بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
یکی از خریداران شکر در بورس کالا در خصوص این موضوع به خبرنگار ما گفت: 27 شهریور ماه باری از شکر عرضه شده در بورس کالا را به صورت نقد خریدارای کردیم که قرار بود 31 همان ماه این حجم محصول تحویل ما گردد.
کد خبر : ۱۶۹۰۵۳
نویسنده :
کیوان

در شرایطی که التهاب در بازار مصرف قیمت شکر را بالا برده بود، دولت و شرکت بازرگانی دولتی با هماهنگی انجمن توسعه صنایع شکر جهت تنظیم و کنترل قیمت ها اقدام به عرضه این محصول در بورس کالا به صورت نقد و سلف کردند؛ اما اخبار و اطلاعات واصله حکایت از آن دارد که محصول فروش رفته هنوز به خریداران تحویل داده نشده است.

به گزارش بورس نیوز، یکی از خریداران شکر در بورس کالا در خصوص این موضوع به خبرنگار ما گفت: 27 شهریور ماه باری از شکر عرضه شده در بورس کالا را به صورت نقد خریدارای کردیم که قرار بود 31 همان ماه این حجم محصول تحویل ما گردد. اما در حالی که امروز هفتم مهر ماه است، محصول خریداری شده هنوز به ما تحویل داده نشده است.

این خریدار افزود: این خرید از شرکت قند میاندوآب و به صورت نقدی بوده و ما به عنوان خریدار مبلغ کل را در روز معامله پرداخت کردیم؛ ولی هنوز شکری به ما تحویل داده نشده است. این در حالی است که ما نیز شکر خریداری شده را به مشتریان خود پیش فروش کرده ایم و این موضوع در حال حاضر ما را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

وی در خصوص علت عدم تحویل محصول اظهار داشت: فروشنده بهانه های مختلفی را در خصوص این امر مطرح کرده؛ بطوریکه ابتدا فروشنده مشکلات مرتبط با باربری و حمل کالا را بهانه کردکه در این رابطه ما برای حل مشکل اقدام کردیم. باز هم محصولی تحویل نشد و بر همین اساس به نظر می رسد نبود شکر در انبارهای فروشنده علت اصلی این مشکل باشد.

وی با ابراز نارضایتی از بروز این مشکل تأکید کرد: به عنوان خریدار چنانچه پرداخت مبلغ معامله را یک روز با تأخیر انجام دهیم، بایستی جریمه پرداخت کنیم. اما معلوم نیست فروشنده در قبال تأخیر در تحویل محصول به مشتری چه جریمه ای را بایستی بپردازد؟

بر اساس این گزارش، آنچه که در رابطه با معاملات شکر مطرح است اینکه در حالی شکرهای فروش رفته به صورت نقدی هنوز به برخی خریداران تحویل داده نشده که بزودی موعد تحویل شکرهای فروخته شده به صورت سلف نیز فرا می رسد و معلوم نیست دولت و شركت بازرگاني دولتي وقتی توان تحویل شرکت های نقدی فروش رفته را ندارد، چگونه اقدام به فروش آن کرده و چه برنامه ای برای معاملات سلف شکر و تحویل محصول در نظر گرفته است؟! بر این اساس، هر چند این عرضه ها در مقطعی توانست التهاب بازار و روند رشد قیمت ها را کنترل کند، اما در شرایط فعلی به نظر می رسد دولت و شركت بازرگاني دولتي نتوانسته تأمين و تحویل کالا را به خوبی مدیریت کنند.

شايان ذكر است، تاخير در تحويل شكر به خريداران همان موردي است كه مديرعامل بورس كالاي ايران از آن انتقاد كرده و از رايزني هاي فراوان بورس كالا با عرضه كنندگان خبر داده است. همچنين به تازگي سید داود موسوی معاون سازمان حمایت عنوان كرده بود كه در کارگروه تنظيم بازار (مورخ 1395.06.03) مصوب شد تا معاملات صورت گرفته در بورس كالا حتی اگر از قبل به صورت سلف فروش رفته باشد، در اسرع وقت به فروش فوری تبدیل مي شود اما اين اتفاق رخ نداد.

ناگفته نماند عرضه هاي پرحجم شكر در بورس كالا طي چندماه اخير توانست قيمت شكر را كه به دليل ايجاد مشكلاتي در واردات به ٤٠٠٠ تومان در هر كيلو برساند، به حدود ٣٠٠٠ تومان كاهش دهد كه اين امر از مزاياي تنظيم بازار براساس مكانيسم عرضه و تقاست، در اين بين به طور حتم با برطرف شدن مشكل تاخير در تحويل شكر، مشكلي در بازار اين محصول باقي نخواهد ماند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
بابا اینها یکبار سکه فروختند ۵۴۰ هزارتومان چند ماه بعد شد یک میلیون وپانصد هزار تومان.
آخه عزیز من چهاین چه کاری هست که وقتی قیمتهای جهانی ۱۲۰ درصد رشد کرده است شما اسرار داری که تولید کننده را له کرده و قیمت را ثابت نگه دارید.
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
در بورس کالا گویا شکر خیالی با شرایط نقدی فروختن! شکر رفت واسه 4000 تومن