بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
طرح ویژه دولت برای اختصاص کارت های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی در حالی از ابتدای مهر ماه آغاز شده که علیرغم تأکید بانک مرکزی مبنی بر همراهی و همکاری تمام عیار بانک ها برای اجرای موفق این طرح، اما سیستم بانکی دست مردم را برای دریافت این کارت ها در پوست گردو گذاشته است.
کد خبر : ۱۶۹۷۶۰
نویسنده :
کیوان فر

یک ماه از صدور بخشنامه ابلاغی کارت های مرابحه خرید اعتباری توسط بانک مرکزی گذشت، اما مردم همچنان برای دریافت این کارت ها در شعب بانک ها در سرگردانی به سر می برند.

به گزارش بورس نیوز، طرح ویژه دولت برای اختصاص کارت های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی در حالی از ابتدای مهر ماه آغاز شده که علیرغم تأکید بانک مرکزی مبنی بر همراهی و همکاری تمام عیار بانک ها برای اجرای موفق این طرح، اما سیستم بانکی دست مردم را برای دریافت این کارت ها در پوست گردو گذاشته است. بطوریکه در مراجعات متعدد مردم به شعب برخی بانک ها، به آنها اعلام می شود که برنامه مدونی برای ارایه کارت های مرابحه در نظر گرفته نشده است.

در بانک هایی هم که طرح مذکور را به اجرا گذاشته اند، شرایط به قدری سخت در نظر گرفته شده که به نظر می رسد این طرح از ابتدا برای اجرا نشدن ریخته شده است. بطوریکه عمده مشکلات عنوان شده، مربوط به جزئیات اقساط و تضامین مورد نیاز می باشد که شامل گواهی کسر از حقوق شخص متقاضی و نیز یک ضامن و از همه مهم تر، سند ملکی در رهن بانک است. هر چند برای دریافت کارت با اعتبار 10 میلیون تومان، نیازی به سند ملکی نیست و علاوه بر گواهی کسر از حقوق متقاضی، معرفی یک ضامن دارای گواهی کسر از حقوق نیز لازم است.

شرط دیگر مصوب این کارت ها زمان بازپرداخت آنهاست که 12 تا حداکثر 36 ماهه و با سود 12 درصد می باشد که پرداخت مبلغ اقساط، کار را برای برخی متقاضیان سخت می کند. بطوریکه بیشتر اقشار متوسط و حتی با درآمد بالا را شامل می شود و چندان مناسب اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه نیست. بطوریکه اقساط کارت های اعتباری مرابحه نیز از 400 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است.


سرگردانی متقاضیان برای دریافت کارت های اعتباری/ دست مردم در پوست گردو ماند

افزون بر این موارد، بانک ها از صدور این کارت ها برای افرادی که دارای چک برگشتی و یا بدهی معوق بانکی باشند، امتناع می کنند. این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی در برهه ای از فعالیت خود ممکن است به دلایل مختلف با مشکل چک برگشتی و یا تعویق در پرداخت اقساط و بدهی های بانکی خود مواجه شده باشند که این امر را برای دریافت کارت های اعتباری توسط آنها سخت می کند. پیدا کردن ضامن هم که خود در اغلب موارد قوز بالای قوز می شود. بدین ترتیب از آنجایی که بانک مرکزی اعتبارسنجی مشتریان را به بانک ها محول کرده است، بانک ها موضوعاتی همچون نداشتن چک برگشتی، گردش حساب و معدل حساب مشتری در چند ماه را از جمله پیش شرط های اختصاص این نوع کارت ها به مشتریان در نظر گرفته اند. بطوریکه طبق پیگیری های میدانی ما، فردی با سرمایه گذاری حدود دو میلیارد تومانی در یک پمپ بنزین، به دلیل دارا بودن چک برگشتی نتوانسته کارت اعتباری 50 میلیون تومانی را از بانک ها دریافت کند.

در پایان اینکه صدور کارت های اعتباری در شبکه بانکی کشور در حالی با دو رویکرد حذف تسهیلات خرد و نیز تحرک بخشی به بخش واقعی تقاضا در بازار مصرف کلید خورده که وجود پیش شرط های سخت لازم برای آن، کار را برای متقاضیان دریافت این نوع کارت های مرابحه سخت کرده است. شروطی که به نوعی به سنگ پیش پای متقاضیان مبدل شده است!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
دیروز رفتم بانک رفاه برای کارت 10میلیونی به من میگه 3ماه تمام موجودی حسابت باید 5میلیون تومان باشه اینم شرط شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
همه جای دنیا براساس حساب مشتری اتوماتیک وار اعتبار داده میشود این دیگه اینقدر بازی نداره که
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
بیشتر مشکلات اقتصادی این مملکت نه از تحریم ها که از این بانکها نشات میگیرد خداوند هر کس را که به این مردم ظلم میکند لعن و نفرین و نابود نماید.