بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
انتقاد یک کارگزار بورس از عملکرد متولیان بازار سرمایه:

توقف طولانی مدت نمادها و عیب بزرگ بورس/ شرکت ها مسئول نشر اطلاعات هستند

متأسفانه در بازار سرمایه کشورمان شاهد آن هستیم که به دلیل اینکه سازمان بورس در خصوص افشای اطلاعات قانع نشده به تشخیص آنها قابل انتشار نیست و به همین بهانه نماد معاملاتی شرکت متوقف باقی می ماند. عملکرد این چنین متولیان بازار سرمایه سبب شده تا در شرایط فعلی تعداد بسیار زیادی از نماد معاملاتی شرکت ها متوقف باقی بماند.
کد خبر : ۱۶۹۸۱۷
نویسنده :
جمشیدی

متولیان بازار سرمایه در حالی به دفعات زیاد در مصاحبه ها و اظهارات خود از وعده بسته بودن نماد معاملاتی شرکت ها حداکثر تا یک هفته سخن گفته اند که در شرایط فعلی شاهد توقف طولانی مدت نماد بسیاری از شرکت ها و عدم تعیین تکلیف وضعیت آنها در بازار سرمایه هستیم. پدیده ای که سبب بلوکه شدن سرمایه سهامداران این مجموعه ها و نگرانی آنها شده است.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده با انتقاد از عملکرد مدیران و مقامات مسئول در خصوص توقف و بازگشایی معاملات و نیز افشای اطلاعات در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نهاد ناظر متولی انتقال و افشاء اطلاعات در بازار سرمایه کشورمان است، حال آنکه در دستور العمل ها و قوانین بازار سرمایه که متأسفانه اجرایی نمی شود، عنوان شده که مسئولیت تهیه، انتشار و در اختیار گذاشتن اطلاعات برای سرمایه گذاران با نهادهای مالی و شرکت ها است.

همچنین بررسی بورس های سایر کشورها همچون آلمان حاکی از آن است که در صورت مشاهده نوسانات قیمتی قابل توجه در جریان معاملات روزانه، تمامی معاملات سهام شرکت مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص گردد که آیا داد و ستد سهام با استفاده از اطلاعات نهانی یا قبل از انتشار اطلاعات انجام شده است یا خیر.

فردین آقابزرگی افزود: متأسفانه در بازار سرمایه کشورمان شاهد آن هستیم که به دلیل اینکه سازمان بورس در خصوص افشای اطلاعات قانع نشده به تشخیص آنها قابل انتشار نیست و به همین بهانه نماد معاملاتی شرکت متوقف باقی می ماند. عملکرد این چنین متولیان بازار سرمایه سبب شده تا در شرایط فعلی تعداد بسیار زیادی از نماد معاملاتی شرکت ها متوقف باقی بماند. این در حالی است که توقف طولانی مدت نماد نظام عرضه و تقاضا در بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می دهد و به ناچار تعدادی از سرمایه گذاران از مدار خرید و فروش خارج می شوند و این موضوع سبب کمبود گردش نقدینگی در پرتفوی سهامداران خواهد شد و در نهایت فشار مالی را بر آنها تحمیل می کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه توقف نماد معاملات شرکت ها بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران موثر واقع می شود، در این خصوص اظهار داشت: نهاد ناظر تنها می بایست کنترل کننده باشد و مسئولیت اجرا و یا سیستم افشای اطلاعات بر عهده آن نیست، متأسفانه در کشورمان اجرا کننده و انتشار دهنده سازمان بورس است که این موضوع مغایر با رویه های مقبول حتی در کشورهای دیگر است. چرا که طبق قوانین کشورمان هم شرکت توکن دارد و وظیفه آن انتشار اطلاعات می باشد. حال آنکه این اطلاعات در گلوگاهی همچون سازمان بورس مورد بررسی قرار می گیرد و در پی آن مشاهده می کنیم که در بسیاری از مواقع نه تنها اطلاعات با تأخیر افشاء می شود بلکه این موضوع به توقف نماد معاملاتی منجر می شود که این موضوع عیب بزرگی برای بازار سرمایه ما تلقی می شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده با تأکید بر اینکه می بایست در راستای تجربه جهانی حرکت کنیم، ادامه داد: اگر بورس کشورمان تجربه 50-60 ساله دارد، سایر بورس ها در جهان تجربه بسیار بیشتری دارند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که بورس های دنیا در حال حرکت به سمت کارا شدن هستند. از این رو لازم به نظر می رسد تا مدیران و مقامات مسئول در بازار سرمایه از بورس های کشورهای خارجی بازدید کنند و از تجربیات مدیران بنام آنها استفاده نمایند.

آقا بزرگی در خاتمه گفت: در شرایط فعلی سازمان بورس به اندازه ای درگیر کارها و مسائل اجرایی شده که به نظر می رسد رسالت اصلی خود را به دست فراموشی سپرده است. این در حالی است که مسائل اجرایی در حوزه مسئولیت و تعهدات نهاد ناظر نیست و نبایستی شرایط بگونه ای باشد که سازمان بورس خود وضع کننده قانون باشد و در عین حال اجرای قوانین و قضاوت را نیز بر عهده بگیرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
هدف بورس فقط حفظ شاخص هست به هر طریق ممکن ولو با بسته نگه داشتن یک سهم که با بازگشایی موجب منفی شدن رشد شاخص بشو ویا بالعکس بازگشایی سهمی که موجب سبز شدن شاخص میشود در روزهای مبادا جهت جلوگیری از افت شدیدتر.این شده حال و روز ما.نماد بانک ملت چند ماه هست بسته شده. باید به این آقایان گفت عزیزم ما به ضرر هم راضی شدیم فقط این نماد رو باز کنید تا پولمون رو در بیارم.لطفا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
نظارت سازمان بورس در خصوص صورت مالي بانك ها چه خاصيتي داشت؟ سهامدار بر اساس اطلاعات منتشر شده( كه از فيلترهاي سازمان گذشته بود) اقدام به خريد سهام بانك ملت قبل از بسته شدن نماد به قيمت 240 تومان كرده است. بعد از بسته شدن نماد تازه عزيزان بانك مركزي بيدار شده اند كه بايد فلان تغيير را در صورت هاي مالي بدهيد! سهامدار چه گناهي دارد كه بايد ضرر اين تغيير را بدهد و سازمان بورس و شركت بورس چه مسووليتي دارند؟ آيا آنها نيز توبيخ ميشوند يا فقط سهامدار خرد بدبخت بايد جوابگو باشد؟
بدبخت ورشکسته
ROMANIA
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
سلام . برای ارفعح به شرکت زنگ میزنیم ک حراج کنن و پول مارو بدن و میگن نمیکنیم سازمان بورس هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه . به کی بگیم گیر غافله دزدان افتادیم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
واقعاً ارفع «گُل» گفته! نماد «فایرا» بیشتر از یکساله که بسته شده، و قبل از اونم برای نپرداختن سود مصوبه مجمعشون،‌چه حیله‌ها که نزدند! و سازمان بورس و نهاد ناظرش هیچ ... نکرد!! اینها فقط یک عده حقوق بگیر (نجومی) هستند که فقط بفکر صندلی خودشانند و نه چیز دیگری!!
سهامدار
NETHERLANDS
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
بورس نیاز به یک خانه تکانی بزرگ دارد.
به قول شهرام جزایری باید اتوبوسی مدیران آن را تغییر داد.
الان چرا پول مردم در سهام بانکی , شپلی , کنتور , کگاز , مرقام و ... ماه ها است خوابیده و سازمان بورس برای راحتی خود نهادها را باز نمی کند ؟
حداقل یک شفاف سازی هم نمی کند که آقایان و خانم ها ما به این دلیل فلان نماد را بسته ایم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
الان 3ماهه سهام بانک هاروبستن وپول مردم روبلوکه کردن دعوای بانک مرکزی وبانکها چه ربطی به سهام دارخرد داره .اگه مشکلی هست یه مهلت چن ماهه به بانکها بدن نمادها روباز کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
چرا بانک گردشگری رو نام نمیبرین که ۵ماهه نمادش بسته.خداوکیلی با 100درصد تعدیل منفی ما راضی هستیم .نمادو باز کنید پولمون بردارین بریم پشت سرمونم نگاه نمیکنیم.