بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
بانک مرکزی در جدیدترین گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به پایان تیر ماه سال 1395 انتشار 52 هزار و 958 میلیارد ریال اوراق مشارکت در بازار سرمایه را برای اجرای طرح های دولتی گزارش کرد که از این رقم نزدیک به 22 هزار میلیارد ریال آن در سال جاری فروش رفته است.
کد خبر : ۱۶۸۹۶۸
نویسنده :
کیوان فر

بانک مرکزی طی انتشار آماری جدید از تأمین مالی نزدیک به 53 هزار میلیارد ریالی دولت از بازار سرمایه جهت اجرای طرح های دولتی خبر داد.

به گزارش بورس نیوز، بانک مرکزی در جدیدترین گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به پایان تیر ماه سال 1395 انتشار 52 هزار و 958 میلیارد ریال اوراق مشارکت در بازار سرمایه را برای اجرای طرح های دولتی گزارش کرد که از این رقم نزدیک به 22 هزار میلیارد ریال آن در سال جاری فروش رفته است.

این مبلغ منابع مالی تأمین شده از بازار سرمایه در حالی از سوی دولت و برای 6 طرح صورت پذیرفته که در قوانین بودجه سالانه بازپرداخت اصل و سود آنها پیش بینی شده و یا عرضه مجدد اوراق فروش نرفته سال گذشته، به دلیل تغییر نرخ سود مجدد طی سال جاری انجام شده است.

نکته درخور توجه در خصوص این اوراق آن است که اوراق مشارکتی که در سال 94 منتشر شده و بخشی از آنها در سال 95 فروش رفته اند، همگی به جز یک مورد با سود 18 درصدی دارای نرخ سود علی الحساب 21 درصد می باشند و نرخ سود دو اوراق مشارکت نیز به 16 درصد تعدیل شده است.

همچنین طبق این آمارها، حجم بدهی های خارجی ایران در تیر ماه جاری به 7 هزار و 542 میلیون دلار رسیده که 2 میلیارد و 225 میلیون دلار آن بدهی کوتاه مدت و مابقی آن مربوط به بدهی های میان مدت و بلند مدت بوده است.

رشد نقدینگی در کشور متوقف نشد!

در بخش دیگری از این گزارش ها آمده که حجم نقدینگی کشور در پایان تیر ماه امسال از مرز 10818 هزار میلیارد ریال گذشته که با افزایش 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است و سهم عمده آن مربوط به شبه پول و مابقی آن مرتبط با پول و اسکناس و سکوک در دست اشخاص می باشد.

نکته دیگر در این آمارها بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی است که با رشد 29.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 622 هزار میلیارد ریال افزایش یافته و در مقابل، بدهی بانک مرکزی به بانک ها و موسسات اعتباری تا پایان تیر ماه 1395 با رشد 24.8 درصدی به رقم 1165 هزار میلیارد ریال رسیده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
لعنت به این بورس دولتی کلاه برداری که جز ضرر چیز دیگه ای برا ملت نداره. ...