بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
این عرضه 10 درصدی سهام "آپ" در حالی امروز رقم می خورد که یکی از مهترین چالش ها و نگرانی های سرمایه گذاران و سهامداران از بابت احتمال بروز اختلال مجدد در سامانه معاملات بازار و یا سامانه معاملات برخط (آنلاین) می باشد؛ اتفاقی که در اکثر عرضه های اولیه قبلی قابل مشاهده بوده و حتی کار به جایی رسیده که مشکل قطع شدن سیستم معاملات برخط افزون بر زمان عرضه اولیه به کل معاملات بورس تسری پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۶۹۸۱۶
نویسنده :
کیوان فر

امروز 100 میلیون سهم شرکت آسان پرداخت کیش به عنوان پانصدمین شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت کشف قیمت برای اولین بار عرضه خواهد شد.

به گزارش بورس نیوز، این عرضه 10 درصدی سهام "آپ" در حالی امروز رقم می خورد که یکی از مهترین چالش ها و نگرانی های سرمایه گذاران و سهامداران از بابت احتمال بروز اختلال مجدد در سامانه معاملات بازار و یا سامانه معاملات برخط (آنلاین) می باشد؛ اتفاقی که در اکثر عرضه های اولیه قبلی قابل مشاهده بوده و حتی کار به جایی رسیده که مشکل قطع شدن سیستم معاملات برخط افزون بر زمان عرضه اولیه به کل معاملات بورس تسری پیدا کرده است.

بر این اساس در حالی حراج سهام برای اولین بار در بازار یکی از جذابیت های سرمایه گذاری در بورس محسوب می شود که به دفعات مشاهده شده که اختلال سامانه معاملاتی بی نظمی و سردرگمی را در اداره عرضه های اولیه در پی داشته است. اختلالی که گهگاه سهم بیشتری از کیک شیرین عرضه های اولیه را به افراد و گروه های نور چشمی اختصاص می دهد و در این میان سر سرمایه گذاران حقیقی و خرد است که تحت تأثیر اختلال در سامانه آنلاین کلاه می رود.

اختلالی که در نتیجه مشکلات ساختاری در برنامه نویسی سامانه های معاملاتی موجود مانند باگ ها و ایرادات و ضعف های مربوط به سرورهای شرکت های نرم افزاری پشتیبان و نیز زیر ساخت های ارتباطی، موجب بروز قطعی و عدم دسترسی سرمایه گذاران به خرید سهام می شود.

جالب اینکه تمام این مشکلات ساختاری در شرایطی به ویژه در زمان عرضه های اولیه رخ می دهد که معامله گران آنلاین همچنان از میزان کارمزدهای دریافتی بالا و عدم دریافت خدمات مناسب گلایه مندند.

آن هم در شرایطی که نسبت به سنوات گذشته میزان و ارزش معاملات بازار سهام با افزایش چشمگیری همراه بوده و کاهش کارمزد معامله گران آنلاین و سرویس دهی مناسب به آنها با ارایه سامانه های کاربردی و بدون ایرادات فعلی، بسیار در خور توجه و مورد انتظار است؛ چرا که تحقق این امر در کنار افزایش دفعات معاملاتی، به مردمی تر شدن بورس که یکی از اهداف و اولویت های اصلی بازار سرمایه است، منجر خواهد شد.

حال آنکه بروز اختلالات تکراری در سامانه معاملات به ویژه سامانه کاربری های آنلاین بی اعتمادی و اعتراض گسترده سرمایه گذاران را در پی دارد و نکته جالب اینکه در رابطه با این ایراد بزرگ نه مسئولین و متولیان بازار سرمایه مشکل را به گردن می گیرند، نه کارگزاری ها و نه حتی شرکت های نرم افزاری و در این رابطه هر یک با بهانه های مختلف توپ را به زمین دیگری می اندازند. حال آنکه تمام این ارکان از معاملات مشتریان خود درصد مشخصی بابت خدماتی که ارایه می دهند، کارمزد دریافت می کنند.

اینجاست که بایستی از همه مسئولان و متولیان امر درخواست کرد به منظور جلوگیری از بی اعتمادی بیشتر سهامداران و بدبینی آنها نسبت به بازار سرمایه، علت این نابه سامانی ها دقیقاً شناسایی شده و اقدامات جدی برای خرید یک سامانه به روز و کاربردی تر و یا حداقل رفع مشکل سامانه فعلی صورت گیرد تا حداقل در آینده و برای عرضه های در پیش رو از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری به عمل آید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
خدایی چه مملکت خوبی داریم.آقا هر هفته یه ماشین به دلخواه جایزه میدم به کسی بتونه جایی یا سازمانی رو معرفی کنه که بدون دردسر و بدون اذیت و بدون پیچوندن ارباب رجوع کار انجام میده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
کارگزاری ها که میگن عرضه آنلاین نداره! معلومه چه خبره؟
منو توپول
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
خجالت هم نمیکشن.
کارگزاریها کجا به مردم سهمیه میدهند. همین الان زنگ زدم کارگزاری بهمن میگه به هر کسی نمیدیم و اونهایی که گردش مالی بالایی دارن فقط تعلق میگیره.
اصلا چرا عرضه میکنید همه رو با کارگزاریها بین خودتون تقسیم کنید دیگه.
احسان
Netherlands
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
بورس نیوز عزیز مسئولین مشکل رو حل کردن دیگه! گفتن همشو یه جا میدیم به کارگزاری ها اونام بدن به نور چشمیا! بقیه هم برن سماق بمکن!
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
شاهكاری جدید از بی عدالتی در بورس :

حذف سهمیه معامله گران آنلاین در عرضه اولیه آپ

شركت های کارگزاری خیلی عدالت را رعایت میکنند که کل سهمیه آنلاین ها را حذف کردند و سهمیه کارگزاری ها را بیشتر کردند تا سهم زیادتری به خودشان و نور چشمی هایشان برسه . مگر کارگزاری ها میگذارنند سهمی به مشتریان حقیقی برسه

عوض اینكه سهمیه کارگزارن را حذف کنند تا خود مردم بتوانند به صورت مستقیم خرید کنند ماجرا برعكس شده
ناشناس
United States
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
این شیوه جدید و مسخره ای که در عرضه آپ قراراه اجرا بشه را پیگیری کنید
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
باید در باره فساد حاکم بر بورس و سودهای کلان عرضه های اولیه همچون هرمزگان نمایندگان وارد رسیدگی شوند. دهها کاربر از دیشب برای نمایندگان طرح شکایت و درخواست رسیدگی فرستاده اند. من خودم برای رئیس کمسیون اقتصادی مجلس شکایت از بورس و فساد حاکم بر اون فرستادم. خبرگزاری فارس هم اعلام همکاری کرده.
این عرضه باید متوقف بشه.
ناصر
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
عرضه اولیه دیگه به یک نمایشنامه کمدی یا شاید به یک تراژدی تبدیل شده است. بنظرم بهتره این دکان را تعطیل کنند! و اینهمه وقت خریداران را برای عرضه های بی ارزشی که بعد از یک هفته به زیر قیمت اولیه سقوط میکنند هدر ندهند. بکهنوج یکی ازین عرضه های مسخره بود!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
با این مدیریت سازمان بورس،
خدا داد به کارگزاری ها و فک فامیل هاشون.
ما هم که دستمون به هیچ جا نمیرسه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
مدت هاست که کسی قصد فحاشی به طرف مقابلش را دارد . میگوید برو ای کارگزار !!. گویا برخی از این قشر شریف حتی به پرسنل خود هم رحم نکردن و چیزی تخصیص ندادن . وقاحت در حد کارکزارررررررررر
یکی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
قابل توجه همه رانتخواران نامحترم... ما به هیچ عنوان راضی نیستیم روز قیامت جلوتون رو میگیریم... در ضمن از مسئولین و کسایی (سازمان بوققققق) که خواسته یا ناخواسته باعث ایجاد رانت میشوند هم نمیگذریم چون به هرحال حق ضایع شده است و ما از حق خود نمیگذریم!!! هیچ کسی هم نمیتواند منکر تضییع حق شود!!!
منصور
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
من خانوادم با چهار کد معاملاتی با توجه به دو عرضه اولیه حتی یک سهم توسط کارگزاری مفید خرید نشد .