بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
در پی برخورد سلیقه ای متولیان بورس پیرامون شفاف سازی معاملات:

چرا رضایت سهامداران موجب نارضایتی مدیران می شود؟

ارسال نامه شفاف سازی شرکت های بورسی روی سامانه کدال در خصوص آخرین تغییرات رخ داده در وضعیت شرکت یکی از فاکتورهایی است که در زمان افت و خیز ارزش سهام شرکت موثر واقع می شود و همواره این امر در راستای ایجاد شفافیت در بازار سرمایه تدوین شده است.
کد خبر : ۱۶۹۹۳۱
نویسنده :
جمشیدی

شفافیت اطلاعاتی در بورس یکی از موارد مهم و اثر گذار بر رفتار سرمایه گذاران و سهامداران است و یکی از اهداف اصلی متولیان بازار سرمایه نیل به این هدف بنا نهاده شده است. حال آنکه عملکرد مدیران ارشد این سازمان در نحوه اجرای این امر چندان مورد قبول اهالی بازار سرمایه نبوده و عمدتاً شاهد رفتار سلیقه ای آنها در برخورد با عدم شفافیت در وضعیت سودآوری شرکت ها و نیز روند قیمت سهام آنها هستیم.

بر اساس گزارش بورس نیوز، ارسال نامه شفاف سازی شرکت های بورسی روی سامانه کدال در خصوص آخرین تغییرات رخ داده در وضعیت شرکت یکی از فاکتورهایی است که در زمان افت و خیز ارزش سهام شرکت موثر واقع می شود و همواره این امر در راستای ایجاد شفافیت در بازار سرمایه تدوین شده است. در این شرایط به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه تنها در روندهای رو به رشد قیمت سهام از ناشران علت افزایش تقاضا برای خرید سهام را جویا می شوند و بهانه روند نزولی مداوم برخی از مجموعه های بورسی برای آنها جای سوال ندارد. چرا که در شرایط فعلی بویژه طی ماه های اخیر که روند نزولی بر کلیت بازار سرمایه حاکم شده و در این بین برخی از تک نمادها مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند و در پی آن با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده اند، شاهد آن هستیم که پس از چند روز رشد قیمتی نامه شفاف سازی از سوی مدیران شرکت مبنی بر عدم رخداد اتفاق اثر گذار بر سودآوری آن مجموعه روی کدال قرار می گیرد و سهامی که رشد اندکی را تجربه کرده با نامه مذکور با افزایش فشار فروش سهام مواجه می شود. این موضوع در روند قیمت سهام برخی از تک نمادها و به تازگی به صورت دسته جمعی در گروه قند و شکر مشاهده شده است و این مجموعه ها پس از اینکه چند روزی با رشد قیمتی مواجه شدند، نامه های شفاف سازی را یکی پس از دیگری روانه کدال کردند.

در مقابل اما، فعالان بازار سرمایه بخوبی به یاد دارند که برخی از سهام شرکت ها و حتی در برهه ای از زمان اغلب گروه های فعال در بازار سرمایه روند منفی بی وقفه ای را در پیش گرفتند که در آن مقطع زمانی هیچ نهاد ناظر یا مقام مسئولی علت تداوم افت ارزش سهام را از مدیران شرکت جویا نشد و در پی آن روندی که ضرر و زیان قابل توجهی را به سهامداران تحمیل کرد، طی روزهای متوالی ادامه یافت.

بر این اساس این سوال مطرح می شود که به راستی چرا متولیان بازار سرمایه تنها در زمان رشد قیمت سهام از مدیران ارشد مجموعه درخواست شفاف سازی در این خصوص را دارند و رضایت سهامداران از شکل گیری این روند موجب نارضایتی آنها می شود؟ چرا متولیان بازار سرمایه افت مداوم ارزش سهام شرکت و تشکیل صف فروش در نماد آن را به صورت طولانی مدت جزو ذات بازار سرمایه و امری طبیعی می دانند، اما از نظر آنها رشد چند درصدی قیمت سهام شرکتی دیگر و یا اقبال چند روزه برخی از سرمایه گذاران و برخی از سرمایه گذاران برای خرید یک شرکت متناسب با پتانسیل های شرکت تلقی نمی شود؟

به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه و مقامات مسئول به طور سلیقه ای در خصوص روند قیمت سهام شرکت ها چه در صعود قیمتی و چه در روند نزولی برخورد می کنند و تنها چیزی که مورد توجه آنها نیست منافع سهامداران و دستیابی به هدف اصلی آنها یعنی ایجاد شفافیت در بورس است. چرا که اگر مدیران ارشد سازمان به درستی به تعهدات خود در این خصوص عمل می کردند شاهد رشد یا نزول چند ده درصدی سهام شرکت بدون دلیل بنیادی یا ایجاد تغییرات با اهمیت در وضعیت سودآوری آنها نبودیم و تداوم روند نزولی بازار سرمایه طی دو سال اخیر زیان های آنچنانی را بر سهامداران تحمیل نمی کرد و همچنین روند معاملات به گونه ای پیش نمی رفت که تنها برخی از افراد دارای اطلاعات نهانی از سرمایه گذاری های خود سود ببرند و برخی دیگر نیز زیان تنها عایدی آنها از سرمایه گذاری هایشان در این بازار باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
شما ریس رسا ملت ایران را ابلهل حساب کردین چون که نمی دانید ملت ایران چقدر شهید دادن ما ملت هر روز در میدان حضور داریم اما شما قدر ملت را نمی دانید من سهام نفت پاسارگاد را در قیمت 3000 تومان خریدم الان شده 1000 تومان این چه قانونی اسلام است شما حقوق بشر را به باد هوا دادین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
اصولا تمام مدیران خودشان را تافته جدا از ملت میدونن بخاطر همینه همشون منفورند.
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
سلام
فکر کنم شنبه نود درصد بازار سبز باشه
ناشناس
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
محمدرضا جان انسان به امید زنده است . خداوند همه مارا ناامید نکنه و انشاالله تا شنبه ببینیم وزیر اقتصاد هم استعفا داده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
سهامداران بانک تجارت غمگین غمگین ومد یران این بانک شاد شاد هستند چون پس از یک سال یک ریال هم سود دریافت نکردند ولی کارمندان بانک هریک دوماه حقوق بعنوان پاداش دریافت کردند!!!!!!!راستی چرا!!!!!!
ناشناس
-
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
بورسی جان فرمایشات کاملا درست . اما همه ما بدبخت شده های این دزد بازار بزرگ و بی درو پیکر به شاپور خان میگیم . گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من / آنچه البته بجایی نرسد فریاد است
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
جواب کاملا مشخصه، چون وقتی سرمایه سهامداران ذوب میشود و به یغما میرود مدیران در این میان سهم و پاداششان را از روی این سرمایه های به یغما برده شده بر میدارند، اما اگر سرمایه ای ذوب نشود مدیران دیگر پاداشی دریافت نمیکنند!! به پالایشیها و بانکها و کاری که با سهامدارانشان کردند نگاه کنید تا حساب کار دسستتان بیاید. اگر قرار باشد سهمی رشد مداوم داشته باشد بایستی ابتدا آن نماد به مدیران خوش اشتها ی بالاسری اطلاع دهد و اجازه کسب کند تا مدیران خوش اشتها هم اگر میخواهند سوار سهم شوند و سودی از رشدش ببرند وگرنه بایستی نماد متوقف و شفافسازی شود.
اراک بورس
-
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
مهمترین دلیلش این است که خود مسئولان هم دلشان نمیخواهد سهام شرکتها بالا برود چون افرادی مثل من که پولمان شش سال است در بورس بلوکه شده سهام خود را میفروشیم وفرار میکنیم اگر کلاه همان هم در نزدیکی بورس بیافتد برنمیگردیم ولی در زمان منفی چون باب میل آقایان است احتیاجی به بررسی نیست
اميريان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
بورس اصلا شفاف نيست چه در نزول وچه در صعود فقط سهامداران عمده به اطلاعات نهاني دسترسي دارن اگر شركت سود داشته باشه ويا زيان داشته باشد از درز اطلاعات جلوگيري كرده بعد خودشان خريد يا فروش كرده بعد از آن اطلاعيه داده وسود وزيان را اعلام مي كنند
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
با سلام. خدا نیامرزد این مدیران نالایقی که خون مردم را درشیشه میکنندو به هر بهانه ای پاداشهای میلیونی بین خود ودوستان نالایقتر از خودشان تقسیم میکنند و نمیدانند که خدا جای حق نشسته و روزی خواهد رسید که ملت بیدار شوند و دمار از روزگارشان در آورند که انشااله خیلی دور نخواهد بود.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸
باسلام
مسئله مهمی که ذهن منومشغول کرده اینه که وقتی عملکردسالانه شرکت بورسی ضررده وسودنقدی سالیانه آن صفرریال باشه...
پاداش هیئت مدیره که رقم خیلی بالایی هم هستش چه معناداره؟؟؟!!!
خواهشا اگه کسی هست که جواب درستی داشته باشه لااقل اینجا توضیح بده که امثال من ازاین تناقض وشبهه دربیان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
تمام این معضلات بر می گردد به یارانه ها بدون کار شناسی ومدیریت صحیح انجام شد اگر مبلغ ذخیره شده صندوق ارزی بدون دخل وتصرف 50و 50 خرید ارواق مشرکت وپس اوداز بلند مدت میشد از عایدی سود ان کل مشکلات دولت ومدیران وپرداخت یارانه ها حل بئد وصل پول هم سرجایش بود حتی در این مدت اضافه هم شده بود ونیازی به این همه مقله وشرح وتفسیر نبود چندین سال پیش را اگر سنتان قد بدهد اگر نیاز به گرفتن پس اندازتان به بانک مراجعه می کردیددو هزار تومان بیشتر نمیداد پول در بانک نبود یک کار شناس اقتصادی طرحی به بانک ها داد که هم مردم صاحب خانه با چهار درصدی شدند وهم بانک ها انباشه از پول پس وزیر اقتصاد ....
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
باسلام
بانکهایی مانندملت - تجارت - صادرات وشرکتهایی مانندرمپنا ازتیرماه 95 تاکنون نمادهایشان بسته وخدامیداندچه حجم عظیمی ازسرمایه ودارایی سهامداران درون حسابهایشان بلوکه شده؟؟؟!!!
تازه باپررویی هرچه تمامترسودنقدی روصفرریال اعلام وبرای هیئت مدیره شان پاداشهای نجومی ونامتعارف حساب میکنن!!!
ماکه هرچه به مغزناقصمون فشارمیاریم توجیه منطقی واسه این پارادوکس وتناقض پیدانمیکنیم!!!
خواهشا اگه کسی دلیل عقلانی ومحکمه پسندداره مطرح کنه لااقل افرادی مثل من ازاین دوبه شک دربیان.
والبته قابل توجه مدیران محترم بورس شاید اونها خبردارن چی به چیه وکی به کیه؟؟؟!!!
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
سلام:دولتی که به ناحق از متعرضین به بیت المال حمایت میکند وانانرا ذخیره نظام میداند میخواهی از این مدیران بهتر بر سازمانهای دولتی منتصب شوندودلسوزبنده وجنابعالی باشند .زهی خیال باطل
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
پتروشیمی ها گویا به کما رفته اند پارسان پردیس پترول و ...گویا نه تنها میل صعود ندارند بلکه هر روز سقوط می کنند در حالیکه وضعیت انقدر هم که عده ای دشمن داخلی نشان می دهند خراب نیست . اگر هست پس پول این همه بذل و بخشش به یمن و سوریه و این ان از کجا می اید ؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
سلام-خدایی تابحال من فکرمیکنم همدستی مسئولان بورس.بانک ها .بانک مرکزی.واقتصادودارایی باهمدستی هم سهام داران رابخاک سیاه نشانده اند.تسعیرارزربطی به سهامدارنداردکه ازسودسرمایه آنهابانک مرکزی دستوربرداشت بدهد.تاوان ساخت وباخت مدیران این سازمانهاوچشم پوشی بارزرسان سازمان بورس وبانک مرکزی بعدازچهارسال باعث شدتاباهم دست به جیب سهامداران ببرند.ازطرفی دیگراجازه ارزیابی مجددداشته های بانک هاداده نمیشودلاقل ارزش افزوده سرمایه گذاری بانک هابه سهام سهامداران اضافه گردد.اینجاست که سهامدارحقیقی وکم مایه بعلت نیازمادی سهام خودرابدون دریافت سود وافزایش سهام از ارزش افزوده بایدبفروشد.وآقازاده ها بااستفاده ازرانت خبری صاحب این سهام داران درمانده خواهدشد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
بورس نیوز جان
این مشکل حسادت ه !
وقتی ادم های کوچک را در کارهای بزرگ می گذارند همین میشه
یه نفر در نظارت سازمان بود به من می گفت تو این سرمایه را از کجا آوردی ؟!می گفت و روزانه به اندازه ده سال حقوق من سود می کنی!!!!!
هر کی نمی دونست فکر می کرد مسول اینکه تا حالا تو حسابش 10 میلیون تومان نداشته منم !!!!
حالا شما تصور کن آدم های سرمایه گذار و به طبع سرمایه دار را یک بچه تازه فارغ التحصیل شده نشسته و داره رصد می کنه و از رقم هایی که می بینه دهنش باز میمونه که هیچی مغزش سوت میکشه و خیلی عجیبه که شما انتظار دارید در این موقعیت خوشحال باشه که ثروت شما افزایش پیدا کنه !!این آدم همه سعی و تلاشش رو میکنه که شما رو نابود کنه و هر وقت ضرر می کنید خوشحال میشه
حالا اگر نظرتان این است که این رویه اشتباه است باید به اون مدیر ارشد که نشسته اون بالا بگید این چه نیروهایی ست که جذب کردی؟1
در زمان عبده تبریزی بزرگانی مانند دکتر زرگانی عسکری روحی بیدختی و...این وظیفه را به عهده داشتند که واقعا با سرمایه گذاران مثل فرزندانشان رفتار می کردند و تا آنجه که امکان داشت کمک می کردند چون بزرگ بودند و بزرگوار
بزرگان همیشه بخشنده هستند .
مرگ بر امریکا
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
اقا محمد این که اینجا ادمهای بیسواد یا حسود کار نابلد را بر مصدر کاری بجای بزرگانی که شما نام بردید وماهم تائیدشان می کنیم چون زمان مدیریت جناب عبده تبریزی بورس گلستان شد .چه ربطی به امریکا داشت که شما متاسفانه در اخر پیامتان شعار دادید . ایا در این 38 سال از این شعار جز ضرر چیزی عایدمان شده ؟ کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل شده =بیکاری ,تکنولژجدید وارد نشده ,یک جنگ خانمان برانداز بیجا تحمیل شده وخدا را شکر بر اثر درایت دو رئیس جمهور اقای خاتمی واقای روحانی دو جنگ از سرمان گذشته ,چه سودی داشتیم ؟ هیچ ,برای سجاده نمازمان هم محتاج چین شدیم !!! پس بیایید برای منافع کشورمان و فرزندانمان با دیگران درست رفتار بکنیم به خود کفایی کامل برسیم مثل ژاپن سرمان را بالا نگه داریم .کار برای نخبگانمان نداشته باشیم سرمایه هایمان را مفت به غربیها تقدیم بکنیم . انشاالله ایرانی اباد مردمی سرفراز داشته باشیم