بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
مستطيل شيشه اي تالار

"خودرو"در خط استارت

امروز آغاز معاملات بازار سهام همزمان با شروع طوفانی خودرویی ها کلید خورد تا تنها در پنج دقیقه ابتدايي بازار حدود 90 میلیون سهم معامله شد و در ادامه هر آنچه از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی برای فروش در سامانه معاملات ثبت می گردید، با قدرتی که از سوی خریداران دیدیم به سرعت بلعیده می شد تا در نهایت حدود 295.5 میلیون سهم این غول خودروساز دست به دست شود.
کد خبر : ۱۶۹۱۴۰
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.07.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 213 واحد افزایش به رقم 54050 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 129 واحد کاهش عدد 170418 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 63 واحد افزایش به رقم 27565 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبندر" با 68 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وغدیر" با 46 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحد افزایش به رقم 823 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2092 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 996 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، امروز آغاز معاملات بازار سهام همزمان با شروع طوفانی خودرویی ها کلید خورد تا تنها در پنج دقیقه ابتدايي بازار حدود 90 میلیون سهم معامله شد و در ادامه هر آنچه از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی برای فروش در سامانه معاملات ثبت می گردید، با قدرتی که از سوی خریداران دیدیم به سرعت بلعیده می شد تا در نهایت حدود 295.5 میلیون سهم این غول خودروساز دست به دست شود. با اين حال برخي سهامداران اين رشد قيمت ها را فرصتي براي فروش و شناسايي سود مي دانند و در مقابل اميدواران به صعود بيشتر، همچنان خريدار سهم هستند و همين تقابل ديدگاه هاست كه اين چنين حجم معاملات سهم را افزايش داده است.

اما پا بر جا ماندن صف خرید اين سهم در پایان معاملات هم گواه دیگری بر قدرت خریداران این سهم بود که به دنبال اعلام خبر امضای توافق نامه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنو جهت آغاز همکاری های مشترک جدید امروز شور و هیجان تازه ای را سهم مذکور به راه انداخت.

در این میان شرکت سایپا شکسته شدن رکورد تولید 550 خودرو در روز و راه اندازی اولین مرکز عرضه محصولات سایپا در لبنان را اطلاع رسانی کرد.

امروز اما یک مقام مسئول علت نوسان عرضه و تقاضای سهام سایپا را ناشی از حضور مدیران سایپا در فرانسه و اعلام رویدادهای مثبت در آینده و انتظار برای اعلام خبرهایي جدید از این شرکت خودرو ساز دانست. حال بایستی دید طی روزهای آتی "خساپا" چه اطلاعیه شفاف سازی را راهی بازار خواهد کرد.

جالب اینکه واکنش "خودرو" به این خبر چندان پر رنگ نبود و سهم در حالی که می رفت به صف خرید برسد، برای برقراری تعادل هر چه بیشتر تلاش کرد و این روند در حالی در این نماد مشاهده شد که اخبار جسته و گریخته حاکی از آن است که شرکت ایران خودرو آبستن خبرهای مثبتی است که هفته آینده اعلام عمومی می شودو به نوعی در خط استارت رالی صعودی است . اما در حال حاضر گویا سیاست یکه زارع و همکارانش حرکت چراغ خاموش است. گرچه بایستی دید این خبرها این بار به واقعیت خواهد پیوست یا خیر؟!

در میان پالایشی ها نیز صعود بهای جهانی نفت تا مرز 50 دلار جو مثبت به گروه داد تا اکثر نمادهای گروه به سمت تشکیل صف خرید اوج بگیرند. این روند مثبت در بهای نفت در پی توافق اعضای اوپک جهت تثبیت میزان تولید، بروز کرد تا نمادهای پالایشی تا سقف قیمت های مجاز روزانه خود پیش روند؛ هر چند نماد بزرگ این گروه یعنی "شبندر" از این غائله قدری عقب ماند و نتوانست خود را به پیک قیمت های روزانه برساند و صف خرید شود. جالب اینکه با وجود اين روند تعادلي در سهم، اعلام شد كه "شبندر" با دو شرکت ژاپنی جهت اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره تفاهم نامه همکاری امضا کرده و هم اکنون مراحل پایانی مطالعات امکان سنجی و تهیه گزارش های توجیهی فنی و اقتصادی آن در حال انجام است.

"شنفت" هم با اعلام خبر تصمیم برای واگذاری سهام زیر مجموعه خود یعنی شرکت پارس بازرگان مثبت شد و به صف خرید نیز رسید و با عرضه نزدیک به 32 درصدی از سوی حقوقی در پایان معاملات صف خرید سهم به طور کامل واگذار شد تا با عرضه به اندازه حجم مبنا، قیمت پایانی آن نزدیک به پنج درصد مجاز روزانه افزایش یابد.

قندی ها اما پس از انتشار گزارش های شفاف سازی چند مجموعه مبنی بر عدم حصول تغییر در فرآیند عملیاتی و سودآوری آنها امروز به صورت دسته جمعي وارد مدار افت قیمت شدند و تقریباً همگی به جز دو نماد "قمرو" و "قنقش" به صف فروش رسیدند.

این اتفاق در حالی در گروه مذکور روی داد که برخی اهالی تالار شیشه ای این منفی ها را فرصتی برای خرید سهام می دانند؛ هر چند گروهی دیگر همچنان بر طبل پر ریسک بودن آنها می کوبند. حال بايستي ديد تقابل اين دو گروه چه روندي را براي روزهاي آتي اين گروه رقم خواهد زد.

در گروه فلزات اساسی نیز سهام برخی تولید کنندگان فلزات پایه همچون "فاسمین"، "فسرب"، "زنگان"، "کیمیا" و "فخاس" اشاره کرد.

"کروی" هم با توجه به صف نشینی زیر مجموعه هایش مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت و به سقف های مجاز روزانه رسید؛ هر چند پس از عرضه 51 درصدی حجم معاملات امروز از سوی حقوقی ها، در نهايت به تعادل نسبی در دامنه مثبت قیمت ها دست یافت.

در میان کاغذی ها نیز "چکارن" و "چکاپا" با خبر افزایش قیمت جهانی کاغذ مثبت شدند و مورد توجه خریداران قرار گرفتند. هر چند نمادهای مذکور امروز برای لحظاتی با افت قیمت نسبت به معاملات روز چهارشنبه نیز مواجه شده بودند.

گروه سیمانی هم در شرایط قرمز پوش بودند که دبیر انجمن صنفی این صنعت از احتمال افزایش قیمت سیمان از طریق کاهش میزان تخفیفات ارایه شده از نیمه دوم مهر ماه خبر داد. هر چند جزییات این موضوع هنوز در هاله ای از ابهام است و بابت همين امر سیمانی ها با اين روند منفي در قيمت سهام خود نشان دادند چندان به تحقق این افزایش قیمت ها و آثار آن خوش بین نيستند. بطوریکه در جريان معاملات امروز هیچ واکنش مثبتی از سهام این گروه مشاهده نشد.

لاستیکی ها نیز امروز شاهد تحرکاتی مثبت بودند تاجايي كه "پتایر" و "پاسا" به عنوان پیشتازان گروه خود صف خرید شوند.

در مجموع امروز بورس کلیتی مثبت را از خود به نمایش گذاشت و روند بازار از آن جهت امیدوار کننده و خوشایند بود که رشد قیمت سهام همراه با افزایش منطقی شاخص بود تا نماگر بازار به حدود 178 واحد صعود اکتفا کند. حال آنکه رشد بیش از هزار واحدی این نماگر در شرایطی که تنها برخی سهام بزرگ بازار افزایش می یافت، مورد پسند اهالی تالار نبوده و همواره انتقاداتی را به همراه می آورد. رشد غیر منطقی و تصنعی شاخص كل، که همواره واکنش چارتیست های بازار را برای لزوم اصلاح نماگرها و قیمت سهام به دنبال دارد؛ آن هم در شرایطی که قیمت سایر سهم ها حتی هیچ رشدی هم نمی کند.

اما بازار امروز نشان داد که نقدینگی آرام آرام به سمت بورس جریان یافته و ورود آن در صنایع مختلف قابل مشاهده است و خوشبختانه این جریان بگونه ای نیست که تنها برخی سهم های خاص با صعود همراه شوند.

این گزارش را با بانکی ها خاتمه می دهیم؛ گروهی که جای خالی اکثر نمادهای آن به ویژه بزرگان گروه، آن هم در این روند مثبت بازار به خوبی احساس می شود. حال آنکه مدیران سازمان بورس در خصوص زمان و نحوه بازگشایی آنها همچنان سکوت اختیار کرده و از مصاحبه پرهیز می کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
خدا لعنت کنه این بانکی ها رو بی انصافا تا تونستن جیباشونو پر کردن بعد مدیرعاملاشون به همراه کارکنان تا تونستن حقوق و وام گرفتن و حالا بعد از این همه مدت یه قرون سود هم پخش نکردن شما می رفتی مجمع بانک ملت و اونوقت به حال سهامدارای بانکی گریه می کردی هیچ کس هم به دادشون نمیرسه اگه همین پولی که دادن سهام گرفتن می ذاشتن توی همون بانک خراب شده کلی بیشتر سود می کردن من این سهمو ندارم اما دوستم واقعا گریه می کرد می گفت بعد از برجام همه می گفتن بعد از خودرو بانکی ها از همه بهترن اما با این گند کاری ها در این بانک ها واقعا آدم میمونه چی بگه اینا چطور می خوان فردای قیامت جواب بدن البته اگه به قیامت معتقد باشن.... هر چند اینا به قول نوبخت از ذخایر نظام هستند بورس نیوز حداقل تو چهار تا خبر در این مورد بزن شاید به گوش کسی برسه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
سلام-مدیران ارشدودیگرکامندان بانک هازندگی شاهانه ایی رابرای خودداشته ودولت وسازمان بورس تماشاگراین هابوده وباسرمایه وزندگی مردم عادی بازی میکنند.
حیف ومیل هئیت مدیره وحق شرکت درجلسات آنهابجای خودوبیشترمیشود.زن وبچه های مابایدباد هوا بخورند.
بانک ملت دوسال دربیلان مالی سود40 و50تومانی نشان میدهدولی سرزن وبچه همه سهامداران راباگشنگی میبرد.سازمان بورس ودولت تنهاتماشاگراین زندگی تلخ سهامداران هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
بانک ملت که بدبختمون کرد کاشکی موقع بازشدن حمایت بشه **بورس نیوزگزارشی ازاتفاقات مشکوکش بنویس سود 50تومنی را صفرکردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
اکه یادتون باشه پارسال که اوضاع کمی خوب بود بانک تجارت فقط یک تومن سود داد, یه تومن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
کلا تو تمام شرکته دزدی مدیران حرف اولو میزنه و این مختص فقط بانکا نیست. مملکت افتاده دست دزدا و دزد جلوی دزد را نمیگره.
بانک دی هم گزارش 3ماهه داد 35 تومن ضرر ساخته.مگه میشه ؟ ذخایر نظام در حال جارو کردن دارایی های ملت تو کیسه های خودشونن
راهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
بورس نیوزجان از ... گروه خودرو یعنی گروه بهمن (خبهمن ) هم بنویس که امروز در جو مثبت گروه این یکی داشت صف فروش میشد !
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
اگر پاییز بازار سهام خسارت سه سال پیش بنده را جبران نکند دیگر این زندگی با این همه مشگلات اقتصادی هیچ ارزشی ندارد شرمنده خانواده شدیم باید دست به ..... بزنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
آقا بازارشدیدا سلسله رانتی شده ،مثلا قندیهاروچهارشنبه دادند فرداش اخبار۲۰:۳۰گزارشی ازقندیها پحش کردنهایتا شنبه صف فروش شدند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
بانک ها اعتماد مردم نسبت به دولت روحانی را از بین بردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
همه در رنج مهفی یکشنبه 11 مهر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
بانک یعنی گنداب بانک آینده یک ریال سود نداده است