بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

چشم انداز مثبت برای رشد قیمتی"فولاد"

تحرکات موجود در نرخ جهانی فلزات و احتمال تداوم این روند، موجب افزایش توجهات به سهام شرکت های تاثیرپذیر از این رویداد شده است؛ به طوری که در مقطع کنونی سهام شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از سهام پربیننده و مورد توجه بازار مطرح می باشد.
کد خبر : ۱۶۹۷۸۰
تحرکات موجود در نرخ جهانی فلزات و احتمال تداوم این روند، موجب افزایش توجهات به سهام شرکت های تاثیرپذیر از این رویداد شده است؛ به طوری که در مقطع کنونی سهام شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از سهام پربیننده و مورد توجه بازار مطرح می باشد. با تحلیل حاضر، سرمایه گذاری در سهام شرکت فولاد مبارکه برای سرمایه های بزرگ گزینه مناسبی ارزیابی می گردد.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، بررسی های انجام گرفته نشان می دهند در سالهای اخیر قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه با شرکت U.S Steel به عنوان بزرگترین شرکت فولادی ایالات متحده، همگرایی معناداری داشته است. از آنجایی که عمق بازار شرکت آمریکایی قابلیت تحلیل عمیق تری را میسر می سازد و در عین حال واقعیت های جهانی این صنعت را بهتر نمایان می سازد، در تحلیل حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در شکل 1، نمودار قیمت-زمان سهام شرکت فولاد مبارکه در تایم فریم هفتگی آورده شده است. در نمودار مذکور روند سهم در بعد قیمت و با روش هارمونیک ترند مورد بررسی قرار گرفته و با منطبق ترین روند مورد تکرار کانالیزه شده است. بررسی نمودار نشان می دهد سیکل رو به رشدی از اواخر سال 2015 آغاز گردیده که قیمت سهم را تا محدوده 148 تومان در موج اول افزایش داده است. اکنون پس از یک اصلاح 3 موجی به نظر می رسد کف کانال صعودی بلندمدت موقعیت مناسبی برای یک سرمایه گذاری کم ریسک فراهم نموده است. از نظر تئوری موجی، موج اصلاحی کنونی همه مشخصات موج دوم الیوت را دارا می باشد و شرایط برای شروع موج سوم الیوت فراهم است. روند هارمونیک سهم مقاومت اول موج سوم احتمالی را 182 تومان معرفی می کند. لازم به ذکر است حد ضرر موقعیت خرید، شکست سطح حمایتی 110 تومانی خواهد بود.


چشم انداز مثبت برای رشد قیمتی

در شکل 2، نمودار قیمت-زمان سهام شرکت U.S Steel در تایم فریم ماهانه آورده شده است. همانگونه که از مقایسه نمودار این شرکت با نمودار فولاد مبارکه روشن است، هر دو شرکت از سال 2014، با مقداری تاخیر نسبت به یکدیگر وارد ریزش قیمتی شده اند به طوری که شرکت آمریکایی از قیمت 46.5 دلار به قیمت 6.15 دلار رسیده است و فولاد مبارکه از قیمت تعدیلی 216 تومان تا 90 تومان دچار نزول قیمتی شده است. به بیان دیگر شرکت آمریکایی 89 درصد و فولاد مبارکه 58 درصد دچار افت قیمتی شده اند. در روند صعودی که از اواخر سال 2015 آغاز شده تاکنون هر دو شرکت موفق به جبران 22-25 درصد از نزول خود شده اند که مجددا همگرایی قیمتی این دو شرکت را به رخ می کشد.

چشم انداز مثبت برای رشد قیمتی

تحلیل دو بعدی سهام شرکت U.S Steel (شکل 2)، حاکی از شروع روند صعودی قدرتمندی است که علائم تکنیکی موجود آلارم هایی مبنی بر ادامه رشد قیمت صادر می کنند. ریتم سهم نشان می دهد در صورت افزایش مجدد تقاضا قادر خواهد بود تا محدوده قیمتی حدود 36 دلار در گام نخست رشد قیمتی را تجربه کند که در این صورت 65 درصد از آخرین ریزش این سهم جبران خواهد شد. در این صورت با توجه به رفتار مشابه فولاد مبارکه با این سهم انتظار می رود فولاد مبارکه نیز در این گام موفق به جبران 65 درصد از سقوط قیمتی خود شود (یعنی افزایش قیمت فولاد مبارکه تا محدوده 180 تومان).

یکی از علائم صعودی مورد اشاره در نمودار قیمتی U.S Steel، تفاوت شتابِ جهشِ قیمتی در موج اخیر می باشد. با بررسی جهش های سهم در نمودار قیمتی مشخص می شود بیشترین شتاب در صعود در تاریخ سهم در موج اخیر اتفاق افتاده است به طوری که در مدت 6 ماه قیمت سهم حدود 360 درصد با رشد مواجه شده است. این جنس از روند تنها یکبار در آغاز ریزش در سال 2008 رخ داده که بعد از آن روند نزولی آغاز شده تا سال 2015 ادامه یافته است. بنابراین این گام افزایشی را نیز می توان به نشانه ی استارت روند صعودی ادامه دار تفسیر کرد.

نتیجه گیری:

  • همگرایی خوبی در سال های اخیر بین روند قیمتی سهام شرکت های فولاد مبارکه و U.S Steel برقرار بوده است که وقوع تحولات در هر یک می تواند در قیمت سهام دیگری نیز نمایان شود.
  • قیمت سهام فولاد مبارکه در کف تکنیکی خود قرار داشته و سرمایه گذاران می توانند با حد ضرر 110 تومانی وارد موقعیت خرید شوند.
  • سهام شرکت U.S Steel به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده فولاد جهان روند صعودی قدرتمندی را در اشل بلند مدت آغاز کرده و از دیدگاه تحلیل فوق این روند آلارم های تکنیکی خوبی را برای ادامه رشد قیمتی صادر می نماید.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: هادی پورحامدی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
تحلیل خوبی است و به واقیت نزدیک است. امید است با توجه به مشابهت های زیادی که این دو فولاد ساز دارند شاهد روندی صعودی و پر قدرت فولاد مبارکه و نیز سایر فولادی های کشور باشیم.
محبت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
یک زمانی گل سر سبد بازار فولاد. فملی. کگل و.و.و بود که متاسقانه در خواب خرسی فرو رفته اند و تمام سهامدارنش در ضرر میباشند شاید فریاد رسی باشد؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
افزایش قیمت سهام فولاد مبارکه اصفهان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
صادرات میلگرد به افغانستان و غنا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
خرید و ذوب آهن قزاضه و ضایعات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
آهن قراضه
ناشناس
GERMANY
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
عالی بود لذت برم