بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
در بررسی گزارش عملکرد بازار اوراق بهادار طی شهریور ماه سال جاری به دست آمد:

شهریور سرد بورس/ رغبت سهامداران برای فروش سهام

طی معاملات شهریور ماه سال جاری شاخص کل بورس نسبت به معاملات مرداد ماه حدود دو درصد کاهش یافت و از ابتدای مدار 78 هزار واحدی به نیمه کانال 76 هزار واحدی نزول یافت.
کد خبر : ۱۶۹۰۴۵
نویسنده :
جمشیدی

فعالان بازار سرمایه طی شهریور ماه سال جاری روند نزولی ارزش سهام شرکت ها و افت حجم و ارزش معاملات روزانه را نظاره گر بودند و در این مدت به بهانه تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری فشار فروش سهام در اغلب نمادها وجود داشت. از این رو افت شاخص ها و نماگر های بورس همراه با حجم و ارزش معاملات در آخرین ماه از فصل تابستان به ثبت رسید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات شهریور ماه سال جاری شاخص کل بورس نسبت به معاملات مرداد ماه حدود دو درصد کاهش یافت و از ابتدای مدار 78 هزار واحدی به نیمه کانال 76 هزار واحدی نزول یافت.

علاوه بر این، حجم معاملات بورس نیز در مدت مذکور با کاهش 10 درصدی به 17 هزار و 735 میلیون سهم رسید و در این مدت ارزش معاملات با افت 17 درصدی به 34 هزار و 235 میلیارد ریال تعدیل یافت. در این شرایط ارزش بازار در پایان شهریور ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن با کاهش دو درصدی مواجه شد و به 316 هزار و 806 میلیارد تومان رسید.

بر اساس معاملات خرد و بلوک، طی ماه گذشته ارزش سهام خریداری شده توسط اشخاص حقوقی حدود 18,449 میلیارد ریال معادل 57 درصد از کل خریدها محاسبه می شود و در مقابل ارزش سهام فروخته شده توسط این گروه از سهامداران 17,399 میلیارد ریال معادل 53 درصد از کل فروش ها بوده است. بر این اساس در شهریور ماه سال جاری سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان 1050 میلیارد ریال ارزش گذاری شده است و به ترتیب 42 درصد از کل خریدها و 46 درصد از کل فروش ها به سهامداران حقیقی اختصاص دارد.

علاوه بر این، تعداد روزهای معاملاتی شهریور ماه سال جاری21 روز بوده که 11 روز از آن با روند صعودی شاخص کل همراه بوده است. در کنار آن نماگرهای بازار سرمایه همچون ارزش بازار، ارزش بازار به ارزش اسمی، متوسط نسبت پی بر ای بازار و گردش معاملات روند کاهشی را پشت سر گذاشتند.

بر اساس اطلاعات موجود، طی معاملات شهریور ماه سال جاری نماد معاملاتی 53 شرکت متوقف شده و در مقابل 48 نماد مورد بازگشایی قرار گرفتند.

همچنین کل مبالغ حاصل از اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت های فعال در بازار بورس بیش از 85 هزار 992 میلیارد ریال محاسبه می شود که از این مبلغ 58 درصد از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران، 23 درصد از محل سود انباشته و مابقی از منبع مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها انجام پذیرفته است و در عین حال از مبلغ مذکور بیش از هفت هزار میلیارد ریال در شهریور ماه سال جاری اجرا شده است.

در پایان این گزارش می افزاید، در ماه گذشته نیز همچون ماه های قبل از آن ارزش فروش سهام توسط اشخاص حقیقی بیش از خرید آنها بوده و کسری خرید نسبت به فروش یک هزار و 50 میلیارد ریال محاسبه می شود.

شهریور سرد بورس/ رغبت سهامداران برای فروش سهام


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
وضعیت نمادهای بانکی واقعا تاسف باره .
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
آقا این همه پول در بازار کجا رفت دولت فعلی برای جلوگیری از تورم پولهای مردم را جذب بانکها کرد وبازار دیگر رمق ندارد این باعث رکود در بازار شده اگر دولت سود بانکی را به ده بیارد شاید بازار به رونق بیفتد