بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر : ۱۶۹۱۳۹


ساماندهی تپه تاریخی 7 هزارساله توسط مردم+ تصاویر
تعدادی از دوستداران تاریخ و فرهنگ کهن شهر نهاوند با هزینه شخصی اقدام به ساماندهی قلعه چند هزارساله روستای باباقاسم این شهرستان کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری گرو، شهرستان کهن و با قدمت نهاوند در تاریخ پرفرازونشیبش همواره به دلایل مختلف تاریخ و جغرافیای موردتوجه بوده است. وجود آثار تاریخی و چند هزارساله در نهاوند گواه قدمت و اصالت تاریخ پرافتخار این شهرستان است.

وجود بیش از 200 اثر تاریخی که قدمت تعدادی از آن‌ها به صدها سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد بیان‌گر این موضوع است که مسئولان و مردم در حفظ و حراست از این اماکن کوشا باشند و مسئولان نیز فکری به حال ساماندهی این آثار تاریخی بکنند.

تپه تاریخی و فراموش‌شده باباقاسم نهاوند یکی از این آثار گران‌قدر تاریخی است که در طول سال مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد و عظمت این بنا باعث تعجب همگان می‌شود.

این تپه تاریخی در 20 کیلومتری جنوب غربی نهاوند و در ضلع شمالی روستای بابا قاسم واقع‌شده است و از قلعه‌های دوره اشکانی بوده است ولی امروزه فقط ویرانه‌هایی مرتفع از آن باقی‌مانده است.

کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این منطقه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری بوده که قدمت آن به 7 هزار سال پیش و دوران عصر مفرغ میانی می‌رسد.

این تپه تاریخی که در سال 1387 با شماره 23684 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید بود باوجود چندین مرحله کاوش و اعلام مسئولان گذشته بر شروع کاوش‌ها در مقاطع مختلف عملاً مدتی به حال خود رهاشده بود.

کاوش‌های اولیه در این تپه اولین بار در سال 1960 توسط فرانسویان صورت گرفته است و در سال 1369 باستان شناسان میراث فرهنگی نیز نمونه‌هایی از سفال‌های این تپه را جهت آزمایش جمع‌آوری کردند.

از این قلعه تاریخی گرچه جز خرابه‌ای نمانده است اما جای تأمل است که علی‌رغم گذشت قرن‌ها چگونه هنوز هم ویرانه‌هایی بسیار مرتفع از این قلعه به‌جای مانده و هنوز بخش‌های از این بنا باوجود گرما و سرمای منطقه نهاوند همچنان استواراست.

این تپه و قلعه تاریخی مدت‌ها بود که در روزگار فراموشی قرا داشت تا اینکه تعدادی از مردم دوستدار تاریخ و فرهنگ در اقدامی ابتکاری شروع به ساماندهی این قلعه کردند و با کمک‌های مردمی تا حدودی این مکان را ساماندهی کردند.

این دوستداران آثار تاریخی مدتی است کمپینی با عنوان ساماندهی قلعه تاریخی بابا قاسم نهاوند در شبکه‌های اجتماعی این شهرستان به راه انداخته‌اند و از این راه مردم را برای مشارکت در ساماندهی و بازدید از این مکان تاریخی دعوت می‌کنند.

آن‌ها با کمک شورا و دهیار روستای و باهمت خیرین اقدامات خوبی را برای ساماندهی این مکان تاریخی آغاز کرده و ادامه می‌دهند تا تپه باستانی باباقاسم را به مانی گردشگری و پربازدید تبدیل کنند.

ازجمله اقدامات این دوستداران تاریخ و فرهنگی غنی نهاوند که انجام‌شده یا در حال انجام است می‌توان به تعیین حدود احتمالی محوطه تپه باباقاسم، نصب تابلو، حصارکشی، نورپردازی، نصب آلاچیق، آسفالت راه دسترسی، احداث موزه فرهنگی، نصب سقف محافظ جهت پیشگیری از تخریب و ادامه دادن کاوش در این محوطه است.

این اقدام سبب خواهد شد روستای باباقاسم و شهرستان نهاوند موردتوجه گردشگران قرار گیرد که همین امر در شناساندن نهاوند و فرهنگ آن به‌کل مردم ایران و جهان نقش مؤثری خواهد داشت و مطمئناً درآمدزایی و اشتغال زیادی را حاصل خواهد کرد.

حالا که مردم کار را شروع کردند، انتظار می‌رود مسئولان نیز از اقدامات حمایت کنند تا باعث دلگرمی این جوانان و به ثمر نشستن عملیات ساماندهی کامل این تپه چند هزارساله شود.

تصاویری از تلاش مردم نهاوند برای ساماندهی این تپه تاریخی

 

983404

983410

983407

983408

983409

983405

983412

983406

983411

انتهای پیام

اشتراک گذاری :
ارسال نظر