غدیر، مالبیل سایپا، فنر سازی زر، کارخانجات پلاسکوکار، پلی اکریل ایران، ماشین سازی نیرو محرکه، فرآورده های غذایی و قند تربت جام، سرامیک های صنعتی اردکان و تولید خودرو سایپا کاشان مجوز اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در نیمه اول امسال از سازمان بورس و ارواق بهادار دریافت کرده اند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر