بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر : ۱۶۹۰۱۷


وجود تنش میان تهران و ریاض، امیدها برای دستیابی به توافق در نشست غیررسمی اوپک در الجزایر را کمرنگ می‌کند.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، منابع آگاه اعلام کردند اختلافات میان ایران و عربستان همچنان گسترده است و این امر امید دستیابی به توافق در نشست اوپک در الجزایر را تحت الشعاع قرار می دهد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در خصوص این نشست اظهار کرد: «این یک نشست مشورتی است. ما با دیگر طرف ها مشورت و دیدگاه های مختلف اعضای اوپک و مصرف کنندگان را نیز بررسی خواهیم کرد.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز گفت: «اکنون زمان تصمیم گیری نیست.» وی با اشاره به نشست آتی اوپک در 30 نوامبر (10 آذر) در وین افزود: «ما سعی می کنیم تا ماه نوامبر به توافق برسیم.»

نشست غیررسمی اوپک در الجزایر روز چهارشنبه آغاز خواهد شد. همچنین اعضای اوپک در حاشیه مجمع بین المللی انرژی با دیگر کشورهای تولیدکننده خارج از اوپک، از جمله روسیه، دیدار داشتند. 

سقوط بهای نفت روسیه و تولیدکنندگان اوپک را بر آن داشت تا در پی راه حلی برای ایجاد مجدد توازن در بازار نفت برآیند. اوپک در تلاش است سیاست توقف تولید (فریز) را با موافقت تمامی اعضا به اجرا درآورد. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند چنین سیاستی نفت مازاد در بازار را کاهش نخواهد داد.

منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی در صورتی با این سیاست موافقت خواهد کرد که ایران نیز تولید خود را متوقف کند. این امر، نشان دهنده تغییر در موضع سعودی هاست. آنها پیش از این، از بحث درخصوص توقف تولید اجتناب می کردند. از سوی دیگر، ایران نیز خواستار کسب مجوز رسیدن به سطح تولید 4.1 تا 4.2 میلیون بشکه نفت در روز است. در حال حاضر، ایران 3.6 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.

منابع آگاه معتقدند تهران با سیاست توقف تولید موافقت نخواهد کرد. بیژن زنگنه نیز روز دوشنبه اظهار کرد انتظارات باید معقول و به جا باشد. کارشناسان معتقدند شکاف میان تهران و ریاض همچنان عمیق و گسترده است. 



انتهای پیام/
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بیکار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
نام کشور/سال (میلادی) ۲۰۰۰ ۲۰۰۱ ۲۰۰۲ ۲۰۰۳ ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ ۲۰۰۷ ۲۰۰۸ ۲۰۰۹ ۲۰۱۰
عربستان سعودی ۸٫۲۶۶ ۷٫۹۳۳ ۷٫۵۳۵ ۸٫۷۰۹ ۸٫۹۵۷ ۹٫۳۹۰ ۹٫۱۱۲ ۸٫۶۵۴ ۹٫۱۱۳ ۸٫۰۵۵
ایران ۳٫۶۶۷ ۳٫۶۷۲ ۳٫۴۱۶ ۳٫۷۵۱ ۳٫۹۲۰ ۳٫۹۲۴ ۳٫۸۴۵ ۳٫۸۵۵ ۳٫۸۹۲ ۳٫۷۲۶
ونزوئلا ۲٫۹۴۹ ۲٫۸۹۱ ۲٫۶۱۷ ۲٫۳۱۲ ۲٫۵۸۲ ۲٫۶۲۹ ۲٫۵۳۹ ۲٫۴۳۸ ۲٫۴۸۷ ۲٫۳۱۱
عراق ۲٫۵۵۰ ۲٫۳۷۶ ۲٫۰۰۰ ۱٫۳۲۱ ۲٫۰۱۵ ۱٫۸۳۰ ۱٫۹۳۲ ۲٫۰۸۹ ۲٫۳۴۱ ۲٫۴۲۵
امارات متحده عربی ۲٫۲۴۸ ۲٫۱۵۱ ۱٫۹۸۸ ۲٫۲۴۳ ۲٫۳۶۰ ۲٫۴۴۷ ۲٫۵۴۰ ۲٫۵۰۴ ۲٫۵۵۷ ۲٫۲۵۶
کویت ۲٫۰۸۷ ۲٫۰۲۱ ۱٫۸۸۵ ۲٫۱۷۲ ۲٫۳۴۴ ۲٫۵۰۴ ۲٫۵۲۰ ۲٫۴۶۴ ۲٫۵۵۴ ۲٫۲۶۳
نیجریه ۲٫۰۳۳ ۲٫۰۹۸ ۱٫۹۶۹ ۲٫۱۳۱ ۲٫۳۵۲ ۲٫۴۱۳ ۲٫۲۳۵ ۲٫۱۲۵ ۱٫۹۴۷ ۱٫۸۱۱
لیبی ۱٫۴۰۵ ۱٫۳۶۱ ۱٫۳۱۴ ۱٫۴۲۲ ۱٫۵۳۷ ۱٫۶۴۲ ۱٫۷۰۲ ۱٫۷۱۰ ۱٫۷۱۸ ۱٫۵۵۷
الجزایر ۸۰۷ ۸۲۷ ۸۶۴ ۱٫۱۳۴ ۱٫۲۲۸ ۱٫۳۴۹ ۱٫۳۶۴ ۱٫۳۵۸ ۱٫۳۸۱ ۱٫۲۷۲
آنگولا ۱٫۰۱۹ ۱٫۲۴۱ ۱٫۳۸۵ ۱٫۶۶۰ ۱٫۸۷۱ ۱٫۷۸۶
قطر ۶۹۷ ۶۸۵ ۶۴۹ ۷۴۸ ۷۷۷ ۷۹۵ ۸۲۱ ۸۰۷ ۸۴۰ ۷۷۶
اکوادور ۵۲۷ ۵۳۲ ۵۳۶ ۵۰۷ ۵۰۳ ۴۷۶
مجموع ۲۷٫۹۸۸ ۲۷٫۲۳۴ ۲۵٫۳۵۵ ۲۶٫۹۷۱ ۲۹٫۰۴۰ ۲۹٫۸۶۴ ۳۰٫۵۳۲ ۳۰٫۱۷۱ ۳۱٫۲۰۵ ۲۸٫۷۱۴
با مشاهده این جدول عربستان عراق کویت قطر و... از میادین مشترک قانونا بیشتر برداشت میکنن و ماکاری نمیتونیم بکنیم اگر ایران از اوپک خارج شود چطور جلوی تولیدش گرفته میشود ایا چیزی برای از دست دادن داریم اونهاکه به سهمیه بندی که قانع نیستند و دارند با پول نفت تمام دنیا را تحت فشار میگذارند تازه ایران نفتکشهایش را به انها اجاره میدهد تا نفت مشترک را ببلعند از سال1960