بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
مدرس علوم بانکداری بررسی کرد:

وضعیت بانک ها پس از اصلاح صورت های مالی

در صورتیکه بخواهیم ساختار مالی بانک ها اصلاح شود می بایست دستورالعمل بانک مرکزی اجرا شود. چرا که تسهیلاتی که بسیاری از بانک ها به مشتریان خود اعطا کرده اند، غیر قابل وصول است و این مجموعه ها در سنوات گذشته به درستی ذخیره نگرفته اند.
کد خبر : ۱۶۹۸۲۰
نویسنده :
جمشیدی

مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری نامه ای شامل هفت بند به مدیرعامل بانک تجارت ارسال نمود که طی آن می بایست بانک مذکور اصلاحاتی همچون برگشت در خصوص مطالبات، کسری ذخائر مطالبات مشکوک الوصول، کسری ذخائر بازنشستگی کارکنان و ... در صورت های مالی خود اعمال کند و نتایج را از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم برساند. همچنین این بانک موظف شده تا صورت های مالی حسابرسی شده را پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران سال مالی 94 به مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری ارسال نماید. این موضوع در حالی در آستانه برگزاری مجمع عمومی "وتجارت" مطرح گردیده که بررسی برخی از تحلیلگران حاکی از آن است که بانک مذکور پس از اعمال اصلاحات در صورت های مالی خود سود 132 ریالی را به زیان 660 ریالی تبدیل خواهد کرد و تعدیل منفی قابل توجهی را اعلام می نماید. حال باید دید که به صورت واقعی و پس از اجرایی شدن دستور مذکور وضعیت سودآوری بانک تجارت و سایر هم گروهی های آن چگونه خواهد شد؟

در همین ارتباط، مدرس علوم بانکداری در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در صورتیکه بخواهیم ساختار مالی بانک ها اصلاح شود می بایست دستورالعمل بانک مرکزی اجرا شود. چرا که تسهیلاتی که بسیاری از بانک ها به مشتریان خود اعطا کرده اند، غیر قابل وصول است و این مجموعه ها در سنوات گذشته به درستی ذخیره نگرفته اند.

به طوریکه می توان گفت بسیاری از بانک ها سود ده نیستند و سود برآوردی آنها و نیز سود نقد تقسیمی در مجامع آنها واهی می باشد.

شعبانی افزود: در شرایط فعلی بانک ها می بایست به سمتی حرکت کنند تا ذخائر و کفایت سرمایه به اندازه کافی در صورت های مالی خود لحاظ کنند و اگرچه این موضوع سبب می شود که سود بانک ها به زیان تبدیل شود، اما موجب شفافیت اطلاعات و صورت های مالی بانک ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به دلیل عدم شفافیت مالی بانک ها، تمایل به گشایش و گسترش ارتباطات مالی خود با کشورمان ندارند، در این خصوص گفت: در شرایط فعلی علیرغم رفع تحریم ها و اجرای طرح برجام شاهد آن هستیم که روابط مالی بین المللی کشورمان گسترش نیافته که در این امر عدم شفافیت اطلاعات مالی بانک ها نقش بسیار مهمی دارد و به همین دلیل کارگزاری های کشورهای خارجی اظهار داشته اند که بانک ها می بایست اطلاعات مالی خود را در قالب فرم های استاندارد مورد تأیید آنها تدوین و ارائه کنند. در همین راستا بانک مرکزی این موضوع را به بانک ها ابلاغ نموده و برگزاری مجامع عمومی آنها را منوط به اجرای این امر دانسته است.

مدرس علوم بانکداری در خصوص اثرات اصلاح صورت های مالی بانک ها بر روند قیمت سهام آنها گفت: به طور قطع این موضوع کلیه بانک ها را حتی می توان گفت بانک های خصوصی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. آن هم در شرایطی که ارزش روز سهام بانک ها به قیمت اسمی نزدیک است و حتی بانک پاسارگاد به عنوان بانک خصوصی که از فناوری روز دنیا برخوردار است ارزش روز سهام آن چندان مناسب نیست.

اما می توان گفت اگرچه اصلاح صورت های مالی بانک ها سبب می شود تا طی سال جاری زیان محقق سازند، اما طی سال های آتی به سود دست خواهند یافت و سهامداران می توانند سهام شرکتی با وضعیت بنیادی مناسب را خریداری کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
با سلام زیان سهامداران را جه کسی می دهد.
علی شاه
GERMANY
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
هر روز به طریقی و با بهانه ای سرمایه ی این مردم بی گناه بی دفاع رو چپاول کنید

معنای دیدگاه بلند مدت در بورس دقیقا همینه. جایی برای بازی با سرمایه و اعصاب و آبروی مردمی که رانت ندارند و دستشان به جایی بند نیست.

کارمان به جایی رسیده که این آقا میگه :
(تسهیلاتی که بسیاری از بانک ها به مشتریان خود اعطا کرده اند، غیر قابل وصول است)

من اگه 50 هزار تومان وام بگیرم ، بانک اگه 3 ماه دیر کنم ، فرش زیر پام رو هم میکشه و میبره ،، این پولها را کی برده که غیر قابل وصوله ؟؟

خجالت آوره
از ماست که بر ماست
وقتی همه ی ذهن و وقتمون صرف فحش دادن به دنیاست ، خب دیگه فرصتی برای رسیدگی به این دزدیهای آشکار نیست.
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
این به این معنی است که سود سهام و اصل سرمایه سهامداران را بانکها بالا کشیدند و در قالب حقوقهای نجومی به مدیرانشان و ارائه تسهیلات غیر قابل برگشت و بخور و بالا بکش و ببر به آنها و آقازاده های سفارشی هپولی کردند رفت؟!! این همان کاری است که زنگنه با سهامداران پالایشی کرد!! اگه اسم این کار غارت سرمایه های مردم در روز روشن و در قالب قانونهای من درآوردی این دولت و تیم اقتصادیش نیست پس اسمش چیست؟!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
فکر کنید بانک ملت و تجارت و صادرات زیان سنگین اعلام کنند. پیامد این اقدام چه خواهد بود:
1- هجوم مردم به بانکها برای دریافت سپردها از بانکهای ورشکسته(نظیر آنچه در آمریکا و اروپا رخ داد).
2-بی اعتمادی مردم به سایر بانکها و تبعات اجتماعی ناشی از عدم پرداخت سپرده های مردم.
3- کاهش شدید شاخص بورس

4- افزایش ارز و سکه وطلا و زمین و مسکن
5- و ...

آقایی که اسم خود را کارشناس گذاشتی آیا به این پیامدها توجهی داری.
مرد حسابی کدام بانک یا شرکت خارجی حاضر است با یک بانک زیانده و ورشکسته ارتباط برقرار کند ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
باسلام اگر دولت بدهی کلان خود به بانک را بدهد سود حاصل است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
دولت رسما اعلام کرده قصد داره تا پایان سال 96تمام بدهی خودشو به نظام بانکی پرداخت کنه و در گام اول قراره طبق اصلاحیه بودجه تا دو ماه آینده بخشی از بدهی رو پرداخت کنه که سهم بانک تجارت 3500میلیارد تومنه
حالا بعد از اینکه دولت مطالبات بانکها رو تسویه کرد همه این ذخائر آزاد میشه و بعنوان تعدیل مثبت میاد تو حسابها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
اقزاده ها میدزدن مردم باید تاوان و ضرر بدن.
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
این به این معنی است که سود سهام و اصل سرمایه سهامداران را بانکها بالا کشیدند و در قالب حقوقهای نجومی به مدیرانشان و ارائه تسهیلات غیر قابل برگشت و بخور و بالا بکش و ببر به آنها و آقازاده های سفارشی هپولی کردند رفت؟!! این همان کاری است که زنگنه با سهامداران پالایشی کرد!! اگه اسم این کار غارت سرمایه های مردم در روز روشن و در قالب قانونهای من درآوردی این دولت و تیم اقتصادیش نیست پس اسمش چیست؟!!
سردار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
اخه بانک مرکزی 12 ماه سال کجا بود که بخشنامه ها شو میذاره دقیقا" زمان برگزاری مجامع اعلام می کنه . آقا سازمان یه قانون بذاره مبنی بر اینکه از زمان پایان سال مالی (پایان اسفند) تا زمان برگزاری مجمع هیچ بخشنامه و یا دستورالعملی نمی تواند سال مالی مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد و آن دستور العمل رای سال مالی بعد اعمال گردد.در اینصورت تکلیف سهامار مشخص است و همه مسئولیت با خود سهامدار می باشد. این چه وضعی سهام یک شرکت آلان دقیقا 3 ماهه بسته است و معلوم نیست کی می خواهد باز شود؟خدا داند!!!!
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
این به این معنی است که سود سهام و اصل سرمایه سهامداران را بانکها بالا کشیدند و در قالب حقوقهای نجومی به مدیرانشان و ارائه تسهیلات غیر قابل برگشت و بخور و بالا بکش و ببر به آنها و آقازاده های سفارشی هپولی کردند رفت؟!!اگه اسم این کار غارت سرمایه های مردم در روز روشن و در قالب قانونهای من درآوردی این دولت و تیم اقتصادیش نیست پس اسمش چیست؟!!
آگاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
تسهیلاتی که بانکها به مشتریان خاص اعطا کردنندوقابل وصول نیست مشکل اصلی مملکت واقتصاد نمیباوشد مشکل اصلی اجرا کنسرت هاوبازی فوتبال در روزهای سوگواریست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
تاوان اختلاس 3700 ميلياردي اطرافيان رستگار سرخه اي مدير عامل معزول بانك ملت ، و دوست نزديك حسين فريدون ، برادر تني رييس جمهور روحاني ، را سهامدار بدبخت بايد بدهد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
بانک گردشگری 5ماهه نمادش بسته.مسولین بورس در خواب خرگوشی.پس شما تو بورس چکاره اید.
اراک بورس
-
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کیسه ای دوخته شده برای پول مردم حال یکی عقل میکنه وارد این کیسه به کیسه بازیها نمیشه یکی مثل من پولم را ریخته ام توی کیسه بورس و حقوقیهای آن وشش سال است توی آن کیسه سوراخ بدنبال پولم میگردم