بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر : ۱۶۹۵۱۴

نماینده سابق مجلس با بیان این که سازمانهای بین المللی مثل بانک جهانی زاییده نظام لیبرالی هستند و برای پیشبرد اهداف این طرز فکر بنیان نهاده شده اند گفت: آمریکا اقتصاد برتر است و با این سازمانها توانسته است این برتری خود را بر تمامی دنیا دیکته کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، امروزه همگرایی اقتصادی، محور اصلی اقدامات اقتصادی دولتمردان در جهان است.‌ برخی کارشناسان با نگاه انتقادی به این شرایط می‌نگرند؛ به جهت اینکه طراحی آن را در راستای توزیع قدرت به نفع کشورهای صنعتی و تحکیم رهبری آنها بر اقتصاد جهانی می‌دانند و معتقدند همزمان با بین المللی شدن اقتصاد، منابع معیشت سایر ملتها در اختیار کشورهای سلطه گر قرار خواهد گرفت و در نتیجه اقتصاد کشورهای جهان تضعیف و وابسته به کشورهای سلطه‌گر خواهد شد. از جمله این کارشناسان موسی‌الرضا ثروتی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است که چنین دیدگاهی دارد و معتقد است برای بررسی سازمانهای بین‌المللی باید به مبدأ تفکر تشکیل دهنده آن رجوع کنیم.

ثروتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم در مورد نقش نهادهایی مثل بانک جهانی در هدایت اقتصادها به سمت مسیر درست با اشاره به ضرب المثل معروف «از کوزه همان برون تراود که در اوست» گفت: سازمانهای بین المللی مثل صندوق بین المللی پول و بانک تجارت جهانی زاییده نظام لیبرالی هستند و لاجرم برای پیشبرد اهداف این طرز فکر بنیان نهاده شده اند. لذا آنها روشها و اقداماتی که انجام می‌دهند معمولا در زمینه سرمایه‌داری و لیبرالیسم است.

وی با اشاره به اینکه این طرز تفکر در تضاد کامل با اقتصاد اسلامی و عدالتخواه است؛ گفت: روشها و اقداماتی که در تبعیت از این دیدگاه انجام می‌شود، فقط در چارچوب همان نظام لیبرال دموکراسی می‌گنجد.

ثروتی به عنوان مصادیقی از تفکر اقتصاد لیبرالی گفت: کانادا و آمریکا هزاران کیلو از گندم خود را در دریا می‌ریزند در صورتی که میلیونها انسان گرسنه آفریقایی وجود دارد و به آنها نمی‌دهند. برای فروش محصولات پزشکی خود انواع بیماریها را در جهان گسترش می‌دهند. بیماری ایدز و آنفلانزاهای مختلف چگونه پدید آمد؟ و امثال چنین بیماریها را در جهان گسترش می‌دهند. اکنون شیوع بیماریهای بیو تروریسم برای آنها تبدیل به یک روش شده است.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: گسترش محصولات ترا ریخته نیز در همین قالب گنجانده می‌شود که باعث ایجاد انواع و اقسام بیماریها از انواع سرطان گرفته تا نازایی می‌شود. این بر اساس یک دیکته‌ی طراحی شده از سوی بزرگان امپریالیست و صهیونیست است که باید جمعیت جهان کاهش یابد و در رأس آن جمعیت مسلمان جهان است که باید کاهش یابد.

وی دیدگاه کنترل جمعیتی را نیز که سازمان بهداشت جهانی مطرح می‌کند و به جهت آن از ایران تقدیر می‌کند، ناشی از همین طراحی می‌داند. به عبارت دیگر موالید را از طریق بحث کنترل جمعیت و نابودی بشر را با گسترش فقر، شیوع بیماریها و سلاحهای کشتار جمعی که تقریبا تمامی این سلاحها ساخته‌ی این کشورها است، دنبال می‌کنند.

ثروتی با پذیرش اینکه سازمانهای جهانی تجارت براساس مطالعات علمی شکل گرفته است؛ افزود: مسئله‌ی ما این است که بر اساس کدام علم این سازمانها بنا نهاده شده است.

وی منشأ تأسیس ایده تجارت جهانی را علم لیبرالیستی، سرمایه‌داری و کاپیتالیستی دانست که در تئوری پردازی‌هایشان اساس حرکت اقتصادی را به دست آوردن حد اکثر سود می‌دانند.

ثروتی با تردید در رابطه با توسعه‌ی اقتصاد جهانی با گسترش این سازمانها، افزود: بر اساس کدام مبنا و علمی باید چنین مطلبی را پذیرفت؟ عمده‌ی هدف استراتژیک آنها به دست آوردن سود برای خودشان است که یقینا برای کشورهای اسلامی مؤثر نخواهد بود.

وی افزود:‌کشورهای لیبرالی با تأسیس و توسعه‌ی تجارت جهانی فقط در پی پیشبرد اهداف و نیتهای استعمارگری خود هستند و ابدا به نیتی که در ظاهر برای آنها در نظر گرفته می‌شود توجهی نمی‌شود.

ثروتی به عنوان مثال به اهداف تأسیسی FATF اشاره کرد و افزود: اهداف راه‌اندازی این سازمان به اصطلاح بین‌المللی مبارزه با پولشویی اعلام شده است اما مسئله این است ، چه کسی در دنیا است که نداند بالاترین پولشویی‌ها در آمریکا و عربستان صورت می‌گیرد.

وی با طرح این سؤال که معنای تروریسم چیست؛ افزود: اکنون شاهد بزرگترین تروریسم دولتی توسط کشور نیجریه هستیم که آن فاجعه‌ی عمیق را بر علیه مردم کشور خود خلق کرد. اکنون مسئله این است که این سلاحهایی را که این تروریسم دولتی بر علیه ملت خود به کار برد از کجا تهیه می‌شود. مشخص است که این سلاحها را آمریکا در اختیار این دولتهای خائن قرار می‌دهد؛ چراکه باید کارخانه‌های اسلحه سازی آمریکا برای به دست آوردن سود بیشتر کار کند.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با ابراز تردید در رابطه با وجود نگاه توسعه‌ای گفت: اگر حقیقتا سیستم واحد تجارت جهانی بر دنیا برای توسعه‌ی اقتصاد جهان حاکم است؛ تحریم بانکی و اقتصادی کشورها چه معنا دارد؟ معنایش در همان سیاست استعماری آنها نهفته است که قصد دارند تا تمامی کشورهای جهان را زیر سلطه‌ی خود قرار دهند و در چارچوب سیستم اقتصاد لیبرالی خود هضم کنند. چرا حتی کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلستان توان مقابله با آمریکا را ندارند؟ چون آمریکا اقتصاد برتر است و با این سازمانها توانسته است این برتری خود را بر تمامی دنیا دیکته کند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
خوب کار کرده زحمت کشیده حقش هست که همه چیز را در برگیرد و بر همه چیز تسلط داشته باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
بنده هم مخالف ریختن گندم در دریا و غیره اعمال سرمایه داری هتم ولی چرا کشوری مثل ایران که دارای منابع غنی زیرمینی است در ان فقر وجود دارد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
سازمان تجارت جهانی بسیار چیز خوبی است اگر مرد هستید وارد ان شوید و با تلاش و کوشش قدرت را از سازمان های سرمایه داری ظالم بگیرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
خوب دنیای امروز دنیای رقابت است بنده این حرف ها را قبول ندارم باید با قوی کردن به رقابت با همان امریکا و عربستان بپردازیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
شما همه اش می گویید امریکا برتر است خوب شما هم برتر شوید اگر می توانید
به عمل کار براید به سخندانی نیست
امریکا یک جمله را فهمیده ولی شماها نه