بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
اوج بي تدبيري مديران بورسي داد سرمايه گذاران را در آورد!

بازگشت رانت به كارگزاري ها / روش ناعادلانه بورس براي عرضه هاي اوليه

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآيند عرضه اوليه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشيه هاي فراواني در بورس تهران همراه شد.
کد خبر : ۱۶۹۸۷۷
نویسنده :
کیوان فر

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآيند عرضه اوليه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشيه هاي فراواني در بورس تهران همراه شد.

به گزارش بورس نيوز، در حالی ديروز 10 درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین به عنوان پانصدمين شرکت بورسی کشف قیمت شد که از تعداد 100 میلیون سهم "آپ"، 40 میلیون سهم به کارکنان این شرکت تعلق گرفت و بقیه این سهام نیز تنها از طريق کارگزاران قابل معامله شد. بطوريكه در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام شد که هر کارگزاری موظف هست 25 درصد از سهمیه خود را براساس سفارش خرید مشتریان به کاربران آنلاین تخصیص دهد.

تصميمي كه به گفته مدير عامل شركت بورس براي تخصيص سهام شركت هاي تازه وارد به روش ثبت سفارش روشي جديد در فرآيند عرضه اوليه يك سهم گرفته شده كه براي اولين بار در نماد "آپ" به اجرا در آمده و با موافقت سازمان بورس از حدود دو ماه آينده در ساير عرضه ها نيز به كار گرفته خواهد شد.

اما به گفته قاليباف اصل در حالي برنامه بورس، افزایش انصاف و عدالت در رویه های عرضه اوليه سهام بوده و روش جدید هر چند کامل و تمام و مطلق نیست، اما موجب بهینه شدن روال معمول خواهد شد كه اين نحوه عرضه و تخصيص سهام در اولين آزمايش خود اعتراضات فراواني را به همراه داشت كه در اين گزارش به برخي از آنها اشاره مي كنيم.

نكته اصلي اينكه بسياري از كاربران آنلاين روش مذكور را ناعادلانه خواندند و آن را در راستاي افزايش رانت بازي ها در شركت هاي كارگزاري دانستند.

ضمن اينكه اكثر فعالان بازار در پي اين عرضه اوليه با روش جديد معتقدند عرضه هاي اوليه عمدتاً براي جذب سرمايه گذاران خرد است تا به واسطه امكان كسب بازدهي، افراد بيشتر به سرمايه گذاري در بورس تشويق شوند. حال آنكه با اين روش و بي تدبيري مسئولين امر، عملاً اين امكان از آنها سلب شد تا از اين پس عمده سهام تازه وارد جذاب براي خريد، سهم نورچشمي ها و مشتريان خاص كارگزاري ها شود.

حال آنكه به گفته بسياري از فعالان بازار در اغلب عرضه هاي اوليه اخير همگي موفق به خريد سهام شده بودند؛ آن هم با وجود همان هسته خراب و مشکلاتی که بارها و بارها در فرآيند كشف قيمت سهم مشاهده شده بود.

ضمن اينكه، به گفته مدير عامل شركت بورس اين روش جديد در حالي از اين پس در جريان عرضه هاي اوليه به كار گرفته خواهد شد كه بسياري نسبت به نحوه و تعداد سهام تخصيص يافته از سوي كارگزاري ها اعتراض داشتند و مابقي نيز در خصوص عدم پاسخگويي كارگزاران خود شكايت داشتند.

بدين ترتيب این روش عرضه اوليه در حالي داد سهامداران را درآورد كه هر شركت كارگزاري تعداد متفاوتي از سهم را نسبت به ديگر كارگزاري ها براي تخصيص به مشتريانش اعلام كرده است. بطوريكه در حالي پيغام ناظر بازار حداكثر سهميه هر كد معاملاتي را هزار سهم اعلام كرده بود كه برخي كارگزاري ها تعداد 100 و يا 200 سهم را به مشتريان خود اطلاع رساني كردند و كارگزار ديگري به هر مشتري خود پيامي مبني بر امكان تخصيص حداكثر 500 سهم را ارسال كرد.

اما نكته جالب قضيه آنجايي است كه مديرعامل شركت بورس علت تغيير رويه عرضه هاي اوليه را ناشي از قطعي اينترنت كاربران آنلاين عنوان مي كند كه به گفته وي افزايش ناگهاني حجم سفارش هاي خريد و فروش و قطعي هاي مكرر اينترنت آنلاين ها مشكل اصلي در عرضه هاي اوليه است. اما بايستي گفت آقاي مدير سرويس اينترنت مشتريان هيچ ارتباطي به سامانه معاملات بورس و كاربري هاي آنلاين ندارد؛ بلكه مشكل از جاي ديگر آب ميخورد.

علاوه بر اين موارد، تحت تأثير سردرگمي هاي به وجود آمده براي سرمايه گذاران در اين روش جديد، همه فعالان بازار با وجود قطعي هاي مكرر هسته معاملات و اختلال در ارسال سفارش هاي خود و گهگاه عدم ثبت آن تحت تأثير مشكلات موجود در سامانه معاملات، خواهان روش قبلي بودند. چراكه حداقل در روش قبلي آنلاين ها به صورت مستقيم مي توانستند اقدام به خريد سهم طبق سهميه اعلامي از سوي نهاد ناظر بازار كنند. حال آنكه در اين عرضه 25 درصد از كل سهام عرضه شده توسط كارگزاري ها به آنلاين ها اختصاص خواهد يافت كه در چگونگي آن و احتمال پايمالي عدالت شبهات بسياري وجود دارد و دسترسي معامله گران آنلاين را بيش از پيش محدود مي سازد. با اين ادعا كه فعالان بازار معتقدند اين روش عرضه اوليه تنها به نفع خيل كارگزاران است و بس!

اما اوج اين بي تدبيري در جايي مشاهده شد كه نه تنها دست آنلاين ها از خريد اين سهم در فرآيند كشف قيمت به صورت مستقيم بي نتيجه ماند كه در بخش اطلاع رساني ها هم در اين زمينه بسيار ضعيف عمل شد. بطوريكه چند ساعتي قبل از عرضه اوليه اعلام شد كه سرمايه گذاران متقاضي خريد سهم مي توانند سفارش خود را از طريق كد آفلاين ثبت كنند و همين امر بسياري از سرمايه گذاران را سردرگم كرد.

از اين رو به نظر مي رسد مسئولان بازار سرمايه به جاي حل مشكل مربوط به هسته معاملاتي، تنها صورت مسئله را پاك كرده اند و با روش مذكور از اين پس تمام مشكل را به گردن كارگزاري ها مي اندازند.

بر اين اساس بايستي پرسيد، آيا واقعاً معناي رعايت عدالت و حمايت از سهامدار حقيقي و خرد همين است كه ديروز در جريان عرضه اوليه "آپ" ديديم؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
شاهپور که از همه شاپپور تره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
بالاخره دولت راستگویان و درستکاران داره به انتخابات نزدیک میشه باید خرج تبلیغاتشو در بیاره یا نه !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
چرا رای گیری نمیکنی بورس نیوز واون در اختیار سازمان قرار نمیدی البته بدون رای هم معلومه هیچ کس این روش رو قبول نداره من تو کارگزاری کار کردم ودیدم که چقدر عدالت وانصاف رو برای مشتریان درنظر گرفتن اگه بخوان این روش مسخره رو پیاده کنن همون بهتر بگن به آنلاینی ها سهم ندین ونوش جان مدیران وکارگزاری ها بچسبه گوشت شه تو تنشون وایشاا
محمد
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
اینا خودشون با رانت مسئول شدن حالا چرا باید از ایجاد رانت بدشون بیاد و باهاش مبارزه کنند؟!
محمد
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
عدالت چه معنی میده از نظر شما ؟
اونهایی که دیر آمدن و زود میخوان برن ؟
کسی که سهمیه 100 هزار تومانی آنلاین براش جذابه معلومه تازه اومده تو بورس و یا کارش چیز دیگه س و آمده که عرضه اولیه بگیره !!!
منظورت از نور چشمی مدیران کارگزاری همون فعالان اصلی بازار سرمایه است ؟
کسی که هر روز در بازار حضور داره و داره میجنگه باید هم نور چشم مدیر کارگزاری باشه
نه اونی که اومده فقط عرضه بخره و بره !!!!
به نظر من روش تخصیص عرضه اولیه از طریق آنلاین تنها دادن رانت به غیر حرفه ای های بازار از جیب بازیگران اصلی بازاره و مطمینا بهترین مرجع برای تشخیص حرفه ای ها از غیر حرفه ای ها همون مدیران کارگزاری هستند .
ناشناس
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
نور چشمی اگه فعال بازار بود ناراحت کننده نبود نورچشمی تو کارگزاری یعنی مدیراش وفک وفامیلاش، عدالت هم کلمه ای بیگانست پارسیش میشه داد که داد آنلاین هم به جایی نمیرسه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
مردم را چي فرض كردن؟! بعد از اتمام عرضه و در ساعت 14 تازه قاليباف مياد روش جديد را معرفي ميكنه! كجاست شفافيت؟ كجاست پاسخگويي؟ چرا پشتر اطلاع رساني نكرديد؟ همه ميدانند كه اين روش را همين امروز و به دليل نگراني از مشكل سامانه معاملات طراحي كرديد بدون توجه به نواقص آن! چه عجله اي براي عرضه اوليه بود؟ ميتوانستيد ابتدا اطلاع رساني كنيد و با فاصله زماني مناسب عرضه كنيد تا سرمايه گذاران سرگردان نشوند. واقعا كه شورشو درآورديد. شوراي بورس كجاست؟ سازمان بازرسي كجاست؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
خیلی هم خوبه این روش عرضه اولیه!
بورس نیوز گیرت نیومده گیر دادی به شاپورخان!
امير
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
تقصير خودماست كه پول بي زبان خودرا در بورس سرمايه گذاري مي كنيم اگر در ملك وآپارتمان وسكه سرمايه گذاري ميكرديم الان سرمايمون صد برابر شده بود
ehsan
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
کاملا منظور از عدالت در تخصیص عرضه اولیه رو فهمیدیم!!! من با کارگزاری فیروزه اسیا کار میکنم که کاملا باند بازی هستش و به من 300 تا اختصاص داد بعد دوستم که با کارگزاری بانک صادرات هست و کارکردش 20 درصد من نیست 1000 تا گرفته واقعا متاسفم برای سازمان که این حداقل تعداد رو هم میده دست کارگزاری تا خودشون زحمت حیف و میلشو بکشن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
فقط به افرادی که گردش حساب میلیاردی داشتن تخصیص دادن
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
جالب اینه که هیچ نهادی هم پاسخگوی عمل مسولین بورس و کارگزاری ها نیست! یاد این جمله ی معروف میافتم که میگه:
اینجا ایرانه.
منو توپول
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کارگزاری بهمن یوزرهای اینترنتی کاربران را در اقدامی انتحاری مسدود کرده و تازه یادشون افتاده از کاربران مجددا مدارک بگیرن و احراز هویت بشوند. خجالت هم خوبه
علی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
"بورس نیوز" حتما تو هم نتواتستی سهم رو بخری که دادت دراومده

اگه سهم گیرت می امد شاید تو هم سکوت میکردی یک سی چهل میلیونی سود میکردی و حالشو میبردی
ali
United States
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
یعنی همه معطل این 100 هزار تومان بودین؟؟؟!!!
ناشناس
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
وقتی نورچشمی ها معطل بودن چرا بقیه نباشن.برا همه مهمه حقشون رو به کسی دیگه ندن.
احسان
Netherlands
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
بورس نیوز عزیز عاجزانه تقاضا دارم در مورد این شیوه ی جدید عرضه های اولیه یه نظر سنجی تو سایتت قرار بدی تا معلوم شه چند نفر با مسئولین موافقن!:)
محمد
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
ما که نه قبلا میتونستیم خرید کنیم نه حالا......کلا عرضه اولیه ها مال یک افراد خاصیه.....کارگزاری ها هم اینقدر آشنا و دوست و رفیق دارند که دیگه چیزیش به ما نمیماسه.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
اساس بورس تهران روی رانت استوار شده و درست شدنی نیست
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
خیلی کار بدی کردن احتمالا میرن جهنم.
ناشناس
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
حالا چندتا سهم بهت دادن
مهدی خاماچی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
به نظرم روش قبلی خیلی بهتر بود اگه نمیتونستی بخری هم آدم زیاد ناراحت نمیشد چون یه نوع رقابت برای خرید بود ولی الان همه چی دست کارگزاراست به هرکی دوست داشتن اختصاص میدن
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
امروز میانگین فروش حقیقی بالای 4000 سهم بود. این یعنی رعایت انصاف!
البته در میان 154 نفر فروشنده عده ایی 200 تایی بودند ولی عده ایی هم بالای 20000 تا داشتند و از حولشون به همین 5% رضایت دادن. اسم این مملکت باید میشد کشور انصاف!
الان اون قالیباف که گفته به هر نفر حداکثر 1000 سهم کجاس بیاد رسیدگی کنه؟
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
احمد خاتمی ورود کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
این روش عادلانه نیست و رئیس سازمان بورس به جای پاسخگویی و رفع مشکل هسته معاملات دارد فرافکنی میکند//
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
معلوم می شه در عمل همه مسئولین دولتی مخالف FATF هستند ولی ظاهرا اونهم به خاطر منافع شخصی و گروهی خودشون دم از شفاف سازی می زنند.
محمود
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
به امید صبح روشن ما راحرکت دادند و در ظلمت شب به هلاکت رساندن مولانا صبح کاذب صد هزاران کاروان داد بر باد هلاکت ای جوان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
بابا چه چیز این مملکت درسته که این دومیش باشه؟
اینجا ایران است و هرج و مرج
علی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
عدالت کجا بود تو این مملکت
محمد
United Kingdom
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
به گفته مدير عامل شركت بورس اين روش جديد عادلانه است پس چرا 1عدد سهام به من ضرر دیده تعلق نگرفت این دروغها دیگر خریداری ندارد
444
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
ما با كارگزاري سرمايه و دانش 10 سال بيشتر كار مي كنم هيچي بهم ندادن
امینی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
دو گروه خودروی وبانکی وساختمانیها که همه ورشکسته اند وقتی لیدر بورس می شوند از این بورس چه نتیجه باید گرفت اینهارا هم مثل بانکیها ببندند مردم کم ضررکنند
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
بورس بهگزین حتی یک سهم را هم تقسیم نکرد و هیچ پاسخی نداد. در حالیکه می گفتند باید پولتان واریز شده باشد و تقاضا را فقط بصورت کتبی و حضوری دریافت کردنند. خود من به همراه دو دوستم اولین نفری بودم که تقاضا را با مراجعه حضوری ثبت کردیم که به هیچ کدام حتی یک سهم هم اختصاص ندادند. تا عدل و انصاف سازمان بورس را معنا کنند.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
لطفا از تکنار گزارشی تحلیلی قرار بدید افزایش ظرفیت های سنگینی مجتمع مس تکنار داده ممنون
ادریس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کارگزاری آبان بدون اینکه من اطلاع داشته باشم به من 1000تا داده .
سهامدار پدیده
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
به من فقط 100 سهم آپ رسیده!
در حالیکه گردش میلیونی دارم ، بقیه تو حلقوم کارگزاری و بورس رانت خواره.....
اینقدر از پدیده بد گفتی که به حالت تعطیل دراومد،بورس بورسی که میگفتین همین بود!!!!!!!1
صد شرف به سهام پدیده....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
اقا برای 1000دونه سهم این همه داد وبی داد !!!!!!!!ما بانکی ها نقره داغ شدیم ماچه بگوییم !!!!!!!
هموطن
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
خرید توسط کارگزاری مزخرف بود.
بخاطر خرید غیرمستقیم ما مجبور شدیم بخاطر سود چندرغاز مسافتی را برای امضای برگه سهم آپ به کارگزاری مراجعه کنیم. بخاطر آپ حتما باید یک برگه از کارگزاری را انضا میکردیم آن هم از راه دور باید می اومدیم. در هر صورت روش خرید مزخرف بود.
رامين
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
كارگزاري فارابي واقعا شوررشو در آورده چه از طريق ثبت نام وچه از طريق آنلاين به من كه 10 سال سابقه معامله دارم هيچوقت سهم عرضه اوليه نميدهد
آرتین
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
دوستان کسی از زمان بازگشایی نماد مپنا اطلاع ندارد؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
بورس هم شده مثل کنکور ، که یه عده کیسه دوختن برای سبدگردانی و آموزش و ... و برای این که بازارشون گرم شه هر کاری میکنن سهامدارا خصوصا تازه واردا بترسن که در نتیجه کل شاخص رو خراب میکنن .
چرا باید ثانیه های اول معاملات ، حجم میلیونی خرید باشه در کمترین قیمت و هسته معاملت هنگ بشه و نتونی سفارش ثبت کنی ؟ چرا نظارتی نیست ؟ این بهترین فرصت برای اقتصاد ماست ولی متأسفانه دلالی و رانت از یه جا به جای دیگه کوچ می کنه. بیایید با رونق بورس و همت همگانی چرخه تولید را حرکت بدیم .