بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
در این نوشتار یکی از شرکت‌های موجود در صنعت وسایل ارتباطی، با نام همراه اول را انتخاب نمودیم تا با این استراتژی میزان بازدهی آنان را مورد ارزیابی قرار دهیم.
کد خبر : ۱۶۹۶۴۷
در این نوشتار یکی از شرکت‌های موجود در صنعت وسایل ارتباطی، با نام همراه اول را انتخاب نمودیم تا با این استراتژی میزان بازدهی آنان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، صنعت وسایل ارتباطی از صنایع مهم این دوران بشمار می‌آید. با توجه به افزایش ضریب استفاده از خدمات الکترونیک و نسل جدید خدمات ارتباطی از طریق تلفن همراه و روند رو به رشد مصرف این خدمات توسط جامعه ایران، اینطور می‌توان گفت که شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می دهند در مدار رشد بوده و درآینده در این صنعت شاهد رشد بیشتری خواهیم بود.

با این اوصاف روش سرمایه گذاری فوق، به صنعت برتر توجه کرده و سود تقسیمی شرکتها و پایدار بودن آنها در شرایط مختلف اقتصادی را ملاک قرار می دهد و سعی می نماید تا حداکثر ظرف مدت 5 سال، اصل مبلغ سرمایه گذاری شده را از محل دریافت سود نقدی، بازگرداند.

بررسی 5 سال گذشته شرکت از نظر سود تقسیمی:

سرمایه گذاری در بورس و دریافت سود نقدی و ایجاد دارایی مولد

حال به بررسی این مورد می پردازیم که اگر یک سرمایه گذار طرح سرمایه گذاری خود را، 5ساله و با فرض دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه وخارج از نوسانات بازار تدوین می‌کرده است، آیا این طرح سرمایه گذاری منجر به بازگشت پول اولیه در طی مدت 5 سال شده است ودر نهایت سرمایه گذار توانسته است نوعی ازدارایی را برای خود خلق نماید که تا آخر عمر فعالیت شرکت، سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه سهام خود را بفروشد)؟

با توجه به نمودار بالا، فرض کنید شخصی در حدود5 سال پیش در این موقع (1390.7.19) معادل 1 سهم به قیمت 5002.7 تومان خریداری کرده است. در طی این سالها در6 مجمع شرکت نموده است (5 مجمع سالیانه و 1مجمع افزایش سرمایه از محل انباشته).

سرمایه گذاری در بورس و دریافت سود نقدی و ایجاد دارایی مولد

درحال حاضر در تاریخ 95.7.19 قیمت سهم 3317.6تومان بوده و p/e سهم معادل 4.71می باشد.

با توجه به موارد بالا به این جمع بندی می رسیم که:

  1. کل مبلغ سرمایه گذاری با احتساب قیمت اول دوره، معادل 5002.7 تومان شده است.
  2. مجموع سود تقسیمی دریافتی معادل 4945.4تومان گردیده است.
  3. ارزش روز دارایی ما به ازای 1.94سهم * 3317.6 تومان، معادل 6436.1 تومان شده است.

با مطالعه موارد بالا درمی یابیم که سرمایه گذار در مدت5 سال سرمایه گذاری خود، توانسته است کل مبلغ سرمایه گذاری خود را بازگرداند.

اما نکته حائز اهمیت در این نوع سرمایه گذاری که هدف اصلی ما می باشد، خلق یک دارایی مولد مجانی است. در حال حاضر سرمایه‌ گذار 1.94 سهم به ارزش 6436.1 تومان دارد که مادامیکه شرکت در حال ارائه خدمات می باشد، می تواند سالیانه سود نقدی مجانی دریافت نماید (بدون اینکه دارایی مولد خود را که همان گاو شیرده می باشد، بفروشد).

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تهیه و تنظیم: سیدیاسر مهرآور

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
باتوجه به کاهش ارزش پول ملی لطفا جریان تنزیل دارایی ها محاسبه نمایید وبا ازده سایرسرمایه گذاریها مقایسه کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
5سال پیش سهم را 5 دلار خریده. در طول این مدت حداکثر2 دلار سود دریافت کرده و حالا سهامش 1/8 دلار ارزش داره. پیدا کنید میزان سود این بنده خدا را !!!!
شاهپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کوری یک خمره روغن داشت و از این فکر ها میکرد و دختر کدخدا را در ارزوها داشت و کلفتی و نوکری و .... خمره شکست و روغن ریخت و دیگر هیچ . شما که اینقدر شجاع هستید یک حسابی برای پالایشی ها ، سنگ اهنی ها ، پتروشیمی ها ، فولاد ها ، مسها ، .... بونو مایید . یک گل بهار نشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
حالا فرض کنید سرمایه گذار مورد مثال شما 5000 تومانش را در همان 19/7/90 نزد یکی از همین بانکهای ورشکسته امروز خودمان سپرده 5 ساله می گذاشت. با توجه به نرخ سپرده آن زمان و سالهای بعد، 5000 تومانش با نرخ 20% سالانه می شد 12442 تومان. با نرخ 25% می شود 15259 تومان. تقریباً برابر 4.3 دلار امروز.
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
نفت پاسارگاد با حقوقیهای الاق سهام را به باد هوا دادن چون که نمی دانند ملت چه قدر شهید دادن به این ایران عزیزمان این ریس بورس کودن کجاست سهام 3500 تومانی را اورده به 1000 تومان