بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
کد خبر : ۱۶۹۰۳۸

در چهارمین روز کاری هفته بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل پس از افت و خیزهایی، کمی بیش از ۵۳ واحد بالا رفت و حجم معاملات تقریباً رقم ۶۸۱ میلیون را نشان داد. دماسنج بازار سهام روز گذشته از ابتدای آغاز معاملات شروع به رشد کرد و تا رقم ۷۷ هزار و ۲۰۶ واحدی بالا رفت، اما در ادامه با نوساناتی همراه شد و در کل با ۵۳ واحد صعود رقم ۷۷ هزار و ۱۴۳ واحدی را ثبت کرد. ارزش کل معاملات بورس تهران به کمتر از 160 میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن 681 میلیون و 341 هزار و 361 سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63 هزار و 924 نوبت دادوستد بود.

بازار در جست وجوی بهانه ای برای صعود

به این ترتیب سهامداران با توجه به کاهش قیمت ها در گروه های پیشرو بازار، به دنبال زمان مناسب برای ورود به سهم های ارزنده بازار هستند؛ سهم هایی که با گزارش های شش ماهه مناسب تر نسبت به سال گذشته، نوید روزهای مثبت تری را نیز می دهند. اما در این میان نباید فراموش کرد که بازار سهام برای رشد پایدار، بیش از همه به نقدینگی احتیاج دارد و مولفه های کوتاه مدت تنها می تواند به صورت مقطعی بازار را سبزپوش کند.

ادامه اقبال سهامداران حرفه ای به گروه قندی

در گروه خودرویی دیروز گروه سایپا با وجود غلبه عرضه بر تقاضای سهام شاهد معاملاتی متعادل همسو با جمع آوری سهام از سوی معامله گران حقیقی و حقوقی در دامنه نوسان منفی قیمت ها بود، به طوری که در پایان معاملات این سهم با معامله بیش از 46 میلیون سهمی به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان به قیمت پایانی 12.4 ریال به ازای هر سهم بسته شد.

در گروه پالایشی ها اما پالایش نفت تبریز پس از پشت سر گذاشتن نوسان حدود 10 درصدی شاهد معاملاتی متعادل و در دامنه نوسان منفی قیمت ها بود، سهمی که به نظر می رسد از چشم اندازی مطمئن تر نسبت به دیگر سهم های پالایشی برخوردار است. در میان تک سهم های بازار به ویژه در گروه ماشین آلات و تجهیزات که این روزها نوسان گیران را به خود جذب کرده، آبسال در حالی صف خرید 1.5 میلیون سهمی خود را در بالاترین دامنه نوسان قیمت حفظ کرد که بازدهی این سهم طی 10 روز معاملاتی متوالی به 50درصد رسیده است.

در گروه لبنی ها همزمان با معارفه یک عرضه اولیه جدید در فرابورس از گروه پگاه اغلب سهام این گروه با متعادل شدن قیمت ها و افزایش تقاضای معامله گران اغلب حقیقی همراه بود. سفته بازی در گروه ساختمانی ها نیز در بازار سهام دنبال شد. گروه قندی های بازار روز گذشته نیز به لیدر بلامنازع بازار کم رونق و کم حجم تبدیل شدند؛ گروهی که همواره در روزهای منفی بازار نماد مورد اقبال برای معامله گران حرفه ای است.

افت 4.5 واحدی آیفکس

در جریان معاملات روز سه شنبه 6 مهرماه بازارهای فرابورس شاهد دادوستد بیش از 172 میلیون ورقه بهادار در 18 هزار و 986 دفعه بود که ارزش آن به رقم 838 میلیارد و 700 میلیون ریال رسید. آیفکس روز گذشته ۴.۵ واحد افت کرد و رقم ۸۱۶.۲ واحدی را نشان داد. بازار سهام فرابورس نیز با دادوستد نزدیک به 130.7 میلیون سهم به ارزش 413.4 میلیارد ریال روبه رو شد و در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه نماد شرکت ذوب آهن اصفهان بالاترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند. این نماد 13 میلیون سهم به ارزش 35 میلیارد ریال را شاهد بود و به عنوان نخستین نماد پربازدید در تابلوی معاملات سهام شناخته شد. نمادهای « شلیا » ، « فرزین » ، « زگلدشت» و « سدبیر» در حالی بیشترین رشد قیمتی را در بازار تجربه کردند که نمادهای « کپرور » ، « کوثر» و « بساما» با بالاترین افت قیمتی روبه رو شدند.

روز گذشته 41 درصد از ارزش معاملات فرابورس ایران نیز در اختیار بازار اوراق با درآمد ثابت بود. حجم معاملات اوراق در این بازار بیش از 384 هزار ورقه و ارزش آن بالغ بر 349 میلیارد و 590 میلیون ریال به ثبت رسید. نماد « اخزا7» برای دومین روز متوالی بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار در اختیار گرفت، به طوری که بیش از 192 هزار ورقه اخزا به ارزش 165 میلیارد ریال در این نماد معامله شد.

در این میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز با رشد حجم و ارزش معاملاتی روبه رو شدند. این صندوق ها معامله 5 میلیون ورقه بهادار به ارزش 13 میلیارد ریال را تجربه کردند.

هـمـچـنـیـن صندوق سرمایه گذاری آرمان آتی کوثر نیز در صدر سایر ETFها به لحاظ بالاترین حجم و ارزش معاملاتی قرار گرفت. در نهایت در بازار ابزارهای نوین مالی نیز هر ورقه تسه در بازه قیمتی 857 تا 919 هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر