بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر : ۱۶۹۶۰۳

شهرداری تهران امسال جدا از اختصاص منابعی به منظور کمک به مساجد و حسینیه ها در ایام محرم، تصمیم دارد هزینه سخنرانی های مذهبی و مداحی بیش از هزار مسجد در تهران طی ایام محرم و صفر را نیز بپردازد. این در حالی است که هیچ مصوبه ای در شورای شهر تهران اجازه پرداخت هزینه مداحی و سخنرانی های مذهبی را به شهرداری تهران نمی دهد.

شورای شهر دوم تهران طی مصوبه ای پرداخت کمک هزینه به هیات های عزاداری، حسینیه ها و مساجد توسط شهرداری را به تصویب رسانده بود. براساس همین مصوبه امسال شهرداری تهران مبلغ 8میلیارد تومان بودجه برای کمک به مساجد، حسینیه ها و تکایا در ایام محرم درنظر گرفته است، اما در عین حال اخیرا رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از پرداخت هزینه سخنران های مذهبی از سوی شهرداری نیز خبر داده است؛ موضوعی که هیچ مجوزی از سوی شورای شهر تهران برای آن صادر نشده است.

گفتنی است نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران معتقدند از آنجا که شهرداری به عنوان یک ارگان فرادستی درآمدهای خود را از مردم کسب می کند، نباید پرداخت هزینه مداحان و سخنرانان به عنوان امتیازی خاص و ویژه برای بخشی از مدیریت شهری باشد. در همین حال اعضای شورای شهر تهران بر این موضوع تاکید دارند که برخورد لازم را با اقدام غیرقانونی شهرداری انجام خواهند داد.

«فرصت امروز» در این گزارش اقدام شهرداری در پرداخت هزینه مداحان و سخنرانان مذهبی را بررسی کرده است.

***

محمد حقانی:

خارج شدن شهرداری از وظایفش شائبه به وجود می آورد

محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران معتقد است طبق قانون وظایف شهرداری ها مشخص است و خارج شدن از این وظایف شائبه هایی را به وجود می آورد و آنچه مردمی است نباید دولتی شود.

واکنش هایی به اقدام شهرداری در مورد پرداخت دستمزد مداحان در هزار مسجد صورت گرفته است.در هرحال این اقدام شهرداری غیرقانونی و بدون مصوبه شورای شهر تهران است و منتقدان می گویند که شهرداری باید رقم بالایی را صرف این موضوع کند. استدلال شما در رابطه با این موضوع چیست؟

پرداخت هر هزینه ای که خارج از وظایف شهرداری باشد و در برنامه آن نیامده باشد، غیرقانونی است. باید پرداخت های شهرداری در برنامه دیده شده باشد و برای آن بودجه ریزی شود و اعتبار اختصاص پیدا کند. زمانی که پای مسائل مذهبی به میان می آید همه به نوعی علاقه مند هستند که به صورتی کمکی صورت بگیرد، اما اگر پرداخت هزینه سخنرانان و مداحان در برنامه و بودجه ما وجود داشته باشد، قانونی است و در غیر این صورت قانونی نیست.

این در حالی است که اعداد و ارقام زیادی برای کمک به مساجد در بودجه در نظر گرفته شده است، اما نباید شائبه ای غیر از خدمت به مردم و مسائل دینی و مذهبی مطرح باشد. اگر قرار است شهرداری هزینه سخنرانان و مداحان را پرداخت کند، این موضوع باید در صحن شورای شهر مطرح می شد، اما متاسفانه چنین اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده است.

حال که شهرداری تهران مصوبه و مجوز لازم را برای این کار از شورای شهر دریافت نکرده است، شورای شهر چه برخوردی خواهد کرد؟

قاعدتا شورای شهر در مورد این موضوع از شهرداری توضیح خواهد خواست و در صورتی که شهرداری نتواند این اقدام خود را توجیه کند، با آن برخورد قانونی خواهد شد که این برخورد می تواند به شکل تذکر یا سوال از شهردار باشد.

منتقدان عملکرد شهرداری معتقدند هزینه هایی که این سازمان به شکل غیرقانونی برای مسائلی مانند پرداخت هزینه مداحان و سخنرانان مذهبی انجام می دهد باید صرف پروژه ها و طرح های عمرانی در شهر تهران شود. شما چه نقطه نظری در مورد این موضوع دارید؟

من هم همین اعتقاد را دارم و شهرداری باید درآمدهای خود را صرف اولویت های کاری خود بکند و بسیاری از پروژه ها در شهر تهران نیمه کاره و رها شده است و هر روز که می گذرد هزینه اتمام این پروژه ها بیشتر می شود و به این ترتیب مردم بیشتر متضرر می شوند. باید به این موضوع مهم اشاره کنم که نباید سازمان ها و نهادهای عمومی مانند شهرداری تامین هزینه مراسم مذهبی را که برمبنای سنت ها و عرف بر دوش مردم است برعهده بگیرند زیرا اقداماتی از این دست اعتقادات دینی و مذهبی مردم را سست می کند. این در حالی است که از گذشته هزینه مراسم دینی و مذهبی اعم از عزاداری و اعیاد توسط مردم تامین می شده است.

بنابراین شما معتقدید که ممکن است این اقدامات شهرداری شائبه هایی را به وجود بیاورد. درست است؟

طبق قانون وظایف شهرداری ها مشخص است و خارج شدن از این وظایف شائبه هایی را به وجود می آورد و آنچه مردمی است و به اعتقادات مردم گره خورده است نباید دولتی شود.

***

محمدمهدی تندگویان:

پرداخت هزینه مداحان امتیازی خاص برای شهرداری نباشد

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران معتقد است شهرداری به عنوان یک ارگان فرادستی که درآمدهای خود را از مردم کسب می کند، باید مدل عملکرد آن رضایت مردم را هم داشته باشد و نباید پرداخت هزینه مداحان و سخنرانان به عنوان امتیازی خاص و ویژه برای بخشی از مدیریت شهری باشد.

در حالی شهرداری به دنبال پرداخت دستمزد مداحان و سخنرانان مذهبی در ایام محرم است که گفته می شود باید مبلغ هنگفتی را به این کار اختصاص دهد. این در حالی است که شهرداری هیچ مصوبه ای از طرف شورای شهر برای پرداخت چنین مبلغی را ندارد. نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

در ابتدا موضوع کلی این است که در ترویج و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و ایام محرم هیچ تردیدی وجود ندارد و در مورد اینکه در این رابطه بودجه ای اختصاص داده شود و کمکی صورت بگیرد، مخالفتی وجود ندارد. هر چند معتقدم که این موضوعات باید بیشتر مردمی باشد و مردم در رابطه با واقعه عاشورا به اندازه ای حس و حال دارند که بیشتر از سازمان ها و نهادهای دولتی بودجه هزینه این موضوع می کنند.

اما شهرداری به عنوان یک ارگان فرادستی که درآمدهای خود را از مردم کسب می کند، باید مدل عملکرد آن رضایت مردم را هم داشته باشد. اگر قرار است چنین اتفاقی رخ بدهد باید روال قانونی آن طی شود و به عنوان امتیازی خاص و ویژه برای بخشی از مدیریت شهری نباشد.

اگر این موضوع در شورای شهر مطرح و مصوب می شد و اعضای شورای شهر تهران مطلع بودند و روال احصای چنین موضوعی کاملا مشخص و شفاف می شد، قابل قبول بود اما به این شکل که از سرمایه های شهری بدون نظارت نهاد نظارتی یعنی شورای شهر چنین هزینه هایی انجام شود، آن هم بدون اینکه هیچ توضیحی برای مدل عملکرد وجود داشته باشد، هر چقدر هم مثبت و مذهبی و اعتقادی باشد، آن را زیر سوال می برد و دچار خدشه می کند و هم عملکرد و هم نفس عمل را تحت الشعاع قرار می دهد.

8میلیارد تومانی که شهرداری به حسینیه ها و تکایا و مساجد پرداخت می کند، مصوبه شورای شهر را دارد اما موضوع پرداخت هزینه مداحان و سخنرانان مصوبه شورای شهر را ندارد. بنابراین چنین اقداماتی غیرقانونی است؟

بله، البته شاید اگر شهرداری این موضوع را مطرح می کرد شورای شهر با آن موافقت می کرد و فقط روی روال آن بحث می کردیم که نحوه این اقدام چگونه باشد تا شائبه جناحی و سیاسی پیدا نکند و شاید در آن شرایط به درستی هم اجرا می شد. اما این مدلی که شهرداری تحت عنوان یک کار مذهبی و اعتقادی عملکرد خود را مخفی کند و توضیحی ندهد، پسندیده نیست.

همان طور که اشاره کردید، اقدام شهرداری غیرقانونی است. شورای شهر چه واکنشی در قبال این اقدام غیرقانونی خواهد داشت؟

حتما در این رابطه تذکرات لازم به شهرداری داده می شود، ولی هنوز هیچ مستند قانونی برای این پرداخت ها وجود ندارد و فقط خبرهایی در این زمینه مطرح است. اما اگر مستند قانونی به دست بیاید، در قالب تذکر به شهردار و سوال از شهردار، شورای شهر تهران برخورد خواهد کرد.

***

عبدالرضا هاشم زائی:

حل مشکلات تهران اولویت بیشتری دارد

عبدالرضا هاشم زائی، نماینده تهران در مجلس معتقد است که شهرداری در حالی اقداماتی مانند پرداخت هزینه مداحان و سخنرانان مذهبی در هزار مسجد را تقبل کرده که ما در شهر تهران با مسائل و مشکلاتی مانند کارتن خواب ها، فقر و بیکاری مواجه هستیم و مجلس به شدت با این موضوع مخالف است.

اقدام شهرداری در مورد پرداخت هزینه مداحان و سخنرانان مذهبی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصولا مداحان در کشور ما یک جریان سیاسی و نوعا هم راست گرا هستند و گرایش به اصولگرایی دارند.مصداق بارز این موضوع اقدام یکی از مداحان است که علیه برجام نوحه ای را در مجلس عزاداری می خواند. بنابراین اگر شهرداری واقعا بخواهد هزینه مداحان و سخنرانان را در هزار مسجد پرداخت کند، مجلس با این موضوع برخورد می کند. این در حالی است که متاسفانه تمام مسائل در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تحت تاثیر موضوعات سیاسی است و بعضا برخی مداحان مسائل انتخابات را با نهضت امام حسین(ع) گره می زنند که این موضوع اعتقادات جوانان را به خطر می اندازد.

اصولا وظیفه شهرداری این نیست پولی را که از بابت مالیات یا بقیه مسائل به دست می آورد هزینه مداحان و سخنرانان کند و قطعا مجلس و نمایندگان تهران این موضوع را بررسی می کنند. این در حالی است که مردم باید هزینه چنین مسائلی را پرداخت کنند.

شهرداری در حالی اقداماتی از این دست انجام می دهد که در شهر تهران با مسائل و مشکلاتی مانند کارتن خواب ها، فقر و بیکاری مواجهیم و بنابراین ما به شدت با این اقدام شهرداری مخالف هستیم و در صورتی که حقیقت داشته باشد، مجلس با این موضوع برخورد می کند.

همانطور که اشاره کردید در شهر تهران مشکلات بسیاری وجود دارد که باید توسط شهرداری مورد رسیدگی قرار بگیرد و باید بودجه ها به آن سمت برود. پس چگونه شهرداری چنین اقداماتی را انجام می دهد؟

بله، زیر پوست شهر تهران مشکلاتی مانند کارتن خوابی، اعتیاد و حاشیه نشینی وجود دارد و باید شهرداری اقداماتی را در راستای حل این مشکلات انجام دهد و اجازه ندارد که پول مردم را در راه هایی غیر از رفع مشکلات مردم به کار بگیرد.

به چه دلیل در چنین مواردی شورای شهر نظارت لازم را بر اقدامات شهرداری انجام نمی دهد و برخورد محکمی را نمی کند؟

ما در جهان سوم زندگی می کنیم و معمولا گرایش های سیاسی و حزبی بسیار تاثیرگذار است و زمانی که حزب یا جناحی، یک شهردار یا مسئول را انتصاب می کند، خلاف های او را هم نادیده می گیرد.

اقدام شهرداری در مورد پرداخت هزینه مداحان چه تبعات و پیامدهایی می تواند داشته باشد؟

تصور می کنم که اینها نتیجه عکس می دهد و ما نباید همه چیز را دولتی کنیم. اعتقادم این است که این اقدام شهرداری تصرف اموال عمومی است و مسائل مذهبی نباید با بودجه عمومی و دولتی اختلاط پیدا کند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
هزینه عمران و آبادانی شهر ؟
ناشناس
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
ابادی شهر به شهرداری ربطی نداره
اونا فقط پول تراکم میگیرن میزنن به بدن
خدا نیامرزه کسی که شهرداری رو بنا کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
هزینه ساخت مترو و پارک و بوستان - هزینه نوسازی اتوبوس های فرسوده ؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
دین و اعتقادات هرکس جزو مسایل شخصی انسان هاست و به شهرداری ارتباطی ندارد
عباس
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
مزخرف نگو : شهرداری متولی برنامه های فرهنگی هم هست : سازمان فرهنگی هنری پس برای چی هست ؟ :: ظاهرا" تازه از پشت کوه اومدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
پول های زیادی که صرف برگزاری زیارت عاشورا و حلیم افطاری در ادارات دولتی میشود از بودجه بیت المال و از جیب مردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
ایستگاه صلواتی و خوراک نذری با پول مردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
الان ساخت تقاطع غیرهم سطح میدان شریعتی اراک از سال گذشته تا کنون بلاتکلیف رها شده و مشکلات زیادی برای مردم درست کرده هم ایجاد ترافیک و راه بندان و هم ایجاد گرد و خااک . بعد شهرداری اراک مراسم عزاداری برگزار میکند با پول عوارض مردم - امام حسین به این عزاداری ها نیاز ندارد بلکه خدمت به خلق خدا را محترم میشمارد
ناشناس
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
شهرداری اراک چه ربطی داره به شهرداری تهران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
متاسفانه عوام فریبی در شهرداری ها و حیف و میل اموال بیت المال در شهرداری ها به اوج خود رسیده
بابک
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
از محل اخذ عوارض از من میکنن در حلق این یاوه گویان .راضی نیستم و لذا از گوشت سگ برایشان نجس ترست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
۸ میلیارد تومان پول بی زبان به تکایا و حسینیه ها که موارد مصرف آن, اصلا مشخص نیست ؟ ای کاش این پول های یامفت خرج تهیه و توزیع نان رایگان در مناطق حاشیه شهر و مناطق محروم میشد, ای کاش این پول ها صرف ساخت کتابخانه عمومی و فرهنگسرا و پارک و بوستان در مناطق محروم میشد ؟
ناشناس
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
بوستان چیه مرد حسابی ؟

مردم نون ندارن کار ندارن از بی پولی سال به سال دکتر نمی رن بچه هاشون ترک تحصیل می کنن .....
حاشیه تهران محرومه .. وسط تهروون محرومه ... بنابر این منطقه محروم را فراموش کنید پیدا کنید مناطق غیر محروم را !!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
نذر خون , خیرات نان, نذر درخت یا کاشت نهال درخت, کمک به انجمن حمایت از بیماران کلیوی, کمک به انجمن خیران راهسازی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
ای کاش برای اشتغال نخبگان و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه ها و برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی هم, این قدر هزینه میشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
دین و مذهب و اعتقادات من به خودم ربط داره پس لطفا سوال پیچ نکنید من رو درباره این مسائل.من انسانم.آزارم به هیچ فردی نمیرسه وتا میتونم دست به خیر دارم برای اطرافیانم.و خدا رو هم قبول دارم شما نگران نباشین.و این خجالت آوره که من نماز بخونم دقیق سر ساعت وتمام روزای سال روزه باشم.و تمام مستحبات و مکروهات و واجبات رو رعایت کنم. ولی حق دیگران رو پایمال کنم و هر کثافت کاری بکنم و دل خوش باشم که تمام واجبات دینی رو انجام میدم.حرف آخرم اینکه قضاوت نکنید.چون ما آدما در مرتبه و جایگاهی نیستیم که این کار رو کنیم قضاوت کار خداست.شما خودت رو خسته نکن .شما سعی کن وظایف خودت رو به درستی انجام بدی.بسپار به خدا این کار رو.
ناشناس
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
حالت خرابه .. خدا شفات بده .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
به قول یکیاز دوستان موقع دین وامام حسین علیه السلام که میشه همه خیر میشن ویاد کار های خیر دیگه می افتند در ضمن اگر در دستگاه امام حسین خرج شده برای کسی غیر از مردم بوده ؟؟؟؟؟؟افرادی غیرا ز این مردم که این قدر به بهانه این مردم وا اسفا سر میدهیم خرج شده ؟؟؟؟اینها همهاش بهونه است بهونه ای عاشقونه است ؟؟؟اگر برای اشاعه فرهنگ غرب خرج میشد چه به به وچه چهی که برخی از افراد دور از جون این اقایان که د ر این متن اسمشون امده سر نمی دادند !!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟